Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Airbagy ve Volvu slaví narozeniny

První Volvo vybavené airbagem sjel z výrobního pásu v roce 1987. Následujících dvacet let Volvo Cars neustále pracuje na vylepšení technologie airbagu, aby se zlepšila ochrana cestujících při čelních i bočních nárazech.

Mezi světová prvenství, s nimž Volvo přišlo, patří boční airbagy umístěné v sedačkách vozu a nafukovací clony. Již řadu let tvoří airbagy součást standardní výbavy, avšak ve svých počátcích jak technologie samotná, tak její spolehlivost byly terčem diskusí. Tehdy byly mnohé z těchto obav oprávněné. Především se jednalo o to, aby se airbag nejen nafoukl, ale hlavně ve správnou chvíli.
První pokusy o vývoj airbagu se objevily již na počátku 50. let, nicméně jejich technologie měla k dokonalosti daleko. Jeden z patentů z roku 1955 popisuje systém podobný dnešnímu, ale s tím rozdílem, že airbag totiž aktivoval sám řidič stisknutím tlačítka. Další diskusi vyvolalo použití pyrotechnické nálože jako prostředku k nafouknutí airbagu. Předmětem těchto dohadů bylo jak zacházení s výbušninami během výroby, tak potenciální rizika plynoucí z instalace airbagu do vozu. Vývoj technologie airbagu urychlil kontroverzní americký zákon z roku 1984, zaměřený na nebezpečí, které hrozí cestujícím, pokud nepoužijí bezpečnostní pás. Zákon stanovil, že do tří let musí být nové vozy vybaveny ochrannými prostředky, k jejichž aktivaci není třeba zásah posádky.

Spolupráce s bezpečnostními pásy
Nejlepší volbou se záhy ukázal být airbag. Podle mnohých mohl dokonce nahradit tříbodové bezpečnostní pásy, které Volvo ve svých vozech představilo jako první v roce 1959. Avšak technici společnosti Volvo argumentovali, že nejlepších výsledků na poli ochrany bude dosaženo pouze vzájemnou spoluprací bezpečnostních pásů a airbagů. Prvním vozem s airbagem ve standardní výbavě se v roce 1991 bylo Volvo 850.

Ochrana při bočním nárazu
O čtyři roky později posunulo Volvo technologii airbagu opět kupředu, když představila boční airbag vestavěný do opěrky sedadla, sloužící k ochraně hrudníku při bočním nárazu. Dalším krokem pak bylo začlenění bočního airbagu do patentovaného systému ochrany při bočním nárazu (Side Impact Protection System) jako součást konstrukce karoserie vozidel Volvo.

Nafukovací vaky
Poté už přišel čas na další světové prvenství z Volvo Cars – nafukovací clony, která mají v případě bočního nárazu zlepšit ochranu hlav cestujících na předních i zadních sedadlech. Verze vestavěná ve střeše byla v roce 1998 představena spolu s novým Volvem S80 a nyní je standardní součástí výbavy všech modelů vyjma C70. V kabrioletu jsou nafukovací clony uloženy ve dveřích. Tyto airbagy se v případě nehody nafouknou a zůstanou po určitou dobu nafouknuté, aby zajistily ochranu v případě převrácení vozu.
Další významné zlepšení v této oblasti s sebou přineslo nedávné představení nových vozů V70 a XC70. Volvo zlepšení docílilo tím, že oba modely vybavilo nafukovacími clonami prodlouženými o 60 mm, což vede ke zlepšení ochrany dětí cestujících na zadních sedadlech.

JL, 27.8.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar