Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

TATRA na veletrhu BAUMA 2013

První měsíce letošního roku přinesly společnosti TATRA několik důležitých změn. Výroba a prodej těžkých nákladních vozidel všech modelových řad doznala významné konsolidace a z hlediska statistik se posunula v porovnání se stejným obdobím loňského roku do lepších čísel.

Nákladní vozidla TATRA se účastní mezinárodní stavební výstavy BAUMA 2013 v Mnichově. Nejmodernější modelovou řadut reprezentuje čtyřnápravový stavební sklápěč TATRA PHOENIX, který jak ve standardní konfiguraci 8x8, a také v odlehčené variantě 8x6, nabízí jedinečné jízdní vlastnosti. Originální podvozek tatrovácké koncepce a komponenty hnacího traktu zahraniční provenience jsou, stejně jako moderní kabina s vysoce komfortním interiérem, zárukou uspokojení požadavků. Motorizace kapalinou chlazenými, agregáty PACCAR MX-13 splňuje nejpřísnější emisní limity dle směrnice Euro V a je připravena vyhovět i Euro VI v roce 2014. Sklápěcí nástavby dodávají renomovaní výrobci, jako např. MEILLER nebo slovenský výrobce, společnost VS-mont.
Speciální těžká nákladní vozidla TATRA reprezentuje důlní stavební vůz TATRA 815-732R90/39 8x8.1 R (1+3) se stavební nástavbou Fliegl s výtlačným systémem zajišťujícím efektivní vyprázdnění korby bez nutnosti sklápění. Zákaznický požadavek nízké celkové výšky vozidla vedl k použití varianty standardního podvozku modelové řady T 815-7 s nízkou kabinou.
K pohonu slouží vzduchem chlazený vidlicový osmiválec s výkonem 325 kW a točivým momentem 2100 Nm. Přenos na kola všech čtyř náprav zajišťuje automatická šestistupňová převodovka Allison 4500 a dvoustupňová přídavná převodovka TATRA, vozidlo je vybaveno elektrickým retardérem Telma.
Čtyřnápravový podvozek má rozvor náprav 3900 mm + 1450 mm + 1660 mm (uspořádání 1+3), nosnost náprav 9 t, 2 x 16 t a 9 t a řiditelnou první a poslední nápravou. Odpružením první a poslední nápravy je vzduchovými vaky a druhé a třetí nápravy těžkou variantou kombinovaného systému KING FRAME s pneumatikami 16.00 R20 na první a poslední nápravě a 24 R21 na druhé a třetí nápravě. Dvoumístná RHD kabina TATRA 815-7 má integrovanou ochranu ROPS/FOPS (zesílená střecha a konstrukce kabiny s odpovídajícím uložením), která je nutná pro bezpečný provoz v důlních prostorech. Řízení poslední zadní nápravy je elektrohydraulické systému VSE. Systém pracuje se zatáčením zadní nápravy do rychlosti vozidla 40 km/h, v případě nutnost se automaticky náprava vystředí do nulové polohy – funkce „safety“.
Nejmodernější nabídku modelové řady PHOENIX tvoří ucelená sestava vozidel v modelových variantách s pohonem 4x4, 6x6, 8x6 a 8x8 doplněná o stavební stroj 8x8 s celkovou hmotností 50 t a celou řadu nových konstrukčních řešení. Dvounápravová í vozidla s pohonem 4x4 nabízí pět variant s celkovou hmotností 20 t. Dvě varianty sklápěčů S3 s rozvorem náprav 3700 mm, dvě varianty rámových podvozků s rozvorem náprav 4090 mm a 4500 mm a s možností montáže tzv. denní nebo spací kabiny a konečně též rámový podvozek s dlouhou čtyřdveřovou kabinou.
Třínápravová těžká nákladní vozidla TATRA PHOENIX s pohonem 6x6 nabízí celkem 14 modelových variant. Třínápravová vozidla s celkovou hmotností 35 t zahrnují pět variant: sklápěč S1 s rozvorem 3440 mm + 1320 mm, sklápěč S3 s rozvorem náprav 3440 mm + 1320 mm a tři varianty rámových podvozků s rozvory náprav 3440 mm + 1450 mm, 3900 mm + 1450 mm a 4500 mm + 1450 mm s možností montáže tzv. denní nebo spací kabiny. Nabídka třínápravových vozidel PHOENIX 6x6 vrcholí variantou sklápěče S1 s celkovou hmotností 41 t, redukcemi v nábojích kol a rozvorem náprav 3440 mm + 1450 mm.

Čtyřnápravová těžká nákladní vozidla TATRA PHOENIX s pohonem 8x6 jsou světovou novinkou kopřivnické automobilky a nabízí dvě základní varianty: 8x6 s pohonem kol první přední nápravy (úspora pohotovostní hmotnosti vozidla ve prospěch užitečné hmotnosti cca 250 kg) a 8x6 s pohonem kol druhé přední nápravy (úspora pohotovostní hmotnosti vozidla ve prospěch užitečné hmotnosti cca 300 kg). V kombinaci s lehkým kombinovaným odpružením TATRA King Frame® se pohotovostní hmotnost vozidel v provedení sklápěč limitně blíží či je zcela srovnatelná s pohotovostní hmotností konkurenčních vozidel v provedení pohonu 8x4. K významným výhodám tohoto provedení pohonu čtyřnápravových vozidel TATRA PHOENIX patří úspora spotřeby motorové nafty ve výši až 2l/100 km!
Všechna vozidla jsou osazena kapalinou chlazenými, řadovými šestiválci PACCAR MX-13 s objemem 12,9 l cmᶾ v provedeních:


265 kW/1775 Nm
300 kW/2000 Nm
340 kW/2300 Nm
375 kW/2500 Nm


První tři typy jsou k dispozici v emisních specifikacích Euro V, Euro IV či Euro III, nejvýkonnější v emisní specifikaci Euro V. Motor PACCAR MX-13 s maximálním výkonem 375 kW/2500 Nm je určen výlučně pro vozidla s redukcemi v nábojích kol s pohonem 6x6 a 8x8 určených primárně pro těžařský průmysl.
Všechna vozidla TATRA PHOENIX jsou osazena převodovkami ZF ve dvou variantách. ZF Ecosplit manuálně řazená 16stupňová převodovka s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru) a ZF AS-tronic automatizovaná 16stupňová převodovka s elektricky ovládanou spojkou a též s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru).


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar