Žitavskou úzkokolejkou za krásami Dolní Lužice
Dnes máme pro vás připraven tip na pěkný celodenní výlet jak pro celou rodinu, tak milovníky železnic nebo kulturních památek. Všechno v jednom dni a doslova jen pár kroků od hranic.
Zhruba pětadvacet kilometrů od Liberce leží město Žitava, kam díky novému úseku silnice dojedete za necelou půlhodinku. Tady začíná na hlavním nádraží naše putování po Žitavské úzkorozchodné železnici. Dnes významného prvku turistického ruchu v Horní Lužici.
Ze Žitavy trať stoupá devět kilometrů do městečka Bertsdorf, kde se dělí na dvě části. Jedna, tzv.východní větev vás po zavede po čtyřech kilometrech do stanice Kurort Oybin a překonává výškový rozdíl 126 metrů. Druhá měří necelé čtyři kilometry s výškovým rozdílem 115 metrů do městečka Kurort Jonsdorf. Některé vlaky, jezdí se podle pravidelného jízdního řádu, směřují do jednoho nebo druhého místa rovnou, někdy musíte přestoupit.
V Oybinu doporučujeme navštívit zříceninu hradu s klášterem. Cesta k němu je sice trochu náročnější, ale vyplatí se. Historie hradu sahá do 13. století a má hodně společného s dějinami českého národa. O něm ale až někdy příště.
Pokud se vydáte do Jonsdorfu, tak vedle mnoha hrázděných staveb hornolužické architektury můžete zajít do Motýlího domu, kde spatříte ve volném prostoru na tři stovky exotických motýlů, poletujících mezi palmami, břečťany a banánovníky.
Ale vraťme se k železnici, která tvoří důležitý dopravní prvek této oblasti. První úsek ze Žitavy do Bertsdorfu byl uveden do provozu v listopadu 1890, celá trať o něco později. Dokonce byly úvahy o prodloužení až do Mimoně, ale pro nedostatek financi k tomu nedošlo. Železnice si velice brzy našla své cestující, a tak bylo přikročeno ke stavbě druhé koleje mezi stanicí Žitava Vorstadt – Oybin. Kapacita tratě se zvýšila na 5000 až 7000 lidí denně a cesta trvala 38 minut. V letech 1943 až 1945 byla ovšem druhá kolej z neznámých důvodů odstraněna.
Žitavská úzkorozchodná železnice používá parní lokomotivy řady BR 99.73, včetně jedné rezervní, dále dieselovou lokomotivu rumunské výroby Faur typ L35H, ovšem s novým motorem Caterpillar. Dvě lokomotivy byly nedávno přestavěny na spalování lehkého topného oleje místo uhlí. Emise jsou sice nižší než při spalování LTO někdy před padesáti roky, nepouští saze, ale nemůžeme se zbavit dojmu, že pára je pára.
Cestující se rovněž mohou těšit také na unikátní jediný dochovaný motorový čtyřnápravový vůz VT 137.322 (Vomag Plauen) z třicátých let. Vůz pro 32 cestujících, který právě prošel důkladnou renovací, je nasazován přes léto o sobotách a nedělích.
Dnes patří železnice z poloviny sdružení a z poloviny obcím, kudy železnice prochází a má čtyři desítky stálých zaměstnanců. Protože nejde pouze o turistickou atrakci, tak se jezdí podle pravidelného jízdního řádu, v létě je pochopitelně více spojů, v zimě méně a jen v listopadu je třítýdenní přestávka na rekonstrukce. Kromě toho jsou pořádány speciální jízdy na objednávku, případně speciální vlaky pro fotografy včetně bohatého programu. Za hezkého počasí rozhodně doporučujeme cestovat v otevřeném voze. Zážitek z výletu bude tak ještě větší.
Ročně se sveze po úzkorozchodné želez nici s rozchodem 750 mm čtvrt milionu cestujících. V roce 2019 jich bylo 254 tisíc.
Během jízdy zažijete několik zajímavostí. První se odehrává hned po výjezdu z žitavského nádraží, kdy křižuje úzkokolejná trať tu běžnou (směr Liberec) , která je už řízená centrálně, digitálním systémem. Další zajímavostí je most přes řeku Mandavu v Žitavě, který je podle nás světovou raritou. Úzkokolejná trať křižuje vozovku, ale křižuje ji na mostě, a ještě ne v pravém úhlu. A pak je ve stanici Žitava-předměstí podchod pod úzkokolejnou železnicí, což asi jinde na světě také nenajdete.
Pokud nechcete jet až do Žitavy autem, potom doporučujeme zakoupit si v Liberci na přestupnou jízdenku Euro-Nisa, která platí na veškerou hromadnou dopravu jak na české, německé, tak i polské části euroregionu Nisa. A potom už se za jízdu parním vláčkem připlácí jen takzvaný parní příplatek, což je 8, respektive 5 eur na osobu.
Žitavskou úzkorozchodnou železnici, ale i další v Krušných horách, můžeme našim sousedům jen závidět. Jindřichohradeckou úzkokolejku nikdo asi nevzkřísí,
Info:
https://www.zittauer-schmalspurbahn.de/cz/uvodni-stranka/
JL + JB 16.5.2025
Ze Žitavy trať stoupá devět kilometrů do městečka Bertsdorf, kde se dělí na dvě části. Jedna, tzv.východní větev vás po zavede po čtyřech kilometrech do stanice Kurort Oybin a překonává výškový rozdíl 126 metrů. Druhá měří necelé čtyři kilometry s výškovým rozdílem 115 metrů do městečka Kurort Jonsdorf. Některé vlaky, jezdí se podle pravidelného jízdního řádu, směřují do jednoho nebo druhého místa rovnou, někdy musíte přestoupit.
V Oybinu doporučujeme navštívit zříceninu hradu s klášterem. Cesta k němu je sice trochu náročnější, ale vyplatí se. Historie hradu sahá do 13. století a má hodně společného s dějinami českého národa. O něm ale až někdy příště.
Pokud se vydáte do Jonsdorfu, tak vedle mnoha hrázděných staveb hornolužické architektury můžete zajít do Motýlího domu, kde spatříte ve volném prostoru na tři stovky exotických motýlů, poletujících mezi palmami, břečťany a banánovníky.
Ale vraťme se k železnici, která tvoří důležitý dopravní prvek této oblasti. První úsek ze Žitavy do Bertsdorfu byl uveden do provozu v listopadu 1890, celá trať o něco později. Dokonce byly úvahy o prodloužení až do Mimoně, ale pro nedostatek financi k tomu nedošlo. Železnice si velice brzy našla své cestující, a tak bylo přikročeno ke stavbě druhé koleje mezi stanicí Žitava Vorstadt – Oybin. Kapacita tratě se zvýšila na 5000 až 7000 lidí denně a cesta trvala 38 minut. V letech 1943 až 1945 byla ovšem druhá kolej z neznámých důvodů odstraněna.
Žitavská úzkorozchodná železnice používá parní lokomotivy řady BR 99.73, včetně jedné rezervní, dále dieselovou lokomotivu rumunské výroby Faur typ L35H, ovšem s novým motorem Caterpillar. Dvě lokomotivy byly nedávno přestavěny na spalování lehkého topného oleje místo uhlí. Emise jsou sice nižší než při spalování LTO někdy před padesáti roky, nepouští saze, ale nemůžeme se zbavit dojmu, že pára je pára.
Cestující se rovněž mohou těšit také na unikátní jediný dochovaný motorový čtyřnápravový vůz VT 137.322 (Vomag Plauen) z třicátých let. Vůz pro 32 cestujících, který právě prošel důkladnou renovací, je nasazován přes léto o sobotách a nedělích.
Dnes patří železnice z poloviny sdružení a z poloviny obcím, kudy železnice prochází a má čtyři desítky stálých zaměstnanců. Protože nejde pouze o turistickou atrakci, tak se jezdí podle pravidelného jízdního řádu, v létě je pochopitelně více spojů, v zimě méně a jen v listopadu je třítýdenní přestávka na rekonstrukce. Kromě toho jsou pořádány speciální jízdy na objednávku, případně speciální vlaky pro fotografy včetně bohatého programu. Za hezkého počasí rozhodně doporučujeme cestovat v otevřeném voze. Zážitek z výletu bude tak ještě větší.
Ročně se sveze po úzkorozchodné želez nici s rozchodem 750 mm čtvrt milionu cestujících. V roce 2019 jich bylo 254 tisíc.
Během jízdy zažijete několik zajímavostí. První se odehrává hned po výjezdu z žitavského nádraží, kdy křižuje úzkokolejná trať tu běžnou (směr Liberec) , která je už řízená centrálně, digitálním systémem. Další zajímavostí je most přes řeku Mandavu v Žitavě, který je podle nás světovou raritou. Úzkokolejná trať křižuje vozovku, ale křižuje ji na mostě, a ještě ne v pravém úhlu. A pak je ve stanici Žitava-předměstí podchod pod úzkokolejnou železnicí, což asi jinde na světě také nenajdete.
Pokud nechcete jet až do Žitavy autem, potom doporučujeme zakoupit si v Liberci na přestupnou jízdenku Euro-Nisa, která platí na veškerou hromadnou dopravu jak na české, německé, tak i polské části euroregionu Nisa. A potom už se za jízdu parním vláčkem připlácí jen takzvaný parní příplatek, což je 8, respektive 5 eur na osobu.
Žitavskou úzkorozchodnou železnici, ale i další v Krušných horách, můžeme našim sousedům jen závidět. Jindřichohradeckou úzkokolejku nikdo asi nevzkřísí,
Info:
https://www.zittauer-schmalspurbahn.de/cz/uvodni-stranka/
JL + JB 16.5.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout