Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Výlet se Žitavskou úzkokolejkou

Dnes máme pro vás připraven tip na pěkný celodenní výlet jak pro celou rodinu, tak milovníky železnic nebo kulturních památek. Všechno v jednom dni a doslova jen pár kroků od hranic.

Zhruba pětadvacet kilometrů od Liberce leží město Žitava, kam díky novému úseku silnice dojedete za necelou půlhodinku. Tady začíná na hlavním nádraží naše putování po Žitavské úzkorozchodné železnici. Dnes významného prvku turistického ruchu v Horní Lužici.
Ze Žitavy trať stoupá devět kilometrů do městečka Bertsdorf, kde se dělí na dvě části. Jedna, tzv.východní větev vás po zavede po čtyřech kilometrech do stanice Kurort Oybin a překonává výškový rozdíl 126 metrů. Druhá měří necelé čtyři kilometry s výškovým rozdílem 115 metrů do městečka Kurort Jonsdorf. Některé vlaky, jezdí se podle pravidelného jízdního řádu, směřují do jednoho nebo druhého místa rovnou, někdy musíte přestoupit.

V Oybinu doporučujeme navštívit zříceninu hradu s klášterem. Cesta k němu je sice trochu náročnější, ale vyplatí se. Historie hradu sahá do 13. století a má hodně společného s dějinami českého národa. Žitavsko dlouhá léta patřilo rodu Ronovců. Roku 1290 se zde připomíná v listinách Čeněk z Oybinu, a teprve v roce 1319 Jindřich z Lipé pocházející z tohoto rodu, celé území včetně hradu předal králi Janu Lucemburskému výměnou za území na Moravě. Ve 14. století nechal hrad přestavět jeho syn, král Karel IV. Hrad se stal oblíbeným sídlem a z jeho rozhodnutím Karla byl později vybudován klášter celestýnů. Hrad měl strategicky významnou polohu na obchodní stezce z Čech do Lužice.
Úchvatným dojmem působí zřícenina klášterního kostela z druhé poloviny 14. století, jehož podlaha je o patro výše, než nádvoří. Unikátní seskupení ruin gotického hradu a kláštera na vrchol stolové pískovcové hory, by si neměli nechat ujít nejen milovníci historie a památek, ale i přírody.

Pokud se vydáte do Jonsdorfu, tak vedle mnoha hrázděných staveb hornolužické architektury můžete zajít do Motýlího domu, kde spatříte ve volném prostoru na tři stovky exotických motýlů, poletujících mezi palmami, břečťany a banánovníky.
V prvním patře si prohlédnete v teráriích množství plazů, hadů a pavouků původem z pouští a pralesů a ve vstupní hale vás upoutá akvárium s mořskou vodou s barevnými korálovými rybami. www.schmetterlingshaus.info

Ale
vraťme se k železnici, která tvoří důležitý dopravní prvek této oblasti. První úsek ze Žitavy do Bertsdorfu byl uveden do provozu v listopadu 1890, celá trať o něco později. Dokonce byly úvahy o prodloužení až do Mimoně, ale pro nedostatek financi k tomu nedošlo. Železnice si velice brzy našla své cestující, a tak bylo přikročeno ke stavbě druhé koleje mezi stanicí Žitava Vorstadt – Oybin. Kapacita tratě se zvýšila na 5000 až 7000 lidí denně a cesta trvala 38 minut. V letech 1943 až 1945 byla ovšem druhá kolej z neznámých důvodů odstraněna.

V současné době bohužel nemá nejstarší parní lokomotiva s označením 99-4532 povolení k provozu, protože technická kontrola včetně tlakové zkoušky kotle by přišla na 450 000 eur. Ale nemusíte smutnit, že byste snad nejely párou.
Dnes využívá k provozu Žitavská úzkorozchodná železnice dvě parní lokomotivy řady BR 99.73, včetně jedné rezervní, dále dieselovou lokomotivu rumunské výroby Faur typ L35H, ovšem s novým motorem Caterpillar.

Cestující se rovněž mohou těšit také na unikátní jediný dochovaný motorový čtyřnápravový vůz VT 137.322 (Vomag Plauen) z třicátých let. Vůz pro 32 cestujících, který právě prošel důkladnou renovací, je nasazován přes léto o sobotách a nedělích. Mimochodem renovace si vyžádala nemalé finanční prostředky, ale celá řada prací byla provedena svépomocí. Například vůz nalakovala Vagonka v Görlitz, které se navíc podařilo získat bezplatně i barvy atd.

Dnes patří z poloviny sdružení a z poloviny obcím, kudy železnice prochází a má 38 stálých zaměstnanců. Protože nejde pouze o turistickou atrakci, tak se jezdí podle pravidelného jízdního řádu, v létě je pochopitelně více spojů, v zimě méně a jen v listopadu je třítýdenní přestávka na rekonstrukce. Kromě toho jsou pořádány speciální jízdy na objednávku, případně speciální vlaky pro fotografy včetně bohatého programu. Každou druhou sobotu v měsíci se můžete svézt i „muzikantským“ vlakem, kdy k dobré náladě hraje dixielandová kapela z Liberce. Pro zajímavost, za posledních deset let vzrostl počet cestujících ročně z 98 tisíc dvojnásobně, a tak už pět let je úzkokolejka v černých číslech, byť jí konkurence autobusová přeprava.

O prvním srpnovém víkendu proběhnou oslavy 125 let Žitavské úzkorozchodné dráhy společně s veteránskou akcí Historik Mobil a závodem automobilů a motocyklů do vrchu v nedalekém Lückendorfu.


J.Lasík 18.5.2018


Pro cestování v Libereckém kraji a německém a polském příhraničí můžete zakoupit výhodnou jednodenní síťovou jízdenku EURO-NISA-TICKET, kterou lze využít ve vybraných vlacích a autobusech, včetně žitavské dráhy.






Jednodenní síťová EURO-NISA-TICKET pro jednoho cestujícího
(bez ohledu na věk cestujících) 160 Kč


Jednodenní síťová EURO-NISA-TICKET pro 2 - 5 cestujících
(bez ohledu na věk cestujících) 320 Kč


Jednodenní přepravní doklad EURO-NISA-TICKET pro jízdní kolo
(jako spoluzavazadlo) nebo psa 90 Kč


www.soeg-zittau.de


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar