Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dovolená s Hymerem - Švýcarsko I

Čas dovolených se blíží, a tak bychom vám chtěli dát tip na putování po Švýcarsku obytným automobilem. Vzhledem k tomu, že země Helvétského kříže je pro našince dost drahá, pokud jde o ubytování, tak jistě přijde vhod, když si vezete všechno s sebou.

Pro cestu jsme zvolili Hymer Exsis se vznětovým přeplňovaným čtyřválcem Fiat 2.8 JTD o výkonu 127 k (94 kW) při 3600/min a točivém momentu 300 N.m při 1800/min. Ukázalo se, že výkonný motor je zároveň velice hospodárný a umožňuje pohodlnou jízdu po dálnici i dostatek síly v kopcích. Atraktivním designem, který se od ostatních obytných vozů hodně liší a kompaktními rozměry, budil pozornost všude, kde jsme se zastavili. Svojí délkou necelých 5,5 m je ideálním vozidlem ke zdolávání alpských průsmyků.

Hymer Exsis (http://www.hymer.cz/) je čtyřmístný obytný automobil postavený na podvozku Fiatu Ducato o středním rozvoru 3,2 metru a pohonem předních kol. Vzhledem k uspořádání - dvě sedadla vpředu a dvě podélné lavice proti sobě, která v tomto případě nemusí být vybavena bezpečnostními pásy, posadili jsme desetiletou dceru i se sedačkou dopředu na místo spolujezdce.

Sklopením lavic se vytvoří lůžko, jehož rozměry 189 x 90 mm jsou spíš vhodné pro dítě. My jsme si s manželkou ustlali „na bidle", respektive na vysouvacím lůžku (205 x 163 mm) v přední horní části vozu. Díky kvalitním matracím jsme se tak dobře dlouho vyspali.

Vůz je vybaven plynovým dvouvařičem, lednicí, kuchyňským dřezem s teplou a studenou vadou, sprchovým koutem s umyvadlem a suchým WC, nádrží 100 l na čerstvou vodu a odpadním tankem na 75 l.

Před každou jízdou bylo třeba schovat všechny volně se pohybující předměty, aby se v zatáčkách nepohybovaly z místa na místo.

Ovládání vozu je stejné jako v osobním, vyšší pozice sezení a rozměrné čelní okno poskytují dokonalý výhled. Jen musíme mít na zřeteli, že vůz je široký dva metry, osazený velkými zpětnými zrcátky, a hlavně vysoký tři metry. Celou cestu jsme absolvovali bez jediného škrábnutí či krizové situace a že bylo v některých úsecích hodně těsno.

Až dosud jsem s podobným vozem neměl žádné zkušenosti, takže jsem měl před známými průsmyky jako je Furka nebo Klausenpass, které znám z minulých cest s osobním vozem, určitý respekt. Po prvních kilometrech v horském terénu ze mě všechny obavy spadly.

Z Prahy jsme vyrazili ještě za tmy a přes Mnichov, Lindau, Bregenz dorazili odpoledne do Churu. Tam jsme se rozhodli, že si uděláme zajížďku do horského střediska Arosa. Čekalo nás 30 kilometrů do nadmořské výšky 1800 metrů s 350 zatáčkami a výškovým rozdílem 1320 m. Jenže zamračená obloha nevěstila nic dobrého, záhy se spustil déšť, a tak jsme si našli parkoviště „za větrem", kde jsme strávili první noc. Celou noc propršelo, ráno se všude kolem válely mraky, a proto jsme se rozhodli s těžkým srdcem Arosu opustit. Ještě připomeneme, že ve dnech 1. až 3.září se zde uskuteční závod do vrchu historických automobilů. Navíc se zasekl zámek od prostoru s uskladněnými propanbutanovými lahvemi. Takže jsme si nemohli uvařit ani kávu. Naštěstí měla nedaleko Churu sídlo malá firma zastupující značku Hymer. Tam jsme přenocovali a vyčkali až ráno dorazí majitel a pomůže nám opravit drobnou závadu. Mezitím se počasí jako mávnutím proutku změnilo, vysvitlo slunce, i když vrcholky hor pokryl sníh - začátkem srpna. Zítra Vám přiblížíme první cestu vedoucí přes Oberalppass do Realpu.

Jindřich Lasík, 4.5.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar