Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volkswagen Up! - miniauto neznamená malé

Na český trh přišla sice nejdříve Škoda Citigo, ale pouze se třemi dveřmi. Naproti tomu si Volkswagen pár týdnů počkal a představil hned verzi s pěti dveřmi, i když zřejmě další deriváty na sebe nenechají dlouho čekat. SEAT zatím vyčkává, dost možná se neobjeví vůbec.

Volkswagen Up! a Škoda Citigo se od sebe liší jen přední maskou s jinými světlomety a drobnostmi v interiéru. Před časem jsme vyzkoušeli třídveřové Citigo, a tak jsme byli právem zvědavi na pětidveřový Up!, protože přeci jen vůz s druhým párem bočních dveří považujeme za praktičtější, navíc cenový rozdíl není nikterak velký.
Přestože je VW Up! považován a také patří mezi miniautomobily, tak označení malý je v tomto případě pouze relativní. Rozměrově – délka 3,5 m, šířka 1,5 m a rozvor 2,4 m – je možná malý, ale jen do chvíle, než otevřete dveře. Interiér je až neuvěřitelně prostorný po všech stránkách. A nezadá si s automobily o třídu vyššími.
Nejen vpředu je místa dost, ale také na zadních sedadlech mohou pohodlně cestovat dvě dospělé osoby vysoké kolem metru osmdesát. Mají hodně místa na šířku i délku, ještě je třeba podotknout, že Up! je čtyřmístný. A ještě zbylo na zavazadlový prostor 251 litrů objemu, což je v této třídě hodnota rekordní. Za jeho velikost může hlavně hluboký „kufr“, což při nakládání těžších věcí možná někoho nepotěší, ale může si vypomoci mezipodlahou. Opěradla zadní dělené lavice můžeme sklopit, vznikne nám schod, ale objem se zvětší až na 951 litrů.
Přední sedadla jsou pohodlná i na delší cesty, boční vedení je ucházející. Zajímavostí jsou integrované opěrky hlavy jako ve sportovním automobilu.
Popisovat umístění ovladačů a tlačítek u VW by bylo nošením dříví do lesa. Všechny jsou přesně tam, kde je hledáme. Jen řidič postrádá u sebe ovladač předního okna spolujezdce. Je totiž pouze na pravé straně. Zadní boční okna jsou vyklápěcí.
Přístrojová deska je jednoduchá a přehledná, barveným pruhem rozdělená na dvě části. Řadu údajů si můžeme zobrazovat displeji multifunkčního zařízení MAPS and MORE, které se za příplatek jednoduše upevní na palubní desku. A před nenechavci jej můžete lehce vyjmout a strčit do kapsy. Můžete si na něm zobrazovat například údaje z palubního počítače, aniž byste museli přepínat, větší otáčkoměr, teplotu oleje motoru a pochopitelně i navigační mapy 2D/3D atd.
Zákazník má v současné době k dispozici jeden zážehový litrový tříválec o výkonu buď 60 k nebo 75 k, případně verzi CNG s výkonem 68 k, a pětistupňovou manuální převodovku nebo robotizovanou. V našem případě jsme vyzkoušeli silnější verzi, která bude asi přeci jen lepším řešením než o 15 k slabší provedení. Minimálně pro toho, kdo chce jezdit s vozem i mimo město. Dobře se rozbíhá z nižších otáček a ochotně se vytáčí až do čtyř tisíc. Největšího točivého momentu 95 Nm dosahuje zhruba od 3000 do 4300 otáček. V pohodě s ním můžete jezdit na pětku po městě, kdy ručička otáčkoměru ukazuje ca 1500 otáček. Ani na dálnici nebudete nikomu překážet, v pohodě rozjedete Up! na „sto padesát“. V průměru jsme jezdili kolem pěti litrů, ale asi není problém se dostat i na nižší spotřebu.
Nejlevnější provedení Také Up! (pouze verze s motorem 60 k) stojí 192 900 Kč a v této ceně získá zákazníka mj. čelní a boční airbagy, ABS, dvoudveřovou karosérii, atd. Největší zájem bude zřejmě o druhý stupeň výbavy Move up!, v níž byl i testovaný automobil v ceně 216 400 Kč. Zahrnuje mj. ESP, ASR, elektrické ovládání předních oken, start stop, výškově stavitelné sedadlo řidiče apod. Připlatit musíte za manuální klimatizaci, další pár dveří, přenosný navigační a informační systém Maps and more, nouzové brzdění City, radio, tempomat, park pilot, multifunkční ukazatel. S dalšími doplňky se pak cena může vyšplhat na 274 800 Kč.



Základní technické údaje

Motor: zážehový tříválec
Objem: 998 cm³
Výkon: 55 kW (75 k) při 6200/min
Točivý moment: 95 Nm při 3000-4300/min
Rychlost: 171 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,9/4,0/4,7 l/100 km
Rozměry: 3540 x 1641 x 1489 mm
Rozvor kol: 2420 mm
Zav.prostor: 251/951 l
Cena: 216 400 Kč (1.0/75 Move Up!)



J.Lasík, 30.8.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar