Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Acetylénová jízda nás vrátila o sto let zpátky

V Kytíně, malé obci u Mníšku pod Brdy a na úpatí Brd a v nedaleké Chouzavé, dal kdysi Maestro Václav Zapadlík dohromady partu veteránistů, kteří pořádali různé akce, jako třeba Brdský trojúhelník nebo traktoriádu. Všechno ale už odnesl čas, ale historickými automobily žije Kytín, díky renovátorské dílně dodnes.

Maestro nás bohužel opustil, Petr Hůlka začal pořádat Andělské schody, a tak se ani nelze divit, že se pan Michal Pomahač rozhodl uspořádat o víkendu Acetylénovou nostalgii.

Na kytínskou náves, kde probíhala mimochodem i soutěž parních stříkaček, se sjelo patnáct automobilů, vyrobených do roku 1920 a jeden řemenový motocykl San Sou Pap z roku 1923. Odtud se vydaly jejich posádky po starých Andělských schodech přes Voznici, Dobříš, Rosovice na příbramskou Svatou horu.

Bohužel hned na startu vypověděl službu Ford T Fargues, o chvíli později Renault EK, jehož majitel už měl v plánu vyměnit motor, ale nějak nezbyl čas.

Po prohlídce poutního místa a dobrém obědě pokračovaly dále přes Dlouhou Lhotu, Borotice, Nový Knín do Nové Vsi pod Pleší. Tady v Muzeu Trabantů byla další malá přestávka. Veteránisty přijel pozdravit Jozef Matej, který nedávno přivezl originální valníček Citroën C6F z počátku třicátých let. Jedná se o automobil v původním stavu, a jak nám prozradil v tomto stavu by jej rád i zanechal, jen chce provést drobné opravy.

O dobrou náladu se staral jediný motocyklista pan Vladislav Kučera, který měl na jednu jízdu zážitků a drobných oprav na rozdávání.

Pak už zbývalo dojel zpátky do Kytína a připravit automobily na krátkou nedělní vyjížďku na zámek do Mníšku pod Brdy a na nedalekou Skalku.

Na acetylénovou jízdu se sjely vesměs automobily, které známe z jičínských Loukotí, tedy řekněme stálá parta. Nejstarším byl Renault z roku 1904, pana Michala Pomahače. Jeden prvních loukoťových automobilů dovezených kdysi do České republiky. Dovezených není přesné slovo. Byl dopraven rozložený v bednách a v Kytíně jej dali dohromady a od té doby jezdí snad ještě lépe než před více než sto lety.

Francouz René de Cornillack přivezl originální Peugeot Lion z roku 1914, kterých bylo vyrobeno něco málo přes čtyři stovky kusů. Vůz je zajímavý především tím, že jej pohání čtvercový motor objemu 1,8 litru. Šedesát let stál v muzeu, patnáct let v garáži a v Kytíně bohužel nedojel pro technickou závadu. A tak měl „dvorní“ mechanik Josef Holakovský zase práci...

Při pohledu na britský Talbot, jenž byl osazen karoserií vyrobenou v Austrálii, se řada lidí domnívala, že se mezi „loukotě“ zamíchal omylem, ale hodně jsme se spletli. Už v roce 1916 totiž předběhl dobu.

Acetylénovou jízdu uspořádal právě Michal Pomahač za pomoci Josefa Holakovského a „Pídi“ Prokůpka, kteří zajišťovali doprovod a odvoz nepojízdných vozů. Tak za rok na shledanou v Dačicích, kde by se měla uskutečnit další jízda.




JL 26.8.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar