Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

125 let ŠKODA AUTO: Od motocyklů k triumfům v RMC 1936 (I)

Nejdříve motocykly, později automobily z Mladé Boleslavi se od dob Laurina a Klementa prosazovaly v mezinárodních závodech a soutěžích. Připomeňme alespoň některé z bezpočtu sportovních úspěchů, které během dvanácti dekád dosáhly.

1901 Podsedníček morálním vítězem mezi Paříží a Berlínem

V červnu 1901 vyrazil Narcis Podsedníček na 1 196 kilometrů dlouhou trať závodu Paříž–Cáchy–Hannover–Berlín. Závod měl dramatický průběh, došlo k 57 haváriím, při nichž zemřelo 28 lidí a dalších 29 bylo těžce zraněno – většinou šlo o neukázněné diváky. Do cíle dorazilo jen 48 vozidel ze 110. Mezi motocyklisty a řidiči tříkolek byl nejrychlejší právě Podsedníček. Jenže jeho noční příjezd do cíle nebyl řádně zdokumentován. Ke třetí hodině ranní nesehnal žádného z komisařů závodu, a tak mu čas příjezdu potvrdil strážník. Pořadatelé ale záznam neuznali, v cíli byli nakonec klasifikováni pouze čtyři francouzští jezdci na tříkolkách De Dion-Bouton. Nicméně mladoboleslavský závodník se stal morálním vítězem.


1905 Václav Vondřich neoficiálním mistrem světa

Jen v roce 1903 vyhrály motocykly Laurin & Klement 32 ze 34 závodů. Tažení českého výrobce korunovalo 25. června 1905 vítězství továrního jezdce Václava Vondřicha v neoficiálním mistrovství světa motocyklů „Coupe Internationale“ ve francouzském Dourdanu. Po zkušenostech z ročníku 1904, kdy francouzští diváci poházeli trať hřebíky, se Václav Vondřich vybavil koženou brašnou s nářadím na opravy. Přes zvýšenou hmotnost i těžiště brzy dosáhl nejlepších průběžných časů a po čtvrtém kole, tedy absolvování 216 km, už byl český závodník v čele s časem 2:28:22. Cílem projel po 270 km v čase 3:05:15. Druhý Demester (3:13:17) byl nakonec stejně diskvalifikován, neboť na trati provedl nepovolenou výměnu zadního kola.


1908 Rychlostní rekord na klopené dráze Brooklands

V prosinci 1908 se čtyřválec L&K FCS prosadil na betonovém autodromu Brooklands Motor Circuit u Webridge v anglickém hrabství Surrey. Šlo o 4,43 km dlouhou a 30 m širokou oválnou trať se zatáčkami klopenými až do výše 9 metrů, aby je – alespoň teoreticky – bylo možné projíždět rychlostí až 192 km/h. Mladoboleslavský speciál typu FCS se pokusil překonat rychlostní rekord v kategorii čtyřválců s vrtáním do 86 mm. Samotný objem motoru dobové regule neomezovaly, a tak se jej konstruktéři snažili maximalizovat prodlužováním zdvihu ad absurdum, v případě FCS na 150 mm. Nejprve usedl za volant hrabě Saša Kolowrat, kterému naměřili průměr 112 km/h – což na rekord nestačilo. Vystřídal ho mnohem štíhlejší šéfkonstruktér Otto Hieronimus a dosáhl rekordní rychlosti 118,72 km/h.


1914 Pět vítězství v řadě v Alpské jízdě

Zřejmě nejnáročnější automobilovou soutěž počátku 20. století, Alpskou jízdu, pořádal od roku 1910 Rakouský autoklub se sídlem ve Vídni. Značka Laurin & Klement uspěla už v prvním ročníku a své tažení završila v červnu 1914, krátce před vypuknutím první světové války. Trať byla rok od roku náročnější, ostatně Charles Freeston z týmu Rolls-Royce vzpomínal: „Za svoji více než patnáctiletou motoristickou kariéru jsem nezažil nic namáhavějšího než první den Alpské jízdy 1914: Bylo to příšerné.“ Z padesátky vozů dokončilo 19 bez trestných bodů. Patřila k nim i laurinka se Sašou Kolowratem. Přitom pouze pěti jezdcům se v ročnících 1912, 1913 a 1914 podařilo udržet čisté konto. Výjimečné postavení značky L&K ovšem spočívalo v pěti vítězstvích v řadě, což jiná automobilka nedokázala.


1936 ŠKODA POPULAR Sport uhání z Prahy do Monte Carla

V lednu 1936 se prestižní soutěže Rallye Monte Carlo úspěšně zúčastnila česká posádka Jiří Pohl – Ing. Jaroslav Hausman s vozem ŠKODA POPULAR Sport. Čtyřválec o objemu 1,4 litru z typu RAPID umožnil dosáhnout rychlosti asi 110 km/h. V úterý 14. ledna 1936 se Pohl s Hausmanem v otevřeném závodním voze vydali do jednoho z nejvzdálenějších míst oficiálního startu Rallye Monte Carlo – do Atén. První úsek, 850 kilometrů z Prahy do Terstu, POPULAR MC zvládl za 17 hodin. Další čtyři dny zabral 3 852 kilometrů dlouhý přesun přes Soluň, Bělehrad, Budapešť, Vídeň, Štrasburk a Avignon do Monaka. Do cíle dorazili bez trestných bodů, uspěli při technické přejímce i v jízdě zručnosti. Pohl s Hausmanem skončili ve třídě do 1 500 cm3 druzí a mohli i zvítězit, kdyby organizátorům oznámili nepovolenou opravu italského vozu v Budapešti. Udávání soupeřů však považovali za nedůstojné.



Dokončení zítra

Škoda 26.12.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar