Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes Benz jezdí bez řidiče (II)

Technika budoucnosti je u divize Daimler Trucks již realitou. Mercedes-Benz Future Truck 2025 znamená revoluci v oblasti efektivity a bezpečnosti, revoluci v silniční nákladní dopravě a infrastruktuře, revoluci v povolání řidiče a v oboru spedice.

Senzory jsou vzájemně propojeny (multisenzorová fúze) a zprostředkovávají kompletní obraz okolí, který zahrnuje veškeré pohyblivé a nepohyblivé objekty v okolí nákladního vozidla. Fúzí dat z radarového senzoru vpředu, bočních radarových senzorů a kamery vpředu ve vysokovýkonném vícejádrovém procesoru centrálního počítače vznikne „přehled“ o celé oblasti před nákladním vozidlem a po jeho stranách. Pro porovnání: Lidské oko disponuje zorným polem 150 stupňů, z toho však jenom zlomek připadá na zónu ostrého vidění.

Systém senzorů představuje již následující generaci této techniky. Senzory pracují tak precizně, že okraj vozovky rozpoznávají nejen na základě podélných čar, ale průběh silnice dokážou identifikovat také podle zástavby na krajnici (např. svodidla nebo vegetace).

Senzorová a kamerová technika pracuje v celém rozsahu rychlostí od 0 km/h až do legislativně nejvyšší povolené rychlosti pro nákladní vozidla 80 km/h. Díky ní je nákladní vozidlo plně automatickými zásahy do řízení udržováno bezpečně uprostřed jízdního pruhu. Systém kromě toho vychází také z digitální trojrozměrné mapy, která se již dnes používá pro asistenční systém prediktivního řízení hnacího řetězce PPC (Predictive Powertrain Control). Nákladní vozidlo je tedy nepřetržitě dokonale informováno o průběhu trasy a o její topografii.


V2V – vzájemná komunikace mezi vozidly

„Highway Pilot“ je doplněn síťovým propojením V2V a V2I. Každé vozidlo, vybavené v blízké budoucnosti těmito systémy, bude průběžně předávat svému okolí informace v podobě zprávy CAM. Jejím obsahem jsou údaje o poloze a typu vozidla, rozměrech, směru a rychlosti jízdy, případné akceleraci nebo brzdění a o poloměru projížděné zatáčky.
Frekvence informačních sdělení závisí na rychlosti jízdy vozidla a na intenzitě změn jeho pohybu. Při klidné jízdě to může být jedna zpráva za sekundu, při výrazných změnách i deset zpráv za sekundu.

Zprávy jsou přenášeny technologií WLAN na frekvenci G5 (5,9 GHz), která je po celé Evropě jednotná. Základem je stanice ITS Vehicle Station. Komunikace mezi vozidly je rovněž standardizovaná na základě dohod v rámci konsorcia výrobců automobilů, dodavatelů, veřejných organizací a výzkumných zařízení.


Předvídavá jízda – rychlé reakce

Průběžně zasílané zprávy lze přijímat v okruhu cca 500 metrů. Vozidla se tak vzájemně informují o svých pohybech a mohou okamžitě předvídavým způsobem reagovat. To se týká například reakcí na zařazení vozidel do jízdního pruhu na dálnici nebo na nedaleký konec stojící kolony vozidel. Každá zpráva je certifikována, což zabraňuje jejímu zneužití.
V případě potřeby jsou průběžná hlášení doplňována zprávami DEN, které upozorňuje na mimořádné události, například na nouzové brzdění, zapnutí výstražných světel nebo mlhových světlometů.


V2I – komunikace mezi nákladním vozidlem a infrastrukturou

V2I znamená, že jsou všechny uvedené zprávy a signály zasílány rovněž externím adresátům, například stanicím pro řízení silničního provozu, které mohou flexibilně reagovat na nově nastalé skutečnosti, například změnami nejvyšší povolené rychlosti nebo povolením jízdy v dalších jízdních pruzích. Zprávy lze zasílat i opačným směrem vozidlům, například o krátkodobých nebo mobilních staveništích. Nachází-li se nejbližší pevná stanice pro V2I mimo přímý dosah, jsou informace předávány řetězcem zpráv prostřednictvím ostatních vozidel. Při nepřítomnosti sítě WLAN zajišťují přenos mobilní telefonní sítě UMTS a GPRS.

Všechna uvedená data informují řidiče, resp. počítač jeho vozidla včas o událostech mimo viditelnou oblast. Díky tomu se řidič a jeho vozidlo dozví o překážkách ještě dřív, než může nastat nebezpečná situace.


Aktivně proti dopravním zácpám

Mercedes-Benz Future Truck 2025 nejede tedy po své trase jako „solitér“, nýbrž automaticky, nepřetržitě a pro svého řidiče neznatelně komunikuje se svým okolím. Stejně tak, jako předává jiným vozidlům informace o svých vlastních pohybech a průběhu jízdy, přebírá zase signály o pohybech ostatních nákladních a jiných vozidel. Mezi propojenými vozidly probíhá komunikace v reálném čase na úrovni, která je i pro nejpreciznější rozhlasové dopravní zpravodajství naprosto nedosažitelná.

Tímto způsobem jsou vzájemně sdíleny informace o váznoucí a zpomalené dopravě, stejně jako data o dopravních zácpách, jejich délce a době zdržení, nebo o staveništích – tato data jsou k dispozici všem účastníkům silničního provozu. Protože propojená vozidla reagují na tyto zprávy automaticky, je tím zajištěn homogenní tok dopravy a dokonalé využití omezených možností silniční infrastruktury, a to lépe než u současných náročných systémů řízení dopravy. Při větších překážkách jsou včas poskytovány informace pro automatickou změnu trasy do požadovaného cíle, nebo doporučení pro objízdnou trasu. Silniční doprava se s příchodem autonomní jízdy vyvine v systém schopný samoučení.




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar