Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ameriky zahájily veteránskou sezonu

Příznivci a hlavně majitelé automobilů amerických značek se na Bílou sobotu sjeli do Jizbic pod Blaníkem ke svému Jarnímu srazu a i přes chladné počasí byla účast více než slušná a k vidění celá řada zajímavých a unikátních automobilů.

Cadillac Sixty Special + Cadillac serie 62

Cadillac Sixty Special + Cadillac serie 62

Buick Eight

Buick Eight

Cadillac de Ville Convertible

Cadillac de Ville Convertible

Pontiac Firebird

Pontiac Firebird

Ford Mustang

Ford Mustang

Buick Riviera

Buick Riviera

Chrysler Imperial Le Baron

Chrysler Imperial Le Baron

Ford Rancher

Ford Rancher

Škoda jen, že trhy na vlašimském náměstí nedovolily uskutečnit plánovanou hodinovou výstavu, aby se s vozy mohla seznámit i široká veřejnost. Ze slavných značek jako jsou Buick, Cadillac, Chevrolet, Plymouth, Pontiac, Lincoln, Ford, Mercury, Chrysler chyběly snad jen zástupci automobilek Dodge nebo Studebaker.
Mezi největší lákadla patřily dva modely Cadillac – Sixty Special Fleetwood z roku 1954 a o dva roky mladší série 62. Verze Sixty Special patří mezi jeden z nejluxusnějších, nejlépe vybavených a nejdražších vozů 50. let. Vidlicový osmiválec o objemu 5,5 litru dosahuje výkonu 230 k a je vybaven automatickou převodovkou, elektricky ovládanými okny a tzv. autronickým oknem. Zařízení umístěné na přístrojové desce automaticky přepíná dálková a klopená světla, jakmile zaregistruje protijedoucí vozidlo. Vůz má rovněž geniálně vyřešenou klimatizaci, která nefouká na nohy, ale studený vzduch se z průduchů ve stropě jakoby snáší nad hlavu každého cestujícího. V největším vedru je tak černý automobil po chvilce ochlazen. Skutečný poklad patří panu Darkovi Haumerovi, sběrateli vozů Cadillac. Druhý skvost, Cadillac série 62 pohání rovněž vidlicový osmiválec, ale s objemem šesti litrů a výkonem 285 k.
Perlou srazů amerických vozidel je vzácný Chrysler Imperial Le Baron z roku 1962, rovněž jedno z nejluxusnějších vozidel světa své doby, neboť bylo vyrobeno pouhých 1449 kusů. Standardní výbavou osmiválce o objemu takřka 7 litrů (340 k) je automatická převodovka s ovládáním tlačítky vedle volantu a další vymoženosti, které nejsou ani dnes běžně k vidění. Majitelem je předseda Českého klubu majitelů amerických automobilů (ČKMAA) pan Miloslav Plašil, který má ve své sbírce celkem 16 amerických veteránů, včetně ceněného Packardu Twin Six z roku 1917.
Pozornost poutaly také vozy Buick, ať již nejstarší model Super Eight z roku 1949 se řadovým čtyřlitrovým osmiválcem nebo nejhezčí auto představené v Detroitu počátkem 70. let – model Riviera s nápadnou až futuristicky řešenou zadní částí. Přestože vážil dvě tuny, tak s motorem V8 7.5 dosahoval rychlosti 210 km/h.
A co by to bylo za sraz, kdyby na něm chyběla další legenda – Ford Mustang, jehož historie se začala psát 17. dubna 1964, kdy se rozjela reklamní kampaň v 2600 periodikách, a kterou vidělo na 29 milionů amerických televizních diváků. Nový sportovní automobil, navíc pro celou rodinu, měl za úkol čelit invazi evropských sportovních vozidel. Už první den firma registrovala 22 000 objednávek, za týden navštívilo prodejny čtyři miliony lidí a do dvou let jezdilo po silnicích milionů mustangů. První generace se vyráběla v provedení Convertible nebo kupé, a protože řadový šestiválec 2.7 byl příliš slabý (101 k), záhy jej nahradila verze 3.2/120 k, ale k dispozici byly však také osmiválce 4.2/163 k nebo 4.7/210 k či závodní verze s motorem Shelby Cobra 4,7/242 k.
Letošní sraz, a podle našeho názoru velice vydařený a pěkně organizovaný se poprvé pořádal pod záštitou nejznámějšího evropského magazínu o amerikách CHROM&PLAMENY, který bude od června vycházet také v Čechách, a o němž Vás budeme ještě informovat. Setkání připravili víceméně dva lidé – Petr Bellinger za ČKMAA a Honza Sedláček za Cadillac klub ČR.
„Nejoblíbenějšími vozy příznivců amerických značek jsou pochopitelně klasické ameriky z 50. až 70. let, největší křižníky z poctivého detroitského železa, se spoustou chromu, s obrovskými kapotami a nádherně bublajícími osmiválci. V klubu ČKMAA najdeme opravdové skvosty, z nichž nejzajímavější jsou Cadillac Eldorado Biarritz Convertible 1959, dva Imperiály z přelomu 50. a 60. let nebo nádherný Cadillac Fleetwood Limousine 1959“, říká Petr Bellinger.
Více informací najdete na www.americancars.cz , www.cadillac.cz a také v příštích dnech na www.chrom-plameny.cz. Pokud jste o srazu nevěděli, tak připomínáme, že 1.září se uskuteční v Luštěnicích největší sraz amerických automobilů v ČR.
K některým zajímavým automobilům se ještě vrátíme v příštích dnech.

Jindřich Lasík, 10.4.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar