Citroën Berlingo 1.6 HDi - úsporný a praktický
Před deseti lety představil koncern PSA dvojčata Citroën Berlingo a Peugeot Partner. Ačkoliv byla původně zamýšlená spíš pro přepravu zboží, obliba osobních provedení přerostla očekávání.
V současné době může být Berlingo vybaveno jednou ze čtyř pohonných jednotek, pokud nepočítáme verzi na zemní plyn. Z benzinových jsou k dispozici čtyřválce 1.4/75 k a 1.6/110 k. Vznětové zastupuje 1.6 HDi s výkonem buď 75 nebo 90 k. Vzhledem k tomu, že verze 2.0 HDi už skončila vyzkoušeli jsme si silnější z turbodieselů, který je však stejně výkonný jako předchozí dvoulitr.
Řazení pětistupňové mechanické převodovky je přesné a jde lehce.
Na jednu nádrž (60 litrů) jsme najeli skoro tisícovku kilometrů, což svědčí především o jeho úspornosti. Výkon 90 k je v současné době, kdy za každým křovím může číhat policista s radarem, je zcela dostačující. Zvláště když jde vyloženě o rodinný automobil. Jeho síla je cítit zhruba od 1500/min, přičemž už v 1750 otáčkách dosahuje největšího točivého momentu 215 N.m. což je o 10 N.m víc než měl 2.0 Hdi.
Největší rychlostí můžete dosáhnout 160 km/h. Jaké jízdní výkony vykazuje při plném obsazení včetně naložení zavazadlového prostoru, celkem zhruba 600 kilogramy, jsme si bohužel nemohli vyzkoušet. Ale určitě žádnou překážkou silničního provozu Berlingo nebude.
Interiér s vysokým stropem v sobě slaďuje rysy osobních a užitkových automobilů. Přístrojová deska je shodná s osobními, jen tlačítka elektrického ovládání předních oken jsou umístěna netradičně na středovém panelu.
Překvapilo nás, že elektricky můžeme ovládat pouze pravé zpětné zrcátko. Důvod jsme moc nepochopili. Pohledným i praktickým detailem jsou kulaté ovladače ventilace s mřížkou v barvě hliníku. V této kategorii nejsou ani obvyklé loketní opěrky předních sedadel. Atraktivitu přístrojové desky zvýrazňuje, jako by z prostoru vystupující, středová konzole zakončená v horní části multifunkčním displejem.
Velmi praktické jsou boční posuvné dveře na obou stranách, ovšem jen s vyklápěcími okny. Zadní výklopná stěna, odkrývající celý zavazadlový prostor, vyžaduje při otevírání nebo zavírání pořádnou sílu, vzhledem k její hmotnosti. Vynaloženou sílu nám vynahradí však úložný prostor o objemu 624 l. Do něho naložíme v pohodě kočárek nebo rozložená jízdní kola. Sklopením zadních opěradel zvětšíme jeho objem na 2800 litrů. Praktickým doplňkem je na pravé straně upevněný modulbox, který po rozložení můžeme použít jako nákupní vozík, do něhož naložíme až 18 kg.
Nepřekvapilo nás množství odkládacích prostorů - nad čelním sklem, na stropě s ochranou síťkou, „tajné" v podlaze před zadními sedadly nebo zásuvka pod sedadlem spolujezdce.
V současné době nabízené akční provedení Leader 1.6 HDi/90 k za 460 400 Kč zahrnuje kromě již zmíněné výbavy ještě třeba klimatizaci, metalízu, čelní airbagy, ABS + EBD. Citroën Berlingo s turbodieselem je ideálním vozidlem pro rodiny s dětmi, které často potřebují přepravovat i větší předměty. Jedničku si zaslouží hlavně spotřeba, která se skutečně pohybovala kolem 5,5 litru nafty na sto kilometrů.
Základní technické údaje:
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1.6 HDi
Objem: 1560 cm³
Výkon: 90 k (66 kW) při 4000/min
Toč.moment: 215 N.m při 1750/min
Rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,9 s
Spotřeba
(město/mimo město/kombin): 6,7/4,7/5,4 l/100 km
Rozměry: 4137 x 1960 x 1810 mm
Rozvor: 2693 mm
Cena: 460 400 Kč (Leader)
Jindřich Lasík, 18.7.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout