Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bezpečná kola pro radost

Tatra Phoenix - začátek nové éry

Společnost Tatra představuje svou novou modelovou řadu civilních nákladních vozidel s označením Tatra Phoenix, kterým. otevírá další kapitolu výroby automobilů. Díky spojení s významným výrobcem nákladních vozidel DAF a skupinou PACCAR vstupuje do éry zcela zásadní globalizace.

Tatra je poháněna výkonnými a úspornými motory Paccer MX s optimálním průběhem točivého momentu, které poskytují kromě nízké spotřeby paliva i ideální vlastnosti pro jízdu v terénu i na zpevněných vozovkách. K nízké spotřebě pohonných hmot přispívá také automatizovaná převodovka AS-Tronic a absence kolových redukcí u všech standardních aplikací. Extrémní tuhost rámu s patentovanou páteřovou rourou znamená minimální namáhání nástaveb, čímž prodlužuje jejich životnost a snižuje další náklady na servis a údržbu. Spolehlivost a robustnost hnacího traktu bez kardanů a kloubů, dobře chráněného nosnou rourou, zajišťuje efektivní využití vozidla i v obtížných podmínkách. Vozy klasické koncepce s tuhými nápravami stojí v servisu kvůli údržbě nebo opravě poškození hnacích částí způsobených provozem v extrémních podmínkách.
Unikátní inovovaný tatrovácký podvozek s novou přídavnou převodovkou a pneumatickým odpružením všech náprav doplněný o kabinu DAF CF 85 (krátká nebo spací), motor PACCAR MX a převodovku ZF Ecosplit - manuálně řazená, nebo AS-Tronic – automatizovaná, znamená pro značku Tatra vstup do nové éry v rámci segmentu komerčních vozidel.
Vznětový řadový šestiválec Paccar MX chlazený kapalinou ve verzích MX265/300/340/375 s objemem 12,9 l je přeplňovaný turbodmychadlem s mezichladičem plnícího vzduchu. Díky úpravě výfukových plynů SCR (Selective Catalytic Reduction) umožňuje splnit požadavky emisních limitů Euro 4 a Euro 5.

TypVýkon kW (k)Toč.moment(Nm)emise
MX265265 (360)1775EU5–EU3
MX300300 (408)2000EU5–EU3
MX340340 (462)2300EU5–EU3
MX375375 (510)2500EU5



Tatra Phoenix zachovává tradici pohonu všech kol s možností připojení či odpojení pohonu přední nápravy kdykoliv během jízdy bez nutnosti zastavení. Ve standardní konfiguraci budou k dispozici vozidla 4x4, 6x6, 8x8 a nově také 8x6. Vozidlo tak nemá problém pohybovat se v tom nejtěžším terénu, ale zároveň je nyní lépe přizpůsobeno pro smíšený provoz.
Tatrovácká koncepce podvozku vozidla nabízí centrální nosnou rouru a s ní pomocí příčníků spojený svařovaný rám, které tvoří extrémně tuhý nosný systém vozidla. Vysoká tuhost nosné struktury ovlivňuje rozhodujícím způsobem jízdní vlastnosti a namáhání rámu a nástaveb.
Podvozek může fungovat bez svařovaného horního rámu, to znamená, že některé nástavby mohou být připojeny pomocí příčníků přímo k centrální rouře. Díky tomu se především u sklápěčů zvyšuje užitečné zatížení a vozidla se tak stávají produktivnější. Podobné řešení si nemůže klasická koncepce vozidla s žebřinovým rámem dovolit. Tuhá nosná struktura podvozku ve spojení s nezávisle odpruženými výkyvnými polonápravami umožňuje vyšší rychlost jízdy v terénu ve srovnání s vozidly klasické koncepce při zachování komfortu jízdy, ke kterému vysokou měrou přispívá kompletní vzduchové odpružení. Zadní nápravy jsou odpruženy pomocí patentovaného řešení Tatra King Frame, a také modernizovaný systém řízení.
Důkazem robustnosti a spolehlivosti vozidla je 36měsíční záruční doba (nebo průběh 300 000 km) na hnací trakt vozidla, což je v současnosti v dané třídě vozidel nejvíce.
Díky unikátní kombinaci pohonu všech kol, nezávisle odpružených polonáprav a aplikaci vzduchového pérování na všech nápravách nabízí Tatra Phoenix řidičům zvýšený komfort jízdy. Do kabiny se přenášejí nižší vibrace a stabilní pozice řidiče za volantem je zachována i při vyšších bočních náklonech než dosud. Komfort a bezpečnost podtrhuje moderní, prostorné a ergonomické řešení kabiny, případně na přání dodávaná automatizovaná převodovka AS-Tronic.
Nápravy s nezávisle odpruženými výkyvnými polonápravami a uzávěrkou nápravových diferenciálů v základní výbavě (u hnaných náprav).


Provedení náprav:
1. Bez redukcí v kolech, s převodem 3,385
2. S redukcemi v kolech, s převodem 2,714/2,333 nebo 3,385/2,333

Vzduchové vaky, doplněné teleskopickými tlumiči a zkrutným stabilizátorem.
Nosnost 9 tun (8 tun u standardního provedení).
V provedení buď s listovými pery, či s unikátním systémem kombinovaného pérování TATRA King FrameTM (vzduchové vaky a mechanické pérování –vinuté pružiny či listová pera).
Kabina je trambusová, celokovová, sklopná s dvěma či třemi sedadly. V základním provedení denní (krátká), na přání spací s jedním nebo dvěma lůžky. Součástí základní výbavy jsou elektricky ovládaná boční okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, volant nastavitelný ve dvou osách a střešní ventilace. Na přání lze výbavu rozšířit například o automatickou klimatizaci, nezávislé topení nebo vzduchem odpružené sedadlo spolujezdce.


JL, 12.8.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Legendy 2014 - motoristická slavnost
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar