Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ami Lepzig - automobily prominentů (II)

V minulém díle jsme vám představili několik automobilů, které byly k vidění na lipské výstavě ve zvláštní expozici. Dnes pokračujeme a potěšitelné je, že mezi nimi byla i Tatra 601 Kabriolet vyrobená v jediném kuse nebo krásná Škoda Felicia, patřící kabaretnímu umělci J.Hinrichsovi.

Mercedes Kardanwagen

Nejstarším automobilem byl Mercedes Typ 14/30 z roku 1912, poháněný motorem o objemu 3,6 litru. Oproti běžným automobilům se již síla nepřenášela řetězem, ale spojovacím hřídelem. Tuto techniku poprvé představil Mercedes v roce 1908 na Pařížském autosalonu. První číslovka označovala jmenovitý výkon, druhá pak skutečný. Vůz používal bulharský král Ferdinand I von Sachsen-Coburg a Gotha, který byl v roce 1887 jmenován novou bulharskou hlavou státu.


GMC Pick-up

Americký pikap GMC Pick Up z roku 1948 patřil špičkovému německému kuchaři Timo Mälzerovi, který je znám nejen ze svých pořadů o vaření v televizi, ale také jako autor mnoha kuchařek. Během…noci v jedné hospůdce získal toho vozidlo. Jenže design v kalifornském stylu se mu nelíbil, a proto auto nechal u jednoho specialisty kompletně rozebrat, nově nalakovat a potom sestavit dohromady. Rám pro vidlicový osmiválec o výkonu 170 k musel být upraven. S dodatečně vestavěným posilovačem řízení a automatickou převodovkou, je s ním parkování hračkou, přestože měří přes pět metrů. hračkou.


BMW Isetta

Bývalý automobilový závodník Prinz Leopold von Bayern, jenž tvořil společně se svými kolegy Questerem a Stuckem v depu automobilových závodů „trio infernale“ vystavil svůj BMW Isetta z roku 1956. Zakoupením tohoto veterána se potomkovi Krále Luwiga I splnil sen. „Nejveselejší je pro mě nastupování“, říká Prinz. „Přední dveře mě připomínají chladničku. A s rychlostí 85 km/h je dost hbitý“. BMW Isetta byla původně vyvinuta italským výrobcem motocyklů Iso v Miláně. Poté koupilo BMW licenci na výrobu a začalo vyrábět technicky malé vozítko s vyklápěcím volantem. V roce 1966 stála Isetta s jednoválcem 250 cm³ o výkonu 12 koní 2580 marek. Ještě dnes jich po Německu jezdí přes tisíc.


Audi Quattro

Jeden z nejlepších finských soutěžních jezdců Hannu Olavi Mikkola začal oficiálně svoji kariéru při Rallye Monte Carlo 1973, a od té doby se až do roku 1993 zúčastnil přes 120 světových rallye, z nichž 18 vyhrál a 44x stál na stupních. V roce 1983 získal titul mistra světa a byl prvním jezdcem, který v roce 1981 startoval s Audi Quattro (320 k) v soutěži mistrovství světa. V následujících letech s ním pak vyhrál 10 rallye a jeho první vítězství v San Remu 81, mělo vliv na vývoj soutěžního sportu, kde se začaly používat vozy s pohonem všech kol.


Tatra 601 Cabrio

Mezi pozoruhodné exponáty patřila bezpochyby Tatra 601 Cabrio, která v roce 1949 karosovala proslulá firma Sodomka. Se vzadu uloženým vzduchem chlazeným čtyřválcem o objemu 1,9 litru dosahoval rychlosti 130 km/h a původně byl postaven pro ruského diktátora Stalina k jeho 70. narozeninám. Stalin však o vozidlo neprojevoval valný zájem, pro studené Rusko bylo hodně nepraktické a navíc z bezpečnostních důvodů nikdy nejel v žádném kabrioletu. Proto vůz předal svojí dceři Světlaně, která do roku 1967, než vycestovala do USA, působila jako učitelka a překladatelka v Moskvě. Není však jasné, jak dlouho kabriolet využívala, ale v roce 1965 jej prodala, aby měla peníze na cestu do USA. V roce 1975 se dostalo zpátky do muzea Tatra v Kopřivnici.


Jindřich Lasík, 14.4.2008


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar