Škoda a Aero Minor se vrátily do Le Mans
Závod 24 hodin Le Mans se jezdí od května 1923, počínaje rokem 2002 se na původní trať o délce 13,626 km v rámci podniku Le Mans Classic vydávají také historická vozidla. Připuštěny jsou však pouze modely, které startovaly v původní čtyřiadvacetihodinovce.
Letos poprvé startoval ten z dvojice vyrobených kusů ŠKODA Sport, který před 72 lety absolvoval původní závod 24 h Le Mans (1950). Nedávno pečlivě zrenovovaný exemplář vedla po trati posádka Stanislav Kafka / Michal Velebný. Ostatně autorem návrhu karoserie byl vedoucí konstrukce karoserií Josef Velebný, dědeček současného koordinátora restaurátorské dílny a jezdce. Od pořadatelů vůz dostal symbolicky opět startovní číslo 44, stejné jako při prvním startu na slavném okruhu v roce 1950. Připomeňme, že druhý z vyrobených vozů ŠKODA Sport se do Le Mans poprvé podíval v roce 2006, právě na závod Classic.
Michal Velebný, jeden z pilotů bílého vozu, komentuje start v Le Mans Classic: „Po šestileté renovaci se nám letos podařilo projekt návratu vozu ŠKODA Sport do Le Mans dotáhnout do zdárného cíle. Vůz si při náročném víkendu vystačil s běžnou pečlivou údržbou, vyhnuly se nám větší technické potíže. Pro naše 73 let staré auto je to úžasný výkon.”
Le Mans Classic se skládá ze série jízd, vozy přípustných modelů vyrobené v období 1923–1981 jsou pořadateli rozděleny do šesti základních a několika speciálních kategorií. ŠKODA Sport startovala ve druhé skupině pro vozy vyrobené v letech 1949– 1956.
Pro každou z kategorií vozidel jsou při Le Mans Classic vyhrazeny 2 hodiny a 09 minut, rozdělené do 3 jízd po 43 minutách. V polovině každé jízdy musí vozy povinně zajet do boxů, kde proběhne výměna jezdců. Samotný start poslední jízdy probíhá pro Le Mans tradičním způsobem: na pokyn startéra vyběhnou jezdci z určeného místa ke svým strojům, nastartují motor – a vyrazí závodním tempem na trať.
Šachovnicová vlajka se mihne pří průjezdu nejrychlejšího vozidla cílem, počínaje 43. minutou závodu. Výsledky se určují podle počtu absolvovaných kol a časového odstupu za vítězným vozem. Rozdíly v technických možnostech strojů v jedné věkové kategorii zohledňuje další klasifikace, vypsaná podle koeficientu dle objemu motoru. Nově byla vypsána také klasifikace týmů, složených z vozů se stejnými startovními čísly ze všech skupin.
V nabité třídě 2 pro vozy z let 1949 až 1956 podávala posádka Stanislav Kafka / Michal Velebný během kvalifikace i soutěžních jízd velmi vyrovnané výkony. Češi stírali výkonové manko vozu na silnější či mladší soupeře technicky čistou jízdou, která jim v celkovém hodnocení kategorie vynesla 47. místo ze 74 posádek, vítězství bral Jaguar D-Type z roku 1954. V pořadí přepočítaném podle koeficientu ovlivněného výkonem a objemem motoru figuruje česká posádka dokonce na 43. pozici.
Aero Minor v cíli
„Tři roky příprav a sen se stal skutečností. Na začátku Michalův skvělý nápad, na konci neuvěřitelný zážitek. Uhánět v noci s poskakujícím Minorem nekonečnou rovinkou Hunaudières asi málo co překoná. Dojeli jsme do cíle a nakonec vůbec ne špatně - se skoro nejslabším autem v poli jsme porazili nějakých dvacet soupeřů.
Byla to jízda! Na “posvátném” asfaltu v Le Mans startovalo Aero Minor Sport se dvěma týmy roce 1949 a také v roce 1950. To už ale vítězové z předchozího závodu F. Sutnar a O. Krattner očekávali rozsudek za vlastizradu… v letošním roce jsme s hliníkovým speciálem opět na této legendární dráze závodili. V gridu 2 (1949-1956) jsme byli nejstarší a také nejmenší vůz s nejslabším motorem….děkuji celému teamu, ale také všem, co nám fandili,“ zhodnotil účast Michal Froněk.
PR 7.7.2022
Michal Velebný, jeden z pilotů bílého vozu, komentuje start v Le Mans Classic: „Po šestileté renovaci se nám letos podařilo projekt návratu vozu ŠKODA Sport do Le Mans dotáhnout do zdárného cíle. Vůz si při náročném víkendu vystačil s běžnou pečlivou údržbou, vyhnuly se nám větší technické potíže. Pro naše 73 let staré auto je to úžasný výkon.”
Le Mans Classic se skládá ze série jízd, vozy přípustných modelů vyrobené v období 1923–1981 jsou pořadateli rozděleny do šesti základních a několika speciálních kategorií. ŠKODA Sport startovala ve druhé skupině pro vozy vyrobené v letech 1949– 1956.
Pro každou z kategorií vozidel jsou při Le Mans Classic vyhrazeny 2 hodiny a 09 minut, rozdělené do 3 jízd po 43 minutách. V polovině každé jízdy musí vozy povinně zajet do boxů, kde proběhne výměna jezdců. Samotný start poslední jízdy probíhá pro Le Mans tradičním způsobem: na pokyn startéra vyběhnou jezdci z určeného místa ke svým strojům, nastartují motor – a vyrazí závodním tempem na trať.
Šachovnicová vlajka se mihne pří průjezdu nejrychlejšího vozidla cílem, počínaje 43. minutou závodu. Výsledky se určují podle počtu absolvovaných kol a časového odstupu za vítězným vozem. Rozdíly v technických možnostech strojů v jedné věkové kategorii zohledňuje další klasifikace, vypsaná podle koeficientu dle objemu motoru. Nově byla vypsána také klasifikace týmů, složených z vozů se stejnými startovními čísly ze všech skupin.
V nabité třídě 2 pro vozy z let 1949 až 1956 podávala posádka Stanislav Kafka / Michal Velebný během kvalifikace i soutěžních jízd velmi vyrovnané výkony. Češi stírali výkonové manko vozu na silnější či mladší soupeře technicky čistou jízdou, která jim v celkovém hodnocení kategorie vynesla 47. místo ze 74 posádek, vítězství bral Jaguar D-Type z roku 1954. V pořadí přepočítaném podle koeficientu ovlivněného výkonem a objemem motoru figuruje česká posádka dokonce na 43. pozici.
Aero Minor v cíli
„Tři roky příprav a sen se stal skutečností. Na začátku Michalův skvělý nápad, na konci neuvěřitelný zážitek. Uhánět v noci s poskakujícím Minorem nekonečnou rovinkou Hunaudières asi málo co překoná. Dojeli jsme do cíle a nakonec vůbec ne špatně - se skoro nejslabším autem v poli jsme porazili nějakých dvacet soupeřů.
Byla to jízda! Na “posvátném” asfaltu v Le Mans startovalo Aero Minor Sport se dvěma týmy roce 1949 a také v roce 1950. To už ale vítězové z předchozího závodu F. Sutnar a O. Krattner očekávali rozsudek za vlastizradu… v letošním roce jsme s hliníkovým speciálem opět na této legendární dráze závodili. V gridu 2 (1949-1956) jsme byli nejstarší a také nejmenší vůz s nejslabším motorem….děkuji celému teamu, ale také všem, co nám fandili,“ zhodnotil účast Michal Froněk.
PR 7.7.2022
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout