Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alfa Romeo 8C pro Le Mans 1938

Italská Alfa Romeo dala světu mnoho vynikajících sportovních a závodních automobilů. Zvláště ve 30. letech patřily její vozy k největším aspirantům na vítězství v mnoha závodech. Ovšem objevovaly se také zajímavé konstrukce jako avantgardní typ 8C Le Mans.

Před 80 lety, v roce 1936 představila Alfa Romeo světu nový osmiválcový model 8C 2900, který před válkou patřil k nejrychlejším sériovým sportovním vozům s rychlostí 184 km/h. Dodával se s ručně vyráběnými karosériemi firem Touring nebo Pininfarina.
Vycházel z modelu 8C, který sestrojil Vittorio Jano po úspěšném modelu 6C. Řadový osmiválec měl dva vačkové hřídele, dva bloky po čtyřech válcích, dvě hlavy válců spojené společným klikovým hřídelem. Byl montován do kratšího podvozku (Corto) pod názvem Monza nebo delšího (Lungo) pro dvoumístný sportovní vůz. V letech 1931 až 34 vyhrál model 8C 2300 čtyřikrát za sebou závod v Le Mans. Objem motoru se postupně zvyšoval z 2,6 na 2,9 litru, přičemž některé byly vybaveny kompresorem. V roce 1936 a 37 obsadily verze o výkonu 220 k při 5300/min první tři, resp. první dvě místa v Mille Miglia. V následujícím roce opět projely tři Alfy Romeo na prvních místech ve slavném italském závodě, tentokrát s kompresorovými osmiválci o výkonu 360 k při 6000/min. Poslední vítězství v Mille Miglia získala Alfa v roce 1947 s modelem 8C 2900 Lungo Coupe.
Závod v Le Mans však nedával Alfě Romeo spát ani v dalších letech, a proto pro rok 1938 připravila speciální kapotovanou verzi 8C 2900 Superleggera. Ke sportu však patří nejen vítězství, ale také smůlu, která potkala dvojici Raymond Sommer a Clemente Biondetti. Po dvaceti hodinách vedla s náskokem 160 kilometrů, když došlo k poruše motoru. Slabou útěchou bylo alespoň nejrychlejší kolo, zajeté průměrnou rychlostí 154,8 km/h.
Kupé 8C 2900B bylo jedením z deseti vozů postavených na podvozku s rozvorem tři metry, dalších třicet kusů z let 1937 až 39 používalo rozvor 2,8 metru.
Aerodynamická dvoumístná karoserie byla postavená technologií Superleggera, resp. z lehkých hliníkových panelů připevněných k prostorovému trubkovému rámu. Všechna čtyři kola byla nezávisle zavěšena, přední odpružena vinutými pružinami, zadní příčnými listovými pery, brzdy byly bubnové. Vůz pro Le Mans poháněl řadový osmiválec s rozvodem 2xOHC a byl vybaveny dvěma mechanickými kompresory. Z objemu 2,9 litru poskytoval výkon 180 k při 5000/min a se čtyřstupňovou převodovkou dosahoval rychlosti 190 km/h. Pro Le Mans byl osazen novou karoserií firmy Touring pro dosažení větší rychlosti.

Jindřich Lasík, 21.3.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar