Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Yeti Outdoor 2.0 TDI v zimních podmínkách nezklame

Během šesti let si Škodu Yeti zakoupily statisíce spokojených zákazníků a její obliba stále roste. Vyrábí se nejen u nás, ale také v Rusku nebo Číně (tady s rozvorem prodlouženým o 60 mm). Je vidět, že se značka Škoda trefila do černého, nebo snad do bílého? Tím máme na mysli sněžného muže.

My se dnes s úspěšným modelem rozloučíme, protože zanedlouho vyjde nový Yeti. Aby škodováci neusnuli na vavřínech, tak se před časem rozhodli pro modernizaci, která mezi širokou veřejností rozvířila diskuze, ostatně jako u každé novinky. „Jablkem sváru“ byla přední maska. Jedni litovali, že zmizely kulaté světlomety, které dělaly Yeti zajímavým, jiní s povděkem kvitují novou masku s hranatými světlomety. Právě ty dnes charakterizují modelové řady vozů Škoda.

Škoda Yeti a verzi s pohonem všech kol Yeti Outdoor od sebe rozeznáte pouze jiným designem předního a zadního nárazníku a bočními lištami u Outdooru z černého plastu. Dokonce i světlá výška 180 mm je u obou stejná.

My jsme si vyzkoušeli provedení Outdoor se vznětovým přeplňovaným čtyřválcem 2.0 s výkonem 110 kW, další alternativou je 2.0 TDI/81 kW nebo zážehový 1.4 TSi s výkonem 110 kW. Jinou motorizaci pro 4x4 nenajdete, zatímco pro „dvoukolku“ ještě 1.2TSi/81 kW, 1.4 TSI/92 kW a 110 kW a 2.0 TDI/81 kW a 110 kW.

Nejsilnější turbodiesel 2.0 TDI poskytuje výkon 110 kW (150 k) při 3500 otáčkách za minutu a točivý moment 340 Nm vrcholí v rozmezí od 1750 do 3000/min. Tyto hodnoty se pochopitelně projeví na dynamice jízdy, což ostatně dokládá zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,1 sekundy.

Turbodiesel se vyznačuje se klidným pozvolným nástupem, po nevýrazných nízkých otáčkách zhruba ve dvou tisících nepostřehnete ani turboefekt, a tak nárůst síly není nikterak ohromující. Pokud chcete jet svižně, musíte točit zhruba někde mezi 2000 až 2500 otáčkami. Vyznavačům klidné jízdy stačí ovšem i 1500 otáček za minutu.

Na asfaltu nás Yeti překvapil výbornými jízdními vlastnostmi, dobře sedí také v rychlých zatáčkách, a to i přes vyšší světlost 180 mm i celkovou výšku 1,7 metru. Při výjezdu ze zatáčky cítíte přenos síly na zadní kola, kterou více než spolehlivě zajišťuje elektrohydraulicky řízená mezinápravová spojka Haldex už páté generace. Přestože je její konstrukční řešení jednodušší, tak pracuje ještě rychleji než dřív. Lamely spojky jsou k sobě přitlačovány tlakem oleje, který reguluje odstředivý ventil, jenž je součástí elektrického čerpadla. Oproti předchozí generaci je o 1,4 kg lehčí a bez oleje váží 6,6 kg. V běžném provozu je síla mezi nápravy přenášena v poměru 96:4, ale dokáže přenést dozadu až 90 procent točivého momentu. Díky elektronické uzávěrce diferenciálu EDS umí také rozdělit sílu mezi kola jedné nápravy. Nastavení podvozku, které je spíš tužší, nás opravdu mile překvapilo.

Ještě dodejme, že jsme na normálních silnicích jezdili při hodně svižné jízdě do 6,5 litru nafty na sto kilometrů, ale můžete se dostat i do šesti litrů nafty. Se šestistupňovou mechanickou převodovkou si TDi rozumí dobře, řazení je přesné a jde lehce – prostě na jedničku. Na zasněžených cestách byla spotřeba pochopitelně o něco vyšší.
Je třeba mít na paměti, že nejde v žádném případě o offroad, ale na druhou stranu zvládne víc než leckteré SUV. Překonávání překážek omezuje světlá výška 180 mm a případně do terénu nevhodné pneumatiky, což zčásti vynahradí krátké převisy vpředu a vzadu a rovný podvozek, z něhož nic nevyčnívá. Lamelová spojka Haldex je uložena u zadní nápravy ve skříni s rozvodovkou a diferenciálem.

V terénu nám často pomůže „kouzelné“ tlačítko Offroad režim jako součást stabilizačního systému. Po jeho aktivaci se elektronické systémy přizpůsobují jízdním podmínkám. Na přidání plynu reaguje motor pomaleji, systémy ESR a ABS přecházejí do klidnějšího režimu. Při jízdě z prudkého kopce stačí zařadit jedničku, dvojku, trojku, zpátečku, nebo dokonce neutrál a elektronika zařídí už vše potřebné. Podle sklonu se pohybujete rychlostí od 2 do 30 km/h, aniž byste museli ovládat brzdový pedál. Stačí jen řídit. Je až neskutečné, s jakým sklonem a povrchem si dokáže poradit. Offroad režim, který dovolí kolům větší prokluz, si bez problému poradí také s hlubokým blátem či pískem nebo při jízdě do strmého kopce.

Škodu Yeti jsme si přebírali před vánocemi, kdy byly silnice suché, ale po novém roce jsme si sněhu užili víc než dost. Jízda se „čtyřkolkou“ byla opravdovým potěšením a vychutnávali jsme si ji zvláště na silnicích se značkou – Silnice se v zimě neudržuje.
Ztvárnění interiéru se nese v duchu současných modelových řad. Jeho předností je variabilita, kdy zadní tři sedadla můžeme díky systému Vario Flex nezávisle posouvat, opěradla sklápět, vyklápět dopředu, případně i vyjmout nebo dvě krajní posunout více k sobě. V předních sedadlech se sedí komfortně a pohodlně, ostatně to je u škodovek zvykem. Podle nastavení zadních sedadel se mění objem zavazadlového prostoru ze 405 l, respektive 510 litrů, až na 1 760 litrů při dvoumístné konfiguraci.

Verze Outdoor se dodávají pouze ve třech nejvyšších výbavách, tzn. Ambition, Elegance a Laurin Klement. Novinkou v nabídce je zadní parkovací kamera (poprvé použitá ve voze Škoda), za příplatek si můžete objednat např. bezklíčkové odemykání a startování nebo parkovací asistent druhé generace, který dokáže sám navést automobil do podélné mezery, jen o 60 cm větší než je délka vozu, a automaticky z ní zase vyjede. Systém dokáže zaparkovat i napříč.

Cenové rozpětí pro Yeti Outdoor 4x4 se pohybuje od 419 900 Kč (1.4 TSi/110 kW Ambition) až po 794 900 Kč (2.0 TDI 110 kW Laurin Klement).
http://www.skoda-auto.cz/SiteCollectionDocuments/skoda-auto/ke-stazeni/yeti-cenik.pdf



první generace SUV značky Škoda se určitě povedla po všech stránkách, a to samé platí o jejím nástupci, který ovšem posouvá laťku ještě výš. Najdete v něm komfort a pohodlí, variabilitu, prostorný interiér, skvělý výhled, výborné jízdní vlastnosti a nemusíte se bát ani nezpevněných cest. A to nemluvíme o kvalitních materiálech a špičkovém dílenském zpracování, na které jsme si už zvykli.



Základní technické údaje

Škoda Yeti Outdoor 4x4 2.0 TDI
Typ: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1961 cm³
Výkon: 110 kW (150 k) při 3500/min
Točivý moment: 340 Nm při 1750 – 2500/min
Zrychlení 0-100 km/h: 9,1 s
Rychlost: 195 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,0/4,6/5,1 l/100 km
Rozměry: 4222 x 1793 x 1691 mm
Rozvor: 2 578 mm
Zav.prostor 405/1760 l
Nájezdový úhel vpředu/vzadu:18,87°/17,9°
Světlá výška: 180 mm
Cena: 794 900 Kč (2.0 TDI/110 kW Laurin Klement)


J.Lasík 10.1.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar