Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes-Benz CTT - truck šitý na míru

Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks (CTT) dokáže realizovat individuální představy o nákladním vozidle, vyrobeném na míru. Oddělení je součástí obchodní divize Mercedes-Benz Special Trucks a sídlí v závodě Molsheim v Alsasku, v němž manufakturní výrobou vznikají velmi specializovaná vozidla.

Aktuálním příkladem je nový těžký tahač SLT. Realizována jsou zde také speciální přání, která nelze uskutečnit v rámci sériové výroby. Ať se jedná o unikátní vozidla nebo speciální série, CTT a závod Molsheim zajistí jejich realizaci. Přestože je nabídka nákladních vozidel MB od Atega až po Actros rozsáhlá, ne vždy je v rámci racionální sériové výroby možné nalézt nejvhodnější řešení pro specifické přepravní úkoly.

Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks a závod Molsheim vyrábějí nákladní vozidla podle individuálních přání zákazníků, ať se jedná o nové těžké tahače Actros SLT, resp. Arocs SLT, hasičská vozidla s dvojitou kabinou, speciální tahače Lowliner pro přepravu vozidel, se zdvihatelnou tlačenou nápravou a menšími koly i pneumatikami, čtyřnápravová vozidla s trojitou zadní nápravou nebo dokonce pětinápravová a šestinápravová sólo vozidla pro velká a těžká čerpadla na betonovou směs. Na základě sériově vyráběných vozidel ze závodu Wörth vznikají v Molsheimu čtyřnápravová vozidla s rozvorem až 7,2 m pro ropná pole v Číně, vozidla pro přepravu ovcí na Novém Zélandu se speciálními pneumatikami a dostatkem místa na rámu, kam mohou výrobci nástaveb umístit i box pro psy, dále nákladní vozidla pro autoškoly s přídavnými sedadly a dvojitými pedály, tahače Econic pro důlní provoz a mnoho dalších individuálních řešení nejrůznějších vozidel.


Vlastní vývoj
CTT disponuje vlastním vývojovým oddělením v závodě Molsheim. Produktové nápady vznikají na základě přání zákazníků nebo jako vlastní inovační úsilí – to platí např. pro nový Mercedes-Benz SLT. V tomto oddělení pracuje přibližně 70 inženýrů, kteří jsou úzce napojeni na centrální vývoj divize Daimler Trucks ve Stuttgartu. Velkou předností je kompletní dokumentace veškerých přestaveb jako u velkosériově vyráběného vozidla – zákazníci mohou přijet do jakéhokoli servisu značky Mercedes-Benz kdekoli na světě.

K tomu, aby se do výroby zapojili specialisté CTT, se nemusí jednat hned o neobvyklé speciální vozidlo na základě sériového modelu. Někdy se na přání zákazníka jen přemístí nádrže, nebo upraví rám, aby se na něj vešla speciální nástavba.
Každé páté nákladní vozidlo prochází oddělením CTT, tento podíl je již mnoho let stabilní. Ale ne každé z těchto nákladních vozidel musí přejíždět z Wörthu do Molsheimu, protože zaměstnanci oddělení CTT mají ve Wörthu k dispozici samostatná stanoviště pro menší úpravy. Pokud se přestavba týká většího počtu vozidel, je realizována přímo na výrobní lince, aby byla zajištěna nejvyšší míra efektivity a flexibility.
Organizačně patří CTT k resortu Mercedes-Benz Special Trucks ve Wörthu, kde přibližně 1000 zaměstnanců vyrábí 3500 vozidel Econic, Unimog a Zetros ročně.
Včera importérství, dnes speciální výroba
Větší přestavby vznikají v alsaském Molsheimu, kde se ca 600 zaměstnanců stará o vývoj, prodej a výrobu, upravuje vozidla, montuje a lakuje kabiny nosičů nástaveb Unimog a pracuje ve výrobě dílů. Jejich rukama prochází cca 8500 vozidel ročně.
Od založení závodu v roce 1967 jsou zde v rámci importérského zastoupení pro Francii připravována vozidla pro francouzský trh. V počátečních letech se to týkalo např. montáže dříve předepsaných žlutých světlometů pro osobní vozidla. V současnosti CTT kompletuje v Molsheimu také vozidla Sprinter a Fuso Canter se sklápěcími nástavbami pro francouzské zákazníky. Modely Sprinter a Citan jsou zase opatřována nalepovacími fóliemi a obložením stěn v nákladovém prostoru. Těžiště se však již přesunulo na přestavby nákladních vozidel. Kromě velkého počtu specialit jsou nejžádanější úpravy v oblastech podvozku a rámu. CTT od svého založení v roce 2000 namontovalo téměř 20 000 náprav, zkrátilo rozvory o 5000 km a prodloužilo rozvory o 18 000 km.
Velká výhoda CTT spočívá v tom, že původně individuální přání zákazníků a plody příslušného vývoje zpřístupňuje mezinárodnímu okruhu zákazníků. Tzv. trojité podvozky pro přepravu těžkých nákladů, vyvinuté pro Finsko, nalézají mezitím uplatnění také ve vozidlech pro svoz odpadu v Mnichově. Pětinápravové podvozky, vzniklé na základě Arocsu pro sklápěče a domíchávače betonu ve Švýcarsku, jsou nyní adaptovány i pro německá čerpadla na betonovou směs a holandské sklápěče.
Mimořádně důležitý je vlastní prodej včetně technického produktového poradenství a realizace zakázky. Ten tvoří, v úzkém propojení s centrálním produktovým marketingem divize Mercedes-Benz Trucks ve Stuttgartu, styčný bod s jednotlivými trhy, tamnějšími prodejními sítěmi, výrobci nástaveb a partnery pro přestavby¨


Přestavby vozidel
Slovo „dílna“ se francouzsky řekne „atelier“. Tento pojem odráží manufakturní charakter výroby v Molsheimu, jakož i zručnost zaměstnanců. V několika „ateliérech“ je pro přestavby k dispozici zastřešená plocha 20 000 m², 65 stanovišť a dva lakovací boxy. Velká část zaměstnanců (220) se v Molsheimu zabývá přestavbami nákladních vozidel.
Například v nejnovějším „Atelieru 11“ je k dispozici vždy deset stanovišť pro přestavby. V případě potřeby by v něm mohla být zřízena i linka pro malou pásovou výrobu. O několik stanovišť dál probíhá montáž dvojité kabiny pro nové Atego. Cílovou skupinou jsou hlavně hasičské sbory.
Naproti je u čtyřnápravových vozidel pro ropná pole, určených k exportu do Číny, prodlužován rám. Zaměstnanci odstraní z rámu veškeré připevněné díly a demontují zadní nápravy. Rám se uprostřed rozdělí, a poté se na něj přivaří prodlužující díly. Vzhledem k novému rozvoru musí být při opětovné montáži vyměněny kromě spojovacího hřídele také kabely a další vedení. Protože je pro speciální nástavbu nákladního vozidla zapotřebí hodně místa v oblasti rámu, přesouvají montéři kromě toho také palivovou nádrž na zadní stěnu kabiny.
Všechny přestavby absolvují stejné kontroly kvality jako sériově vyráběné modely v závodě Wörth. Každý zaměstnanec zaznamenává systémově všechny realizované činnosti, aby byl kompletně zdokumentován proces vzniku každého vozidla.


Výroba kabin
V oddělení CTT došlo před necelými dvěma roky k rozšíření a zavedení nové struktury výroby technicky vyspělých kabin pro nosiče nástaveb Unimog. Ve speciálním zařízení se vzájemně slepí a přišroubují jednotlivě dodané karosářské díly z plastu k základnímu rámu kabiny z oceli. Potom opatří zaměstnanci kabinu základním nátěrem, a nalakují. Každá kabina je posléze důkladně zkontrolována ve světelném tunelu pod zářícími reflektory.
Na výrobní ploše cca 2000 m² pracuje 30 zaměstnanců, kteří vyrobí téměř 1000 kabin za rok, které jsou dodávány z Molsheimu do Wörthu, kde probíhá montáž Unimogu.
Výroba dílů pro velkosériovou produkci
Výroba je vzhledem k manufakturnímu charakteru založena na řemeslech. Výjimkou je výroba dílů. V ní nalézají, i u malých sérií, uplatnění svářecí roboti. Výroba dílů v Molsheimu slouží k interním dodávkám a pracuje také pro závod Wörth pro výrobu nákladních vozidel. V těchto provozech se materiál řeže laserem, ohýbá, lisuje a díly z něj se dál svařují, nýtují a opatřují práškovým nástřikem nebo lakují patřičným lakem.Výrobní program zahrnuje cca 5000 čísel dílů, k jeho výbavě patří cca 500 lisovacích nástrojů a 700 svařovacích zařízení.

Zkušení partneři pro přestavby splní i neobvyklá přání
Oddělení CTT může využívat síť vybraných a zkušených partnerů pro přestavby, aby kromě extrémně komplexní výroby závodu Molsheim nabídlo i nejvyšší míru flexibility v obdobích vysoké poptávky. Každá přestavba je samozřejmě nefalšovaným vozidlem MB se všemi výhodami pro zákazníka od financování přes dodání a servis z jedné ruky až po zásobování náhradními díly

Mercedes-Benz CTT
Od založení CTT v roce 2000 zde bylo přestavěno přes 120 000 nákladních vozidel a realizováno více než 5000 speciálních kódů pro díly a komponenty. Nákladní vozidla CTT jezdí ve více než 140 zemích celého světa. V uplynulých letech byl závod Molsheim průběžně rozšiřován. Především od roku 2008 investoval vysoké milionové částky, mimo jiné do nově postavené tovární haly Atelier 11, do nového výrobního zařízení a do nedávno otevřeného skladu se 14 řadami výškových regálů pro více než 4000 položek

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar