Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

100 let Grand Prix (1906 - 1932)

Ještě než nám skončí rok, tak si připomeňme jedno velké výročí motoristického odvětví, které ovlivnilo celý automobilový sport a stalo se vlastně fenoménem až do současnosti – Grand Prix.

Renault GP

Renault GP

Ferenc Szisz

Ferenc Szisz

Ferenc Szisz

Ferenc Szisz

Renault GP

Renault GP

Mercedes (1908)

Mercedes (1908)

Christian Lautenschlager

Christian Lautenschlager

Mercedes (GP Francie 1914)

Mercedes (GP Francie 1914)

Mercedes (1914)

Mercedes (1914)

Přesně před sto lety, 26. června 1906, se poblíž Le Mans uskutečnila první Grand Prix. Fiat, Itala, Mercedes, De Dietrich, Brazier, Gregoire, Panhard, De Dietrich – celkem 32 vozů, z nichž většina názvů automobilových značek, které památného dne byly přitom, už dnes nikomu mnoho neříká. Premiéru Grand Prix uspořádal francouzský autoklub ACF na 103 km dlouhém okruhu Circuit de la Sarthe. Celkem 1236 kilometrů bylo rozděleno do dvou denních etap. Automobily směly vážit maximálně 1000 kilogramů a musely být obsazeny dvěma osobami. První den vedl Szisz před Albertem a Nazzarem, druhý den si jezdci na druhém a třetím místě pořadí vyměnili. Celkovým vítězem se stal Maďar Ferencz Szisz s Renaultem AK9O CV, jehož objem takřka 13 litrů dosahoval 90 k a umožňoval rychlost 165 km/h. Na trati strávil přes dvanáct hodin. Jeho vůz měl vyměnitelné ráfky kol, což umožňovalo výměnu pneumatiky za 2 až 3 minuty místo patnácti. Na barevných snímcích přesná replika vozu z roku 1907 se čtyřválcem 7,5 litru. Vítězný automobil z roku 1906 se bohužel nedochoval, ale tento typ s ním byl takřka shodný.
O rok později zvítězil Nazzaro před Sziszech a zároveň byl také v britském Brooklands postaven první stálý závodní okruh světa. V roce 1908 vyhrál, za účasti 48 vozů, Christian Lautenschlager a s Mercedesem tak získal pro Německo první Grand Prix, a to na okruhu v Dieppe. Poté přišla na evropský automobilový průmysl krize a zájem o motoristický sport na čas odpadl. Ale v roce 1912 se opět Grand Prix těšila značné popularity. Vítězný Peugeot (jezdec Boillot) jako první přišel se čtyřventilovou technikou a stal se vedoucí značkou v závodním sportu. Vyhrával jeden závod za druhým. Ovšem na špicy se také pohybovaly Mercedesy, 1914 obsadily první tři místa v GP u Lyonu.
Po první světové válce začala úspěšná éra Fiatu. S legendárními jezdci jako byli Felice Nazarro, Pietro Bordino nebo Carlo Salamano jezdili Italové počátkem 20. let od vítězství k vítězství. V roce 1925 bylo poprvé vypsané MS značek, do něhož se započítávaly 500 mil Indy a GP Belgie, Francie a Itálie. Titul mistra světa získala Alfa Romeo, jejíž jezdec číslo 1 Antonio Ascari se však v Montlhéry smrtelně zranil. V dalších letech získaly tituly značky Bugatti a Delage. (pokračování zítra)

Jindřich Lasík, 24.12.2006

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar