Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Citroën Ami One Concept -mobilita zítřka

Citroën byl již od svého založení v roce 1919 vždy odrazem své doby, kdy přicházel s revolučními vozy, které se pak v očích motoristů staly ikonami. Na ženevském autosalonu 2019 představuje Ami One Concept, který svým unikátním charakterem uvolňuje městskou mobilitu každému.

Citroën pojal Ami One Concept jako alternativu k hromadné dopravě a k jiným individuálním jednostopým dopravním prostředkům (kolo, skútr nebo koloběžka). Velmi kompaktní (250 cm) dvoumístný Ami One Concept, který díky svému tvaru působí robustně, přináší posádce možnost pohybovat se po městě velice obratně. Ami One Concept je dostupný pro každého, kdo dosáhl 16 let (evropský průměr/v závislosti na legislativě

Zákazník může využít Ami One Concept na dobu minimálně 5 minut a kdykoliv tuto dobu prodloužit na několik hodin, a to „all inclusive“ a bez pevného závazku. Nabídky sdílení nebo půjčování lze upravovat podle potřeb mobility každého jednotlivce a reagovat na požadavek 5 minut, 5 hodin, 5 dní, ale také na trvalejší potřeby s nabídkami zapůjčení na dobu přesahující 5 měsíců nebo dlouhodobého pronájmu na 5 let.

5 minut nebo 5 hodin: vůz je poskytnut na daném místě a po určitou dobu prostřednictvím nabídky sdílení vozidel. Aplikace věnovaná nové mobilitě vám umožní vybrat si svůj Ami One Concept jen pomocí několika kliknutí.

5 dnů: vůz je poskytnut ve formě nabídky snadno dostupného krátkodobého pronájmu. Zákazníkovi stačí provést rezervaci on-line na stránkách Citroën Rent & Smile

5 měsíců: přístup bez pevného závazku na dobu kratší, než je „standardní“ vlastnictví.

5 let: vůz je rovněž součástí nabídky dlouhodobého pronájmu na 5 let, kdy měsíční poplatek zahrnuje baterii, údržbu a parkování. Objednávka probíhá 100% on-line, zákazník si může zvolit především místo dodání - u něj doma, nebo u nejbližšího prodejce.
Jakmile je objekt mobility v držení řidiče, postoupí aplikace k dalším krokům, aby mu poskytla spojení s Ami One Conceptem. Řidič může kdykoliv dle svého uvážení měnit nastavení palubní aplikace.

Pro usnadnění ovládání a větší bezpečí je aplikace ovládána hlasem. Řidič může snadno požádat o navedení k nejbližší dobíjecí stanici nebo o rezervaci parkovacího místa. Aplikace spoléhá na služby Free2Move Services, které zákazníkovi usnadňují cestu využitím geolokace pro nalezení parkoviště, parkovacího místa a nabídky elektronické platby.
Zákazníkovu pozornost si zaslouží dvě aplikace, které byly speciálně vytvořeny pro elektrické modely:

The Charging Pass umožňuje najít a využít dobíjecí stanici, která je kompatibilní s jejich vozem. Aby byl výběr pro řidiče snadnější, Free2Move Services předvybírají z nabídky podle třech kritérií: vzdálenost, rychlost nabíjení a cena nabíjení. Aplikace zobrazuje výchozí nabídku, ale zákazník může přejít na mapu dobíjecích stanic. Výběr může být zahájen na základě iniciativy řidiče, nebo automaticky, pokud stupeň nabití baterie klesne na kriticky nízkou hodnotu. Jakmile zákazník na displeji svého smartphonu označí vybranou dobíjecí stanici, může si do něj zaslat trasu prostřednictvím oblíbené aplikace pro plánování trasy (Waze nebo Google Maps).

The Trip Planner Planner doplňuje the Charging Pass a nabízí řidiči nejlepší cestu s přihlédnutím ke stavu dobití, potřebnému využití a dobíjecím stanicím podél cesty. Může tak odhadnout čas cesty včetně času dobíjení.

Ami One Concept dokáže dosáhnout 45 km/h, a dojezd činí 100 km. Baterii vozu, která je naplocho uložená pod podlahou, lze za dvě hodiny snadno nabít prostřednictvím elektrického kabelu připojeného k veřejné dobíjecí stanici nebo k Wall Boxu. Ami One Concept je rovněž možné nabíjet přes prodlužovací kabel z běžné domácí zásuvky.

V interiéru je díky jeho 100% elektrické technologii dokonalé ticho, ale zvenku současně vydává charakteristický zvuk, aby byl bezpečný pro vnější prostředí. Designéři značky totiž propracovali ve spolupráci s agenturou Start-Rec zvukový podpis, který dobře odráží jeho charakter. Z důvodu bezpečnosti musí totiž všechny elektromobily vydávat při nízké rychlosti zvuk a upozorňovat tak chodce na svou přítomnost.

Citroën Ami One Concept dobře sedí na čtyřech kolech o průměru 18" se specifickým designem (4 ramena) a působí jako blok o délce 250 cm, šířce 150 cm a výšce 150 cm. Vypadá robustně a současně je již od pohledu příslibem velké mrštnosti a manévrovatelnosti. Jeho předností je i možnost zaparkovat kolmo k chodníku.

Důmyslné funkce a technologie jsou rozloženy na obou stranách „ostrůvku řízení“/ "Drive-pod", který slouží pro intuitivní ovládání všech funkcí řízení. Ami One Concept je 100% propojený objekt městské mobility, ve kterém je smartphone centrálně propojen s rozhraním Man-Machine a činí řízení intuitivním a klidným.
Telefon zajišťuje i vstup - dveře se zamykají a odemykají pomocí QR kódu na hliníkovém soklu klik dveří. Řidič po nasednutí umístí telefon na speciální místo před sebou, kde probíhá bezdrátové nabíjení indukcí a dialog mezi Ami One Concept a uživatelem může začít. Do jeho zorného pole je podobně jako u Head-up displeje promítána zvolená aplikace ve formě bublin.. Rozhraní Man-Machine ve voze Ami One Concept funguje jako osobní asistent zajišťující optimalizovanou interakci s řidičem. Vše probíhá pomocí dvou tlačítek na volantu: hlasového příkazu pro volání asistenta a rozbalovacího menu pro přechod z jedné aplikace do druhé.

Přístrojový panel je jednoduchý a přehledný, tvoří jej 5" displej a zaměřuje se pouze na užitečné informace (rychlost, kontrolky směrovek atd.).

Nové možnosti nabízí díky symetrickým dílům, jako jsou zcela identické dveře vpravo a vlevo (s obráceným otevíráním na straně řidiče pro snazší nastupování a klasické na straně spolujezdce pro větší bezpečnost), stejné prvky na přední masce i zadní straně, ale s opačným vsazením (vpředu výztužný chránič dole, vzadu nahoře), stejné lišty nárazníků (vpředu částečně ukryté a vzadu odkryté pro upevnění registrační značky), stejné blatníky naproti sobě po uhlopříčce s nosníky tlumiče vpředu i vzadu, identické prahové lišty vpravo i vlevo, vzájemně vyměnitelná pravá / levá světla pro denní svícení a zadní světla a rovněž čtyři kusy tvořící vnější zpětná zrcátka a kliky dveří, které fungují jako skládačka s různými směry montáže. Pro každý díl karoserie je společná robustnost a snadná a kvalitní montáž.

Ami One Concept má ve čtyřech rozích tmavě šedé ochranné prvky Airbumps® protažené na bocích pod závěsy dveří. Vnější zpětná zrcátka vypadají jako zrcadla inspirovaná světem dekoratérství. Nad vnějšími klikami dveří, tvořenými modrými gumovými řemínky, je umístěna čtečka sloužící k odemykání/zamykání dveří pomocí chytrého telefonu.

Dalším prvkem je konfigurace se stahovací střechou. Plátěná střecha s ručním stahováním je zárukou snadného používání. Střecha se složí a roztáhne jediným pohybem pomocí modrého popruhu a tlačítka.
Designéři si pro sedadlo řidiče (na kolejničkách) a sedadlo spolujezdce (pevně ukotvené) zvolili asymetrické uspořádání. Získali tak větší prostor na úrovni ramen a posádce zajistili snadný pohyb. Úložné prostory jsou důmyslně rozmístěné po celé kabině. Díky použité architektuře byl maximálně využit každý kout kabiny.

“Drive-Pod” na straně řidiče umožnil designérům Citroën vytvořit na straně spolucestujícího odkládací prostor, do kterého se vejde taška velikosti palubního zavazadla a kabelka. Vzadu vznikne po sklopení opěradla sedadla spolujezdce plocha, na kterou se vejdou zavazadla, a je zde i Safety Box ukrývající žlutou vestu a výstražný trojúhelník





Citroën 27.2.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar