Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Piëch Mark Zero - ve stopách pradědečka

Přesně před sedmdesáti roky se značka Porsche poprvé představila na mezinárodním autosalonu v Ženevě a od té doby patří k pravidelným vystavovatelům. Nechyběla ani na letošním ročníku a svým způsobem hned dvakrát.

Vedle sportovních automobilů z Zuffenhausenu jsme jméno Porsche vystopovali i na stánku společnosti Piëch Automotive, založené v roce 2016 ve Švýcarsku.

Malou firmu totiž založil Anton Piëch, který je pravnukem slavného konstruktéra Ferdinanda Porsche, narozeného v roce 1875 ve Vratislavicích nad Nisou. A také je synem Ferdinanda Piëcha, potomka dcery Ferdinanda Porsche.

V automobilovém světě se Ferdinand Piëch zasloužil mj. o úspěch značky Audi. V roce 1977 inicioval vývoj vozu pro mistrovství světa v rallye, jehož výsledkem bylo Audi Quattro s pohonem všech kol a přeplňovaným řadovým pětiválcem.

Není náhodou, že jeho dědeček vyvinul slavný přeplňovaný šestnáctiválcový motor pro závodní automobily Auto Union ve třicátých letech minulého století. Piëch se o něj pokusil také, ale neměl možnost svůj návrh dokončit, protože přeplňovaná verze stávajícího dvanáctiválce byla jednodušší. Působil také jako dlouholetý předseda dozorčí rady Volkswagenu. Pod jeho vedením koncern Volkswagen odkoupil značky Lamborghini a Bentley a přivedl na svět značku Bugatti.

I přes všechny rodinné vazby k Ferdinandu Piëchovi nemá švýcarsko-německá automobilová firma se sídlech v Mnichově a Curychu žádné technické ani finanční spojení ke koncernu Volkswagen. Je ale ochotná spolupracovat s dalšími výrobci, VW nevyjímaje.
Ženeva byla svědkem světové premiéry představení elektrického sportovního automobilu s názvem Piëch Mark Zero, o jehož utajeném vývoji věděl jen málokdo. Před tři a půl roky přišli zakladatelé a vlastníci firmy Anton Piëch a Rea Stark Rajcic s myšlenkou vyvinout novou flexibilní architekturu automobilu.

Novinka nadchla hlavně příznivce britských nebo italských sporťáků, kterým se svým retro designem velice podobá. Základem úspěchu sportovního vozu je vždy co možná nejlehčí konstrukce. U elektromobilů to není ale vzhledem k vysoké hmotnosti akumulátorů jednoduché zrealizovat.

Zásluhou uspořádání akumulátorů, nikoliv obvyklým sendvičovým uložením v podvozku, ale ve středovém tunelu a na zadní nápravě, lze očekávat podobné rozložení hmotnosti a jízdní vlastnosti, jako u současných klasických sportovních automobilů se spalovacím motorem.
„Chtěli jsme postavit sportovní automobil, který bychom si mohli sami koupit. Dlouho jsme vedli rozhovory s enthusiasty o tom, co na trhu chybí. Chceme nabídnout moderní klasiku, nic konzumního. Řidič se musí z našeho automobilu těšit každou sekundu,“ říká Anton Piëch.

Toni Piëch a jeho společník Rea Stark Rajcic ale dokázali, že to jde. A prohlašují, že elektrické „gétéčko“ ujede podle současného měření v testovacím cyklu WLTP na jedno nabití přes pět set kilometrů.

Klíčem úspěchu je nová technika rychlonabíjení akumulátorů čínsko-německé Joihn Venture Desten Group. Společnost Desten dodává k dispozici inovativní články a akumulátory, které umožňují extrémně krátké nabíjení. Potřebnou nabíjecí strukturu zase zajišťuje firma Qingdao TGOOD Electric, rovněž z Číny a Hongkonkgu. Ta už provozuje přes 210 tisíc nabíjecích stanic ve 300 městech.

Zvláštní typ článků v podstatě nevyvíjí při nabíjení a vybíjení žádnou teplotu. Při silnějším proudu se totiž teplota článků zvyšuje jen málo. Vedle obvyklého nabíjení CSC umožní rychlonabíjecí režim jen velice krátkou dobu dobíjení, při zvlášť vysoké rekuperaci. Během čtyř minut a čtyřiceti sekund se akumulátor nabije na osmdesát procent kapacity. Fakticky trvá rychlodobíjení jen o něco déle než natankování plné nádrže. Akumulátory proto mohou být chlazeny vzduchem, nikoliv jako ve většině případech vodou, což ušetří až dvě stě kilogramů. Celková hmotnost automobilu se tak pohybuje pod 1800 kilogramy. Asynchronní elektromotor na přední nápravě dosahuje výkonu 100 kW, na zadní nápravě jsou dva, každý o výkonu 150 kW.

Další zvláštností elektrického sportovního automobilu je jeho přizpůsobivá modularita. Ta neumožňuje použití pouze čistě elektrického pohonu, ale je vhodná i pro hybridní pohon, palivové články nebo spalovací motor. Většina elektromobilů používá uložení akumulátorů v sendvičové podlaze. V automobilu Piëch Mark Zero jsou vzduchem chlazené akumulátory uloženy ve středovém tunelu a na zadní nápravě, což vede k lepšímu rozložení hmotnosti. Tím se ušetřily nejen kilogramy, ale zlepšily i jízdní vlastnosti vozu s pohonem zadních kol.

Piëch Mark Zero měří na délku 4432 milimetrů, je široký 1991 milimetrů a vysoký pouze 1250 mm, rozvor je 2620 milimetrů. Zrychlit z 0 na 100 km/h zvládne za 3,2 sekundy a vyvine rychlost 250 km/h.

Firma má v plánu postavit na bázi, v Ženevě debutujícího konceptu, tři karosářské varianty – dvoumístné kupé, čtyřmístný sedan a SUV. V úvahu by mohly přicházet ještě kabriolet nebo pikap, ale ty zatím v plánu nejsou.
Na závěr Rea Stark Rajcic dodává, že konstrukce automobilu je také vhodná pro autonomní jízdu, ale tuto technologii si nechávají pro pozdější modely. Tak se nechme překvapit.




JL 15.3.2019




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar