Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Akce Terezín 2009 opět v Litoměřicích

Někdo by se mohl zeptat, proč název Terezín, když se sraz koná v Litoměřicích a pořádá ji Veteran Club Velemín. Odpověď zní – ve Velemíně není nejvhodnější prostředí, a proto se první ročníky uskutečnily v Terezíně. Pak se akce přestěhovala do Lovosic a Litoměřic – ale název již zůstal – Terezín.

A když se řekne sraz Terezín, tak si každý veteránista hned vybaví hlavní organizátory – Aloise Buchtu, Oldřicha Buchtu nebo Jana Buchtu mj. Ale zapomenout nesmíme ani třeba na Vratislava Krále, Františka Zukersteina, Pavla Hudáka a další. Letošní již 26. ročník proběhl už po několikráte opět v rámci automobilové výstavy Tempo na litoměřickém výstavišti.
Jako první se vydali na trať otec a syn Horký na strojích Böhmerland z pořádajícího klubu. Pan Karel Horský patří mezi trojku pravověrných „böhmerlanďáků“ spolu s Karlem Marešem a Václavem Slovákem. Sourozenci Scholzovi z německého Oschatz přivezli dva velice pěkné motocykly Victoria z konce třicátých let minulého století. Mezi motocykly Jawa a ČZ jsme objevili ještě například zahraniční značky jako Ariel SV, DKW F45, AJS solo i side apod.
K pravidelným účastníkům patří veteránisté z německého Rochlitz nebo Oschatz či Drážďan. Ti také přivezli několik zajímavých automobilů, které nebývají na našich srazech k vidění každý den. Pokud by se hodnotila elegance, potom by určitě zvítězil krásný Ford V8, který v roce 1935 poháněl benzinový vidlicový osmiválec o obejmu 3622 cm³. Výkon 90 k při 3800/min mu umožňoval rychlost takřka 140 km/h. Líbil se i dvoumístný luxusní kabriolet DKW F5-700 s dvoudobým dvouválcem 684 cm³. Byl vyroben v roce 1936. V původním stavu se představil Auto Union DKW F12 s dvoudobým tříválcem 883 cm³. Z Ingolstadtu byl vyexpedován 23. dubna 1963 do jedné z filiálek Auto Union v Hannoveru. Motor o výkonu 40 k se maže v poměru 1:40 automatickým dávkováním.
Startovní pole bylo letos opravdu velice pestré, hlavně pak v automobilech, kde jsme napočítali tři desítky značek, z nichž nejstarší byla Tatra 12 Normandie z roku 1926. Karoserie typu Normandie našly uplatnění nejvíce u drobných podnikatelů i v armádě, karosérie byla vhodná pro dopravu osob i nákladu. Je zhotovena z dřevěných palubek s vnějšími žebrovými výztuhami. Jen o rok mladší byl Laurin Klemet – Škoda 110 a o další rok pak hasičská Škoda 120 nebo Praga Alfa. Pomyslný vrchol ledovce pak tvořily britské sportovní vozy MG, Triumph a především dva Jaguary E.
Škoda jen, že ranní nepřízeň počasí možná odradila další majitele historických vozidel, ale i tak byla účast na 26. ročníku velice solidní.


Poznámka: Veteránská akce Terezín 2009 byla pro mě osobně svým způsobem zvláštní. Takřka po dvaceti letech jsem se sešel s panem Vratislavem Králem z VCC Velemín (na snímku na motocyklu Jawa 350 OHV z roku 1946). Tehdy jsem s ním a jeho rozmilým valníčkem Praga připravoval reportáž pro časopis Auto Tip z pražské akce Memoriál Zdeňka Turka, který se pravidelně pořádal na Loteránském náměstí a součástí byla také jízda do vrchu Nerudovou ulicí. Rádi jsme zavzpomínali na bohužel zaniklou akci a hlavně jízdu pražskými ulicemi s „řeznickou“ pragovkou.


Jindřich Lasík, 18.5.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar