Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Mezi České Budějovice a Zvíkovské Podhradí se vrací lodní doprava

Na Vltavu mezi České Budějovice a Zvíkovské Podhradí na soutoku s Otavou u hrany vzdutí Orlické přehrady, třetí říční úsek společného jihočesko-středočeského projektu „Vltava – řeka plná zážitků“, se po dlouhých více než šesti desetiletích znovu vrací lodní doprava.

„V současné době je možné se plavit z centra Českých Budějovic od Lannovy loděnice přes Hlubokou nad Vltavou do Týna nad Vltavou a dále při odbočce proti proudu Lužnice do Kolodějí nad Lužnicí s nově zrekonstruovaným zámkem Mitrowicz. Zatím poslední dokončená plavební komora na Vltavě v Hněvkovicích pak umožňuje plavbu po téměř 100 kilometrů dlouhé vodní cestě z Českých Budějovic až do Týna nad Vltavou a dále na Orlík,“ uvedl ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu (JCCR) Jaromír Polášek.

Rychlý rozvoj služeb okolo řeky je patrný. Například čtyřicet kilometrů splavněné Vltavy v lokalitě turistické oblasti Českobudějovicko-Hlubocko, doplňujících šedesát kilometrů cyklostezky a deset kilometrů stezky pro in-line brusle nabízí na své trase vice než 25 turistických cílů, patnáct občerstvení a restaurací, tři plavební komory a pět vltavských infopointů - v Českých Budějovicích, Českém Vrbném, Hluboké nad Vltavou, Týně nad Vltavou a v Kolodějích nad Lužnicí.

„Řeka má obrovský turistický potenciál. Voda tradičně, a to nejen v létě, láká k relaxaci i aktivnímu odpočinku tisíce lidí a těm je nutné nabídnout služby. Z provozu na řece profitují hotely, restaurace, půjčovny lodí, různé prodejny a podobně. S rozvojem plavby budou další služby vznikat,“ řekl v této souvislosti předseda Destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko David Šťastný.

Existuje již zavedený informační portál a rezervační systém zážitků Stezka řeky Vltavy na webové stránce: www.stezkavltavy.cz, která se kompletně předělává a koncem května bude znovu spuštěna. Nově budete mít kompletní informace o lodích, sportovním vybavení na stezce, jako kola, dvoukola, elektrokola, koloběžky, in-line brusle, paddleboardy, lodě, mořské kajaky, ale i projížďky výletními loděmi, ubytování v hausbótech, s nimiž lze plout po řece a trávit každou noc někde jinde. Návštěvníci se můžou stát kapitánem malé lodi, účastníkem vyhlídkové plavby, půjčit si kolo, nebo si pouze užít pohodu u vody.


Dokončení vltavské vodní cesty vázne

Vodní doprava na Vltavě má dlouhou tradici. Voroplavba pro přepravu dřeva a dalších nákladů, příležitostně i osob, je na Vltavě provozována od 16. století. Skutečný rozvoj plavby parníků nastal na Vltavě až v první polovině 19. století, po regulačních a splavňovacích pracích prováděných firmou Lanna, která provozovala i vlastní dopravu. Podmínky pro lodní dopravu se ovšem zásadně změnily výstavbou Vltavské kaskády, která v některých úsecích plavbu umožnila nebo usnadnila, v jiných naopak ztížila nebo zcela znemožnila. Tímto příkladem je právě úsek mezi Českými Budějovicemi a Orlickou přehradou.

Stávající stav projektu opětovného splavnění této části Vltavy od otevření nové plavební komory v Hněvkovicích v květnu 2017 vázne. Hlavními problémy zůstává modernizace lodního výtahu na Orlické přehradě, prohloubení plavební dráhy v úseku Podolí – Kořensko a výstavba nového mostu přes řeku v Týně nad Vltavou, který by umožnil proplout i větším lodím. Na všechny zmíněné akce jsou již připravené projekty a ministerstvo dopravy společně s Povodím Vltavy a Ředitelstvím vodních cest (ŘVC) bude projekty v nejbližší době realizovat. Zároveň ŘVC v letošním roce plánuje novou čerpací stanici v přístavu v Hluboké nad Vltavou a také vypouštění odpadních vod. Stále však chybí plavební komora do centra města České Budějovice a přístavní hrana, která by návštěvníkům zaručila stání delší než 15 minut.

Jihočeská hejtmanka Ivana Stráská nedávno v reakci na tuto situaci konstatovala, že: „Nepožadujeme po státu nic víc, než aby naplnil znění zákona, který stanovuje, že Vltava je dopravně významnou využívanou vodní cestou. A to pro výletní lodě i individuální turistickou a sportovní plavbu do výtlaku 300 tun.“

Více lze nalézt na www.vltava-reka.cz či od konce května na www.stezkavltavy.cz.


PR
7.5.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar