Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

1000 mil československých bylo jen pro odvážné

Ve čtvrtek odpoledne se z dolních Počernic vydalo prvních třináct odvážlivců na trať vzpomínkové jízdy 1000 mil československých. Tento závod se po vzoru Mille Miglia uskutečnil v letech 1935 až 1937 a jako jízda veteránů se s malými přestávkami pořádá od 70.let.

První non-stop etapa Praha – Bratislava – Praha se jela za pěkného počasí, přestože obloha často nevěstila nic dobrého, tak nakonec na účastníky spadlo jen pár kapek. Už ve tři hodiny ráno dorazili do Počernic manželé Stanislav a Markéta Profeldovi s rychlým Jaguarem SS 100 z roku 1938. využili nejen svých řidičských schopností, ale také síly tři a půl litrového šestiválce. Vrata do zámecké zahrady byla však ještě zavřená, a tak si Standa ustlal vedle vozu. Jako druhá, asi o dvě hodiny později dorazili manželé Jiří a Renata Vítkovi s MG roadster (1958), takřka společně s veteránským matadorem Miroslavem Krejsou a Lenkou Sopkovou, jejichž MG Midget PA z roku 1934 je se čtyřválcem o objemu 864 cm³ na rovinkách přeci jen pomalejší. Postupně se začali z Bratislavy „trousit“ další posádky, některé však nestačily dojet do osmé hodiny ranní, kdy se na trasu pomalu začaly vydávat další posádky. U Aero 662 řízené Zdeňkem Lacigou praskl řemen v dynamu a dorazil až kolem desáté hodiny a skončil.
Pořádně se zapotil také kutnohorský Jan Egidy, který kvůli prasklému těsnění pod hlavou musel zavést Fiat domů, rychle přesedl do Tudora a průměrnou rychlostí 70 km/h mazal do Bratislavy. I přes značnou časovou ztrátu limit stihl a litoval, že si nevzal Tudora rovnou.
Něco málo po osmé hodině ranní začaly startovat další posádky, na které čekala jen poloviční vzdálenost s přenocováním v Bratislavě. Ze své sbírky vytáhl Petr Skuhravý do jízdy Pragu Golden, kterou řídil sám a také americký Pierce Arrow, jenž zapůjčil Liboru Šimonkovi. Manželka hlavního pořadatele Markéta Kafková se představila v nádherném Lincolnu z roku 1931, účastník mnoha evropských závodů do vrchu František Čečil startoval se Škodou Rapid, prezident Asociace klubů historických vozidel Jiří Franc pozval manželku Šárku „na kávu o šesté“ do Bratislava, a stihl to ještě s hodinovou rezervou. Na poslední chvíli, jen pár minut před startem přijel ještě Vladimír Gajdoš, jenž se rozhodl provětrat sportovní Fiat 501 SS teprve ve čtvrtek večer.
Jestliže v první etapě bylo počasí příjemné, tak v pátek doslova „šílelo“. Ještě v Praze začalo hustě pršet, a intenzivní přeháňky vydržely po celý den. Za Ostrovačicemi tekly přes silnici potoky bláta a posádky se často musely brodit kalužemi. Není divu, že všichni byli rádi, když dorazila do raislavy, kde je čekal zasloužený odpočinek. Sobotní cesta zpátky byla už mnohem příjemnější.



J.Lasík, 21.6.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar