Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Dovolená s Hymerem - Švýcarsko I

Čas dovolených se blíží, a tak bychom vám chtěli dát tip na putování po Švýcarsku obytným automobilem. Vzhledem k tomu, že země Helvétského kříže je pro našince dost drahá, pokud jde o ubytování, tak jistě přijde vhod, když si vezete všechno s sebou.

Pro cestu jsme zvolili Hymer Exsis se vznětovým přeplňovaným čtyřválcem Fiat 2.8 JTD o výkonu 127 k (94 kW) při 3600/min a točivém momentu 300 N.m při 1800/min. Ukázalo se, že výkonný motor je zároveň velice hospodárný a umožňuje pohodlnou jízdu po dálnici i dostatek síly v kopcích. Atraktivním designem, který se od ostatních obytných vozů hodně liší a kompaktními rozměry, budil pozornost všude, kde jsme se zastavili. Svojí délkou necelých 5,5 m je ideálním vozidlem ke zdolávání alpských průsmyků.

Hymer Exsis (http://www.hymer.cz/) je čtyřmístný obytný automobil postavený na podvozku Fiatu Ducato o středním rozvoru 3,2 metru a pohonem předních kol. Vzhledem k uspořádání - dvě sedadla vpředu a dvě podélné lavice proti sobě, která v tomto případě nemusí být vybavena bezpečnostními pásy, posadili jsme desetiletou dceru i se sedačkou dopředu na místo spolujezdce.

Sklopením lavic se vytvoří lůžko, jehož rozměry 189 x 90 mm jsou spíš vhodné pro dítě. My jsme si s manželkou ustlali „na bidle", respektive na vysouvacím lůžku (205 x 163 mm) v přední horní části vozu. Díky kvalitním matracím jsme se tak dobře dlouho vyspali.

Vůz je vybaven plynovým dvouvařičem, lednicí, kuchyňským dřezem s teplou a studenou vadou, sprchovým koutem s umyvadlem a suchým WC, nádrží 100 l na čerstvou vodu a odpadním tankem na 75 l.

Před každou jízdou bylo třeba schovat všechny volně se pohybující předměty, aby se v zatáčkách nepohybovaly z místa na místo.

Ovládání vozu je stejné jako v osobním, vyšší pozice sezení a rozměrné čelní okno poskytují dokonalý výhled. Jen musíme mít na zřeteli, že vůz je široký dva metry, osazený velkými zpětnými zrcátky, a hlavně vysoký tři metry. Celou cestu jsme absolvovali bez jediného škrábnutí či krizové situace a že bylo v některých úsecích hodně těsno.

Až dosud jsem s podobným vozem neměl žádné zkušenosti, takže jsem měl před známými průsmyky jako je Furka nebo Klausenpass, které znám z minulých cest s osobním vozem, určitý respekt. Po prvních kilometrech v horském terénu ze mě všechny obavy spadly.

Z Prahy jsme vyrazili ještě za tmy a přes Mnichov, Lindau, Bregenz dorazili odpoledne do Churu. Tam jsme se rozhodli, že si uděláme zajížďku do horského střediska Arosa. Čekalo nás 30 kilometrů do nadmořské výšky 1800 metrů s 350 zatáčkami a výškovým rozdílem 1320 m. Jenže zamračená obloha nevěstila nic dobrého, záhy se spustil déšť, a tak jsme si našli parkoviště „za větrem", kde jsme strávili první noc. Celou noc propršelo, ráno se všude kolem válely mraky, a proto jsme se rozhodli s těžkým srdcem Arosu opustit. Ještě připomeneme, že ve dnech 1. až 3.září se zde uskuteční závod do vrchu historických automobilů. Navíc se zasekl zámek od prostoru s uskladněnými propanbutanovými lahvemi. Takže jsme si nemohli uvařit ani kávu. Naštěstí měla nedaleko Churu sídlo malá firma zastupující značku Hymer. Tam jsme přenocovali a vyčkali až ráno dorazí majitel a pomůže nám opravit drobnou závadu. Mezitím se počasí jako mávnutím proutku změnilo, vysvitlo slunce, i když vrcholky hor pokryl sníh - začátkem srpna. Zítra Vám přiblížíme první cestu vedoucí přes Oberalppass do Realpu.

Jindřich Lasík, 4.5.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar