Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

100 let Grand Prix (1932 - 1939)

Během celosvětové hospodářské krize se výrobci přestali angažovat v motoristickém sportu, ale koncem 20. let slavili už svá první vítězství jezdci, kteří se v 30. letech stali legendami – Rudolf Caracciola, Louis Chiron, Tazio Nuvolari nebo Achille Varzi.

Auto Union

Mercedes + Auto Union

Mercedes W25

Auto Union C

Auto Union C

Rudolf Caracciola

Mercedes W154

Díky nim a úchvatným strojům je doba před druhou světovou válkou považována za zlatý věk automobilového sportu. Souboje Mercedesu s Auto Unionem fascinovaly snad každého.
V roce 1932 vydal AIACR ( předchůdce dnešní FIA) nové předpisy, které pak platily v letech 1934 až 37. Co dnes na nich nejvíce překvapí je skutečnost, že nebyla stanovena žádná minimální hmotnost, ale největší 750 kg. Důvod? Do té doby dominující velké sportovní vozy a automobily s dvěma motory měl být jednoduše zpomaleny. Tímto opatřením si AIACR sliboval drastické snížení objemu velkých a těžkých motorů – a tím přiměřené omezení výkonu:
Nové předpisy naopak způsobily výkonovou explozi. Místo očekávaného snížení výkonu začala v roce 1934 éra výkonných automobilů Auto Union a Mercedes Benz. Mercedes sázel na osmiválcové kompresorové motory, Auto-Union zase používal šestnáct válců a objem 4,4 litry. Z počátečních 295 k (Auto Union A, 1934) a 345 k (Mercedes W25, 1934) se do roku 1937 vyšplhal výkon až na 520 k (Auto Union C) a dokonce 610 k (Mercedes W 125). Teprve poté byl objem motorů snížen – u přeplňovaných na 3 litry, u atmosferických na 4,5 litru a upraven poměr mezi hmotností a objemem.
Určitou kuriozitu představovala událost týkající se hmotnostních limitů. V předvečer závodu v Eifelu zjistil Mercedes, že má jeden kilogram nadváhy. Tehdejší šéf Alfred Neubauer proto rozhodl seškrábat a obrousit z vozů bílou barvu, která byla od Gordon Bennetova poháru (1900-1905) symbolem německých závodních vozů. Tím dodržely blankytně stříbrné vozy ze Stuttgartu svoji hmotnosti. Označení „Stříbrné šípy“ se pro tyto vozy vžily až o několik let později. Pro stříbrnou se rozhodl také Auto Union, ale jeho závodní vozy byly přezdívány spíš jako Stříbrná ryba.
V letech 1934 až 1938 získali tituly Rudolf Caracciola (35, 37, 38), Hermann Lang (39) a Bernd Rosemeyer (36).
V září 1930 se na Masarykově okruhu v Brně uskutečnil první závod Grand Prix. Na okruhu dlouhém 29 kilometrů zvítězil von Morgan s Bugatti 35, když ještě v posledním kole vedl Tazio Nuvolari. V některých úsecích dosahovaly vozy rychlosti až 200 km/h. Také v dalších letech se u nás konaly velké závody, v nichž třikrát zvítězil Chiron a jednou Stuck, Rosemeyer a Caracciola. Poslední Grand Prix viděli diváci v Brně v roce 1949, kdy vyhrál Angličan Whitehead s Ferrari.

Jindřich Lasík, 25.12.2006

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar