Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Citroën C3 Aircross - crossover do města

Automobily kategorie MPV přestávají být pro zákazníky svým způsobem zajímavé a řada výrobců je opouští, včetně třeba Citroënu a jeho modelu C3 Picasso, a přecházejí mezi SUV. Velice oblíbené se stávají malá SUV, kam můžeme zařadit Citroën C3 Aircross.

Ze segmentu MPV vzal do vínku praktičnost, variabilitu, velký zavazadlový prostor, naopak mezi SUV jej řadí hlavně vyšší posaz a offroadový vzhled s černým oplastováním karosérie kromě pohonu všech kol. Ten nahrazuje, z minulých modelů známý systém Grip Control, který by měl vylepšit jízdní vlastnosti mimo terén.

C3 Aircross zaujme především svým atraktivním vzhledem, vpředu s vysoko vyboulenou kapotou a sdruženými svítilnami, které zahrnují potkávací, dálková a mlhová světla. Vzhled vylepšují stříbrné prvky pod předním a zadním nárazníkem. Francouzi se snaží vždy něčím překvapit, pokud jde o design. Tak třeba střešní ližiny mají vpředu hluboké vybrání, zadní boční okna mají imitaci žebrování, připomínající žaluzie.
C3 Aircross je druhým modelem na nové společné platformě PSA, kterou poprvé využil Opel Crossland X, který je také v délce o 53 mm delší než 4154 milimetrů Aircrossu. Když už jsme u porovnání, tak si řekněme, že novinka narostla oproti C3 Picasso v rozvoru o 53 mm (2604 mm).

Díky širokým dveřím se dobře nastupuje jak na přední, tak zadní sedadla, přední by mohla mít lepší boční držení. Zadní můžeme posouvat podélně o 15 centimetrů a opěradla sklápět v úhlu od 21 do 29 stupňů. Zavazadlový prostor s rovnými boky má slušný objem 410 litrů s délkou 71 až 86 centimetrů, podle toho, jak posuneme sedadla. Šířka je přesně jeden metr a výška 62 cm. Díky dvojité podlaze dostaneme po sklopení rovnou podlahu a objem se zvětší na 1289 litrů.

Zajímavostí jsou střešní madla nad každým bočním sedadlem. Tento prvek, který řada spolucestujících často postrádá, už mnoho výrobců nenabízí.

Citroën C3 Aircross se nabízí se zážehovým tříválci 1.2 PureTech, atmosférickým o výkonu 60 kW nebo přeplňovaným s 81 kW. Ze vznětových si lze vybírat mezi výkonem 73 kW a 88 kW z objemu 1,6 litru. Přední kola poháněla v našem případě silnější „jedna-dvojka“ s točivým momentem 205 Nm při 1500 otáčkách za minutu. Největší výkon 81 kW vrcholí v 5500/min. Ve spojení se samočinnou šestistupňovou převodovkou (můžete mít i pětistupňovou přímo řazenou) nás překvapil dynamikou, dobře zatahuje už od 1500 otáček, a když chcete jet svižně, potom je třeba více točit. Při jízdě tříválec neruší ani dunivým zvukem. V průměru jsme jezdili přes 7 litrů, mimo obce nám palubní počítač s dvěma paměti ukazoval průměr kolem šesti litrů. K příznivé spotřebě napomáhá i nízká hmotnost vozu necelých 1200 kilogramů.

Jak jsme se už zmínili, na nezpevněných cestách můžete využít systém Grip Control, který ale zvládne prakticky to samé, co pohon předních kol. Trochu nás u vozu této kategorie tlačítko překvapil asistent kontrolovaného sjíždění svahů. Můžete si nastavit rychlost od 5 do 30 km/h a elektronika vše obstará za vás. Pokud ovšem tak prudký svah najdete. Třeba u Dacie Duster má opodstatnění, ale u Aircrossu jde o zbytečnost.

Citroën C3 Aircross zaujme bezpochyby až možná trochu extravagantním designem, vnitřní variabilitou, slušným komfortem. Do jaké míry bude na trhu úspěšný, ukáží teprve příští měsíce. Ačkoliv patří C3 Aircross mezi SUV, nebo chcete-li crossovery, tak od něj terénní schopnosti nečekejte. Jde především o městské SUV. Ceny začínají na 309 900 Kč, testované provedení se samočinnou převodovkou přijde na 414 900 Kč.


Citroën C3 Aircross je taková malá, ale sympatická „hračka“, která by mohla zabrat u mladší generace.



Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný tříválec
Objem: 1189 cm³
Výkon: 81 kW (110 k) při 5500/min
Točivý moment: 205 Nm při 1500/min
Rychlost: 185 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9/5,2/6,6 l/100 km
Rozměry: 4154 x 1756 x 1597 mm
Rozvor: 2604 mm
Zavazadlový prostor: 410/1298 l
Cena: 414 900 Kč



J.Lasík 19.2.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar