Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alfa Romeo a Abarth na výstavě Auto e Moto d Epoca 2015

V italské Padově proběhla na podzim nejdůležitější italská výstava historických vozidel. S ohledem na vysoký počet uskutečněných prodejů během akce je výstava Auto e Moto d’Epoca v Padově pro všechny nadšence i sběratele jednou z nejdůležitějších.

A nemohly tady chybět Alfa Romeo a Abarth s několika vzácnými historickými modely, jako i nejnovějšími ukázkami své současné produkce. Právě tato směsice je nejlepším způsobem zvýraznění jedinečného charakteru obou těchto legendárních značek a bohatého dědictví tvořeného vozidly a designéry, závody a motory, které poznamenaly technologický pokrok a sportovní události dvacátého století.


Alfa Romeo

Účast značky Alfy Romeo byla ve znamení nové Giulie Quadrifoglio, která vystihuje podstatu nové Alfy Romeo a zároveň je dokonalým vyjádřením sloganu „meccanica delle emozioni“. Vedle tohoto modelu se představily i slavné předchůdkyně z kolekce nedávno znovuotevřeného muzea Alfy Romeo v Arese: Giulia TI Super, Giulia SS, TZ2 a Giulia Sprint GTA prezentující historickou vazbu k modelu Giulia a exkluzivní model Montreal Expo.

Zvláštní zmínku zaslouží Giulia TI Super. Tento silniční model byl vyroben v počtu pouhých 501 exemplářů. Navržen byl tak, aby snadno mohl získat homologaci pro závody. Díky tomu jej lze považovat za dokonalého předchůdce dnešní Giulie Quadrifoglio. Oba modely představují nejlepší interpretaci sportovního sedanu, což je koncepce, se kterou přišla Alfa Romeo v padesátých letech s modelem 1900 a která je následovaná typem Giulietta a celou řadou vysoce výkonných sedanů. Giulia TI Super se může pochlubit doslova exkluzivní technickou specifikací: motor 1570 cm3, výkon 113 k, nejvyšší rychlost 190 km/h a hmotnost 960 kg. V roce 1963 vůz vynikal na mnoha okruzích v rámci třídy Tourism a také na silnici. Do historie se zapsal především jeho nezapomenutelný úspěch na Tour de France Auto v roce 1964.

Modely GTA a TZ2 představují ryzí závodní povahu vozidel rodiny Giulia (řada 105). První byl odvozen od standardního kupé, druhý je zaměřený na výkon. Oba jsou závodní interpretací tématu Giulia. GTA je královnou závodů GT, vítězila na celém světě a byla prvním cestovním vozem, který zajel kolo na Nürburgringu (Nordschleife) pod 10 minut. Giulia Sprint GTA disponuje motorem připraveným oddělením Autodelta. Agregát se dvěma svíčkami na válec disponuje výkonem více než 170 k (přes 100 k/litr zdvihového objemu). Model TZ2, který vznikl jen v devíti exemplářích, je odborníky a veřejností mnohdy označován za jedno z nejkrásnějších závodních vozidel. Vůz je osazen dvouvačkovým motorem 1,6 l, který jej dokáže rozjet až na 250 km/h. Na tom má velký podíl i hmotnost pouhých 650 kg a vysoce účinná aerodynamika.
Giulia SS je evolucí Giulietty Sprint Speciale a mistrovským dílem Bertoneho a Franca Scaglioneho. Vůz je charakteristický harmonickými a osobitými tvary. Díky účinné kombinaci motoru 1600 a aerodynamiky karoserie dosahoval model SS rychlosti až 200 km/h.

Nejexkluzivnějším vozem expozice Alfy Romeo byl model Montreal Expo, fascinující prototyp od Bertoneho, vytvořený v roce 1967 při příležitosti mezinárodní výstavy Expo v Montrealu, odkud pochází i jeho jméno. Organizátoři tehdy pověřili Bertoneho úkolem navrhnout vozidlo, které by reprezentovalo „nejvyšší cíl, který může člověk v automobilu dosáhnout“. Vůz byl postaven na podvozku Giulie a využívá i její pohonnou jednotku. Sériová verze z roku 1970 ale byla osazena vidlicovým osmiválcem.

Vedle těchto vzácných historických vozidel se na Auto e Moto d’Epoca 2015 představila i fascinující Giulia Quadrifoglio s zážehovým přeplňovaným vidlicovým šestiválcem o objemu 2,9 litru a výkonu 510 k. Motor byl inspirován technologiemi a technickými dovednostmi Ferrari, díky čemuž se stal měřítkem svého segmentu. Giulia Quadrifoglio dosahuje skutečně vzrušujících výkonových parametrů: nejvyšší rychlost 307 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 3,9 sekundy a nejvyšší točivý moment 600 Nm.




Abarth

Na výstavě Auto e Moto d’Epoca 2015 v Padově mohli návštěvníci obdivovat také dva historické modely Abarth, model 750 Record Bertone a Monoposto Record, a nechyběl ani nový Abarth 695 Biposto, který je kombinací silničního a závodního vozu.

Dvojice historických modelů dovedla značku k mnoha rychlostním rekordům. Fiat Abarth 750 Bertone z roku 1960 řízený Umbertem Magliolim zaznamenal čtyři mezinárodní rychlostní rekordy od 212 do 214 km/h. Druhý vystavený vůz reprezentuje to nejlepší z historie značky Abarth. 20. října 1965 zakladatel Karl Abarth zaznamenal s vozem Abarth Monoposto Record, třída G, na okruhu v Monze rekord ve zrychlení na 400 m a 500 m. Vypráví se, že houževnatost tohoto muže byla natolik velká, že pro vtěsnání se do sedadla vozu musel během několika měsíců shodit 30 kilogramů své váhy.

Značka se štírem ve znaku představila v Padově také Abarth 695 Biposto, který zaručuje excelentní výkonové parametry a extrémně nízkou hmotnost jen 997 kg. Výkon motoru 1.4 T-Jet vzrostl na 190 k, přičemž tato výkonová verze je v silničním voze Abarth použita vůbec poprvé. Model 695 Abarth disponuje nejlepší výkonovou hmotností (5,2 kg/k) a nejlepším zrychlením z 0 na 100 km/h (5,9 s) v kategorii. Mimořádná je i jeho nejvyšší rychlost 230 km/h. Nejvyšší výkon je dosahován při 5500/min a točivý moment činí 250 Nm při 3000/min. Rekordní v dané třídě je také specifický výkon, a sice 139 k/litr zdvihového objemu. Vůbec poprvé se u tohoto typu vozidla objevuje převodovka s čelním ozubením a samosvorný diferenciál. Závodní převodovka umožňuje zkušeným řidičům řadit bez použití spojky.




AR 10.12.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar