Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru WRX STI Sport- krásná hračka

Když zhruba před sedmi skončila éra sedanu Subaru Impreza WRX a vystřídal ho hatchback, zavládl mezi příznivci značky velký smutek. Pověstné křídlo bylo pryč, stejně jako zlatá kola – dva hlavní charakteristické znaky sportovně laděné Imprezy.

Nový hatchback sice také existoval v provedení WRX STi, a přestože byl stejně výkonný, tak to pořád nebylo to pravé. Subaru nechtělo své příznivce zklamat a pro opravdové „fajnšmekry“ připravilo nový sportovní sedan, z něhož se vytratilo označení Impreza, a zůstalo jen WRX STI. Ale komu by to vadilo. To bylo v roce 2011 a svět byl opět v pořádku. Vloni se příznivci značky mohli radovat z modernizované verze modelového roku 2015.

Neznáme nikoho, kdo by po tomto voze aspoň ve snu nezatoužil, natož se s ním povozit. Snad každý, kdo se za ním ohlédne, moc dobře ví o čem je řeč. Opět upoutává mohutným křídlem, agresivními tvary, jen zlatá kola jsou minulostí.
Také nemusí být vždy modrý, ale jako v našem testu třeba červený. A protože tato barva není dvakrát obvyklá, tak možná „es-té-íčko“ ještě víc upoutá. Možná víc než kdejaký ryzí sporťák. A to nejen kvůli velkému zadnímu spoileru.

Z boku si můžeme všimnout, že se základna sloupku A posunula o 200 mm dopředu. Sportovního ducha ještě víc zvýrazňují výdechy vzduchu za předními blatníky a spoilery na bočních prazích.

Na nízké těžiště „upozorňuje“ vzadu nárazník s integrovaným difuzorem a dvojice výfukových koncovek. Pochopitelně nemůže chybět velké aerodynamické křídlo (údajně váží 7 kg), na které je úchvatný pohled i ve vnitřním zpětném zrcátku.
Oproti modelu 2011 došlo k prodloužení o 15 mm na 4595 mm (rozvor + 25 mm na 2650 mm), šířka zůstala stejná a výška se snížila o 5 mm na 1465 mm .

Ráz interiéru zůstal v podstatě zachován s předchozí verzí, skvělá jsou přední sedadla, která výborně korespondují se sportovním charakterem. Ani v rychlých zatáčkách se v nich nehnete. Dřív tak dobře tvarovaná nebyla. Poprvé také Subaru použilo dole sploštělý volant menšího průměru, což zlepšuje řízení a hlavně podporuje zpětnou vazbu. Volant se dobře drží, vyšší řadicí páka je hezky po ruce, červeně podsvícené budíky vypadají efektně, a nechybějí ani děrované pedály z hliníku.

Na středovém tunelu se nachází ovladač režimů Si-Drive pro nastavení svornosti mezinápravového diferenciálu, který však dokáží využít jen hodně zkušení řidiči. K jeho funkci až za chvíli.

Pro model WRX STi je určen výhradně zážehový přeplňovaný čtyřválec boxer o objemu 2457 cm³ a výkonu 300 k. Největšího točivého momentu 407 Nm dosahuje při 4000 otáčkách za minutu. Pověstný turboefekt jsme takřka nepociťovali a k životu se poprvé probudí ve 2500 otáčkách, kdy vás síla při akceleraci hezky zatlačí do sedaček. Jakmile otočíte klíčkem, tak si začne boxer hezky „brumlat“ (škoda, že jej nemůžete slyšet) a prozrazuje, jaká síla se v něm ukrývá. Nejvíce jsme se pohybovali zhruba mezi 3000 až 5000 otáčkami. Asi v šesti tisících vás bílá kontrolka upozornění na přeřazení. O spotřebě je lepší se nezmiňovat. Jezdit pomalu, a tzv. na spotřebu, se Subaru WRX STI prakticky nelze, a tak počítejte, že v průměru spotřebujete mezi 12 až 14 litry benzinu 98 na sto kilometrů. Při akceleraci ukazoval palubní počítač okamžitou spotřebu 50 litrů. Rozhodně se vyplatí tyto údaje nesledovat, ale stejně budete každou chvilku někde u pumpy. Ovšem jízdní zážitek za provětranou peněženku rozhodně stojí.

Ovladačem SI-DRIVE si můžeme navolit jeden ze tří jízdních režimů – Sport Sharp, Sport a Inteligent. Poslední je vhodný tak akorát do města, ale zato má být úsporný. My jsme jezdili ponejvíc na univerzální Sport, kdy je nárůst točivého momentu úměrný zrychlení. Pokud chcete rychle získat největší výkon, potom si přepněte na Sport Sharp. Velký rozdíl jsme však nepociťovali. Šestistupňová přímo řazená převodovka funguje výborně, řazení je přesné po krátkých drahách, a tužší, jak se na sporťák sluší a patří.

Ještě pár slov k systému centrálního diferenciálu DCCD, jehož základem je mezinápravový diferenciál planetového typu v kombinaci s mechanickým diferenciálem s omezenou svorností LSD a elektronicky řízeným diferenciálem, který dokáže rozdělovat točivý moment mezi nápravy v poměru 41:59 až po uzamčení. Vícelamelová spojka, která svornost dále upravuje, pracuje buď v automatickém režimu (Auto, Auto+ nebo Auto-) nebo v manuálním, kde lze nastavit svornost v šesti krocích už zmíněným ovladačem až po Lock 50:50.

Standardně je nastaven režim Auto, zatímco v režimu Auto+ vykazuje LSD vyšší míru sevření, aby byla celková trakce co nejvyšší, tuto volbu jsme používali hlavně za deště. Na suchu je naopak vhodné Auto-

Díky skvělému podvozku, nízko uloženému boxeru a symetrickému pohonu všech kol sedí vůz na silnici za každých okolností skvěle, a tak se nelze divit, že máte tendenci neustále zvyšovat nájezdovou rychlost do zatáčky. Ale dřív než poznáte hranici – kam až můžete, je lepší přestat.

Subaru WRX STi můžete mít buď v základní výbavě nebo Sport, která je obohacena mj. o automatické rozsvěcování světel, zatmavená zadní skla, velký zadní spoiler, bezklíčkové ovládání centrálního zamykání a startování, automatické spouštění stíračů. Cenový rozdíl je 90 000 Kč. U Sport si musíte připlatit za metalický lak, koberce a vanu zavazadlového prostoru.

V rukou méně zkušeného řidiče se může Subaru WRX STI stát hodně nebezpečnou zbraní a každý kdo s ním jede, by měl být soudný, kam až sahá jeho řidičské umění. Ale když se naučíte vůz ovládat, potom je radost z jízdy dvojnásobná.


Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec boxer
Objem: 2457 cm³
Výkon: 221 kW (300 k) při 6000/min
Točivý moment: 407 Nm při 4000/min
Rychlost: 255 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 14,1/8,4/10,5 l/100 km
Rozměry: 4595 x 1795 x 1465 mm
Rozvor kol: 2650 mm
Rozchod kol: 1530/1540 mm
Zav.prostor: 460 l
Cena: 1 179 000 Kč




J.Lasík 15.7.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar