Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Opel Crossland X 1.5 CDTi - prostorný a úsporný

V portfoliu značky Opel najdeme tři modely SUV, které jsou si velice podobné, a liší se především velikostí. Jedno mají společné. Jsou označeny jako X, tedy Mokka X, Crossland X a Grandland X.

První přišla na svět Mokka X, po ní následoval Grandland X a nyní Crossland X, první společný model německého Opelu s francouzským PSA. My jsme vyzkoušeli Crossland X, tedy německý původ a design s francouzskou technikou, známou hlavně z Peugeotů. Prosadit se ale v kategorii kompaktních SUV není v současné době vůbec jednoduché. Na trhu zatím vládnou Peugeot 2008 a Renault Captur.


Pro zajímavost uvádíme porovnání modelů „X“ v milimetrech
Modelrozvordélka
Grandland X44772675
Crossland X42122604
Mokka X42752555



Design je vyloženě německý, jen těžko na něm hledáme francouzské detaily a nebyl ani důvod. Důležité je, že je Opel na pohled jiný a zachovává si svoji tvář. Podle názvu Crossland bychom mohli usuzovat, že půjde o model s pohonem všech kol určený i pro jízdu v lehkém terénu. Ale není tomu tak a nebude. Pohon 4x4 má pouze Mokka X, zbývající dva se musí spokojit s pohonem předních kol. Offroadový nádech obstarávají jen stříbrné doplňky pod předním i zadním nárazníkem.

Ani v interiéru nenajdeme francouzské prvky, je typicky německý, tak jak jej známe z jiných modelů Opel. Určitě si nemůžeme stěžovat na množství odkládacích prostor, ale ne všechny jsou bohužel dvakrát praktické. Určitě se nám ale líbil tříramenný volant, který můžeme nastavovat v širokém rozsahu a dobře se drží. Novinkou je průhledový displej s jednoduchým zobrazováním rychlosti, značek a navigace.

Cestující na zadních sedadlech se mohou pohodlně usadit, mají dost místa jak v kolenou nad hlavami. Střecha se totiž svažuje až hodně vzadu a nezabírá tak místo. Jen zadní dveře by mohly být o trochu širší. Ale to by se musel vyřešit zkosený zadní sloupek.
Zavazadlový prostor má základní objem 410 litrů. Pokud si za 11 000 korun přikoupíme posuvnou lavici (v rozsahu 150 mm), potom jej můžeme variabilně měnit až na 520 litrů. Po sklopení zadních sedadel se zvětší na 1255 litrů.

Z nabídky pohonných jednotek, všechny jsou z produkce PSA (současná platforma ani jiné neumožňuje), by si měl vybrat každý. Rozhodovat se můžete mezi atmosférickým zážehovým tříválcem 1.2/ 81 k, přeplňovaným tříválcem 1.2 s výkonem 110 k nebo 130 k a zbrusu novým vznětovým čtyřválcem 1.5 CDTi ve výkonových variantách 102 k a 120 k. Posledně jmenovaný nahradil dřívější 1.6 CDTi. Pro akční verzi Crossland X je k dispozici ještě atmosférická „jedna-dvojka“ o výkonu 81 k.

My jsme si na test zvolili silnější dieselovou „jedna-pětku“, u Peugeotu označovanou jako BlueHDi s výkonem 120 k a ve spojení se samočinnou dvoustupňovou převodovkou. Ve 1750 otáčkách za minutu dosahuje největšího točivého momentu 300 N.m. Sice si připlatíte za automat, ale v průměru jsme jezdili kolem 5,5 litru nafty na sto kilometrů.
Díky rozvoru 2,6 metru dobře zvládá nerovnosti, řekli bychom, že i lépe než u některých z konkurentů. S měkkým odpružením je jízda pohodlná.

Ceny Opelu Crossland X začínají na 324 900 Kč (1.2/81 k) ve výbavě Selection, přeplňovaný 1.2 ve druhé výbavě Enjoy stojí 384 900 Kč. Nejlevnější diesel přijde na 429 900 Kč, za samočinnou převodovku se připlácí 40 000 Kč. Testované provedení s automatem a v nejvyšší výbavě Ultimate stojí 599 900 Kč.

V nabídce najdeme řadu prvků asistenčních systémů. S kamerou Opel Eye dokáže vůz číst dopravní značky nebo sledovat jízdní pruhy. Přednárazový asistenční systém AEB rozpozná i chodce, přičemž pracuje od 5 do 85 km/h. Nechybí ani sledování mrtvého úhlu nebo rozpoznávání únavy a adaptivní diodové světlomety AFL.


Přehled výbav najdete na:
https://www.opel.cz/content/dam/opel/czech_republic/brochure-library/pricelists/CZ_Crossland_X.pdf

Opel
Crossland X má podle nás šanci zabodovat ve svém segmentu, ať již zajímavou cenou, vnitřním prostorem nebo komfortem. Navíc z výše usazených sedadel máte dobrý přehled o dění na silnici.


Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1499 cm³
Výkon: 88 kW (120 k) při 3750/min
Točivý moment: 300 Nm při 1750/min
Rychlost: 183 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 4,4/3,8/4,0 l/100 km
Rozměry: 4212 x 1765 x 1605 mm
Rozvor kol: 2604 mm
Objem zav.prostoru: 410-520/1255 l
Cena: 599 900 Kč (1.5 CDTi 6AT Ultimate)


J.Lasík 12.12.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar