Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Žitavská úzkokolejka jezdí opět po celé délce

Několikaměsíční výluka kvůli opravě mostu přes řeku Mandavu skončila. Vlaky tak opět vyjíždějí a končí na žitavském hlavním nádraží. Pro silniční dopravu je most zatím ještě uzavřen.

Stavební firma Hentschke dokázala dodržet plán a navzdory záludnostem, které na ni při rekonstrukci památkově chráněného mostu čekaly se povedlo zprovoznit most pro železniční dopravu v rekordním čase pěti měsíců.


Most Prince Friedricha Augusta přes řeku Mandavu, postavený na konci 19. století, je mimořádnou technickou památkou, protíná se na něm totiž úzkokolejná železniční trať se silnicí. Křížení úzkokolejné trati a vozovky na mostě je raritou v evropském a
pravděpodobně i světovém měřítku. Silniční část mostu a kompletní dokončení stavby proběhne v září tohoto roku.


Prvního července po mostě přejel první vlak, a to za doprovodu hasičů ze Žitavy a Oybína, kteří vytvořili vodní slavobránu. Na místo dorazily desítky železničních fanoušků, aby si tento moment nenechaly ujít.


Žitavská úzkokolejka je v provozu od roku 1890 a jako jedna z mála nabízí dodnes každodenní svezení úzkokolejnými parními vlaky v běžném provozu podle jízdního řádu.


Na šestnáctikilometrové trati lze v historických vozidlech dojet z města Žitava (Zittau) do Žitavských hor – obce Oybín nebo Jonsdorf. Mezi oblíbené atrakce patří například jízda v otevřených vagónech za pěkného počasí, hudební vlaky každou druhou neděli v měsíci od května do září, nebo společný výjezd dvou vlaků v nádraží Bertsdorf, který lze zažít i několikrát za den.


Můžete si zvolit vlak buď do Oybinu a navštívit skalní hrad založený Karlem IV nebo vyrazit do Jonsdorfu a zajít třeba do motýlího domu. Anebo klidně zvládnete oboje. Obě malebná dolnolužická městečka jsou spojena turistickou cestou. Pokud nechcete pěšky, potom můžete zvolit některý ze spojů, která „pendlují“ mezi Oybinem a Jonsdorfem. V řadě zařízení se domluvíte i česky jako například v restauraci přímo na nádraží v Oybinu. My se na žitavskou úzkokolejku rádi vracíme každým rokem.


Oblíbené jsou i tématické vlaky, které jezdí o víkendu anebo při zvláštních příležitostech. Pro české zájemce o svezení v nostalgickém vláčku je atraktivní využít jízdenku Euro-Nisa zakoupenou už v ČR. Na úzkokolejce se pak doplácí jen „parní“ příplatek 5,- € za osobu. V roce 2019 Žitavská úzkokolejka přepravila rekordních 250 tisíc cestujících, z toho je zhruba jedna třetina z České republiky.



https://www.zittauer-schmalspurbahn.de/cz/uvodni-stranka/

JL
5.7.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar