Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Legacy Kombi 2.5i LPG - úsporně se 4x4

Ceny benzinu i nafty jsou stále vysoké a lze předpokládat, že před letní sezonou ještě porostou, a tak řada motoristů hledá možnosti jak ušetřit a poohlížejí se po alternativních palivech. Nejrozšířenější a zároveň nejdostupnější je určitě LPG, méně už CNG (zatím).

Současná nabídka je poměrně velká, vedle modelů přímo z továrny, přestavují nové automobily specializované firmy, jako například Auto Gas Coubal v případě Subaru. Právě tato značka se řadí mezi průkopníky automobilů na pohon LPG v Japonsku.
Objevily se asi už před sedmi lety, tedy v době, kdy Subaru nemělo ještě vznětový motor. S jeho příchodem zájem o LPG poněkud klesl. Dnes jsou v nabídce pouze modely Outback a Legacy, ale i nad nimi se bohužel asi stahují mračna. Verze LPG totiž kombinují zážehový čtyřválec boxer o objemu 2,5 litru s bezestupňovou převodovkou a příchodem, nové pohonné jednotky to už nebude možné. Pro přestavbu už totiž nebudou k dispozici speciální ventily. Právě díky nim se na vůz vztahuje standardní záruka.
My jsme vyzkoušely Subaru Legacy kombi, u něhož klasickou palivovou nádrž na 65 litrů benzinu doplňovala ještě nádrž na zkapalněný zemní plyn (61 l) umístěná do prostoru rezervního kola. Tudíž nikterak neomezuje objem zavazadlového prostoru 526 litrů.
Po nastartování se vždy rozjíždí auto na benzin, ale záhy se přepne na pohon LPG. Změnu paliva můžeme prakticky provést i manuálně kdykoliv během jízdy. Po přepnutí ještě krátkou dobu kontrolka LPG bliká, což signalizuje, že přepnutí probíhá, ale čtyřválec stále spaluje benzin. V případě plné nádrže se rozsvítí na kontrolce pět čárek, které ukazují stav paliva v nádrži. Jak LPG ubývá, tak postupně zhasínají. Každá představuje zhruba 20 procent čistého objemu nádrže. Na závěr se rozsvítí červená kontrolka, která nás upozorňuje, že v nádrži zbývá posledních dvacet procent. Přepínač s palivoměrem jsou umístěny na středovém tunelu. Teoreticky se do nádrže vejde 61 litrů plyn LPG, v praxi je to o něco méně. Ze zkušenosti můžeme říct, že spotřeba LPG se pohybovala kolem devíti až deseti litrů na sto kilometrů. Průměrná spotřeba benzinu byla zhruba na stejné úrovni. Tím nám vychází dojezd dobrých 900 kilometrů při vyjetí obou nádrží.
Stejně jako se všemi Subaru, s nimiž jsme měli tu čest, byla jízda s Legacy kombi pohodlná. Vůz má pochopitelně symetrický pohon všech kol, a jak jsme se už zmínili bezestupňovou převodovku CVT, která komfort ještě zvyšuje.
Rozdíl ve výkonu mezi pohonem na benzin nebo na LPG není prakticky žádný, snad jen v některých okamžicích je dynamika o chloupek nižší, ale to je zanedbatelné. Plochý čtyřválec objemu 2,5 litru poskytuje výkon 167 k při 5600 otáčkách za minutu a točivý moment 229 Nm ve čtyřech tisících.
Vůz byl ve výbavě Active, zahrnující vše nejdůležitější (ABS, brzdový asistent BA, kontrolu trakce, systém pro rozjezd v kopci, kontrolu stability VDC, tempomat, řadicí pádla pod volantem, parkovací kameru, xenonové světlomety, mlhovky, kožený volant, dvouzonovou automatickou klimatizaci, šest airbagů atd).
A teď k ceně. Legacy kombi s převodovkou CVT přijde na 839 000 Kč, ale díky akční slevě ji lze snížit o 70 000 Kč (Outback o 100 000 Kč). K tomu je třeba přičíst 51 600 Kč (včetně slevy 13 200 Kč) za přestavbu LPG a dostaneme výslednou cenu 820 600 Kč. Pak si už jen každý musí spočítat, jestli se mu verze na LPG vyplatí. Podle nás určitě ano. Jeden kilometr při provozu na LPG přijde asi na 1,40 – 1,50 Kč.
My najezdíme během roku hodně kilometrů, a to i na dlouhých cestách, a tak by se nám Subaru Legacy kombi na LPG určitě vyplatilo. Navíc Subaru si také ve verzi kombi uchovává svůj typický sportovní naturel.


Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec boxer
Objem: 2457 cm³
Výkon: 123 kW (167 k) při 5600/min
Točivý moment: 229 Nm při 4000/min
Rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,3 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 11,1/ 6,4/ 8,1
Rozměry: 4775 x 1780 x 1535 mm
Rozvor kol: 2578 mm,
Zav.prostor: 526/1726 l
Cena: 820 600 Kč


J.Lasík 26.3.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar