Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

125 let ŠKODA AUTO: Galerie osobností (II)

Pokračujeme miniseriál o osobnostech ze škodovky. Čeští zakladatelé automobilky ŠKODA vybudovali špičkový tým spolupracovníků pestrého původu i společenského postavení. Připomeňme alespoň několik výrazných osobností, které formovaly její vývoj za 125 let existence.

Tvůrce: Petr Hrdlička (*1934)

Petr Hrdlička je synem předválečného ředitele mladoboleslavské automobilky Karla Hrdličky, zároveň otcem současného vedoucího vývoje podvozku a agregátu Martina Hrdličky. Začínal jako učeň číslo 9809 (obor strojní zámečník - automechanik). Později si vydobyl uznání jako odborník na hypoidní ozubená soukolí, v letech 1963 - 1964 působil v Mladé Boleslavi jako vrchní dílovedoucí ozubárny. Poté pracoval ve Švýcarsku a v Ústavu pro výzkum motorových vozidel v Praze. V březnu 1983 byl Petr Hrdlička pověřen vedením projektu automobilu nové generace s pohonem předních kol, později známého jako ŠKODA FAVORIT. Jeho jméno jako externího konzultanta najdeme také za projekty lehkých užitkových vozidel ŠKODA FELICIA pick-up, včetně derivátu pro volný čas FELICIA Fun (1995 - 1997).



Manažer nové éry: Ludvík Kalma (1941-1996)

V roce 1991 se mladoboleslavská automobilka stala teprve čtvrtou značkou koncernu Volkswagen. Předsedou představenstva automobilky ŠKODA se stal Ludvík Kalma. V období 1991-1996 se zasloužil o úspěšnou transformaci firmy ze státního podniku v moderní, vysoce konkurenceschopnou společnost. Vrcholem jeho působení se stala ŠKODA OCTAVIA, první model nižší střední třídy v novodobé historii značky, který začal v roce 1996 sjíždět z moderní linky v nové části mladoboleslavského závodu. Ludvík Kalma tragicky zahynul 24. listopadu 1996 při jím nezaviněné dopravní nehodě.



Šéf VW s českými kořeny: Carl Horst Hahn (*1926)

Hlavním iniciátorem a architektem začlenění značky ŠKODA do koncernu Volkswagen byl profesor Carl Horst Hahn, předseda představenstva VW. Jeho předci žili od 17. století v jihočeských Nových Hradech, kde Hahn v dětství navštěvoval svého dědečka. Mladou Boleslav poprvé navštívil v únoru 1990. V pamětech na to vzpomíná: „Byli jsme příjemně překvapeni (...) Díky modelu ŠKODA FAVORIT disponovala Mladá Boleslav moderním vozem ve třídě Polo, který bylo možné prodávat všude, na Západě ovšem po několika úpravách.“ Dne 22. března 1991 pak už proběhla jednání s vedením automobilky ŠKODA i vrcholnými politickými představiteli. Celý proces byl završen 28. března 1991 podpisem smlouvy, která vstoupila v platnost 16. dubna. Společnost Volkswagen zastupoval kromě předsedy představenstva Hahna především Volkhard Köhler, ředitel pro zahraniční spolupráci.



Milovník klasických vozů ŠKODA: Wilfried Bockelmann (1942-2017)

Wilfried Bockelmann byl s českou automobilkou v kontaktu od roku 1985, kdy pomáhal s adaptací jejího karburátoru pro připravovaný model ŠKODA FAVORIT. Německý technik a manažer byl pak v letech 1995 až 2002 šéfem technického vývoje ŠKODA AUTO a zásadní měrou se zasloužil o rozvoj nezávislého technického vývoje značky. Vedl třeba vývoj modelů FABIA a SUPERB, měl zásluhu na zachování a rozvoji závodu v Kvasinách. Vrátil značku ŠKODA do světa světových rallye. V Mladé Boleslavi pracoval 79 měsíců a obrovský pokrok, který značka učinila, dokládá i proměna Bockelmannových služebních vozidel: zpočátku používal třináctistovku FELICIA, na sklonku svého působení SUPERB V6.



Mistr designér: Jozef Kabaň (*1973)

V únoru 2008 se šéfdesignérem ŠKODA AUTO stal tehdy 35letý Jozef Kabaň, mimo jiné absolvent londýnské Royal College of Art. Od roku 1999 byl zodpovědný za vývoj designu sportovního vozu snů, Bugatti Veyron, od prvního náčrtu až po zahájení sériové výroby. Do Mladé Boleslavi přešel od značky Audi. Automobilům s okřídleným šípem v logu vtiskl jeho tým výraznou podobu – připomeňme třetí generaci modelových řad ŠKODA FABIA, OCTAVIA a SUPERB. Designový jazyk se inspiroval mimo jiné tradičním brusem českého křišťálu. V červenci 2020 převzal Jozef Kabaň od Klause Bischoffa vedení designu osobních automobilů značky Volkswagen.



Stratég transformace: Bernhard Maier (*1959)

Vůdčí osobností mladoboleslavské automobilky je od listopadu 2015 předseda představenstva ŠKODA AUTO Bernhard Maier. Vyučený automechanik později vystudoval obor podniková ekonomika a do Mladé Boleslavi přinesl své bohaté zkušenosti a odbornou erudici, mimo jiné z pozice člena představenstva společnosti Porsche pro prodej a marketing. Bernhard Maier prosazuje novou orientaci značky v rámci Strategie 2025 — plánu transformace tradiční automobilky v globálně aktivního poskytovatele komplexních služeb mobility. K hlavním pilířům Strategie 2025 patří vstup na nové trhy, digitalizace, SUV ofenziva či elektromobilita zahrnující plug-in hybridní i čistě elektrické modely, nabízené zákazníkům od roku 2019. Dalším krokem bude v roce 2020 model ENYAQ, čistě elektrické SUV postavené na koncernové platformě MEB. Do roku 2022 pak značka ŠKODA představí deset elektrifikovaných vozů.




Škoda 26.12.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar