Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Yeti 2.0 TDI s pohonem předních kol

Ještě několik let zpátky byly všechny vozy kategorie SUV vybaveny výhradně pohonem všech kol, přesněji řečeno přiřaditelným pohonem zadních kol. Jinak by to snad ani nebylo SUV. Ovšem časy se mění, a výrobci nabízejí pro SUV alternativně také pouze pohon předních kol.

V nabídce tak najdeme s pomyslným označením 2WD třeba Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX, Dacia Duster, ale také Škodu Yeti. Právě tuto možnost vítají všichni zájemci, kteří uvažují o koupě nového SUV, když zas tak moc pohon všech kol nepotřebují.
Pro model Yeti s pohonem dvou kol nabízí Škoda Auto zážehové motory 1.2 TSI(77 kW a 1.4 TSI/90 kW a jeden přeplňovaný vznětový čtyřválec 2.0 TDI/81 KW, a právě ten jsme zvolili pro test, během něhož jsme najezdili tři tisíce kilometrů, včetně návštěvy rakouské veteránské Ennstal Classic a německé Eifel Historic Show. A tak jsme měli možnost si „dvoukolku“ dokonale vyzkoušet na vozovkách nejrůznějších kvalit. Ještě dodejme, že model 4x5 (viz testy) jsme si vyzkoušeli již dřív.
Byť nemá Yeti pohon všech kol, tak se nemusíte bát díky světlé výšce 180 mm vyrazit na polní ani lesní cesty. Oželet musíte jen asistent sjíždění prudkých svahů. Oproti 4x4 je pochopitelně lehčí o pár kilogramů a tudíž jeho těžiště je kousek výše. Přesto je s výškou 1,7 metru dobře stabilní v zatáčkách. Za to vděčí nastavení podvozku, ale také šířce 1,8 metru. Vpředu jsou stejně jako u 4x4 vzpěry McPherson, vzadu víceprvková náprava z Octavie. Ovšem pro Yeti má rozchod kol širší o 30 mm, který také ve spojení s torzním stabilizátorem o průměru 23 mm na přední nápravě pomáhá účinně snižovat náklon v zatáčkách.
Dvoulitrový turbodiesel, dodávaný pro verzi s pohonem dvou kol, dosahuje největšího výkonu 81 kW při 4200/min. Příjemně zatahuje z nižších otáček, v 1500 otáčkách za minutu dosahuje největšího točivého momentu 280 Nm, který můžeme využívat až do 2500/min. Jeho předností je hospodárný provoz, v našem případě při obsazení třemi osobami jsme jezdili za 6,5 litrů nafty na sto kilometrů. Ale pokud „zvolníte“ můžete se na silnicích dostat na šest litrů. V našem případě byl spojen s pětistupňovou pří,o řazenou převodovkou, zatímco pro 4x4 se dodává šestistupňová.
Interiér je shodný s modelem 4x4, zadní samostatná sedadla (systém Varioflex) můžeme lehce vyjmout a maximálně tak využít zavazadlový prostor, jehož objem se tak může variabilně zvětšovat z velice slušných 410 litrů na 1760 litrů. O kvalitě zpracování, použitých materiálech. Ergonomii ani nemá cenu se rozepisovat, jen bychom se opakovali. Snad jen přední sedadla by si zasloužila trochu lepší provedení, po několika stovkách kilometrů se nám v nich nesedělo právě nejlépe.
Nejlevnější Škodu Yeti s výtečným motorem 1.2 TSI/77 kW a pohonem předních kol můžete mít za 362 800 Kč, nejlevnější diesel 2.0 TDI/81 kW (Active) přijde na 543 800 Kč. V tom případě dostanete například čelní a boční airbagy, manuální klimatizaci, elektrické ovládání předních oken, systémy ABS, ESP, halogenové světlomety atd. Pokud nejste nároční, tak ani víc nepotřebujete, pokud snad ano, pak můžete zvolit výbavu Ambition za 514 800 Kč nebo Experience za 544 800 Kč.
Škoda Yeti s pohonem předních kol je ideálním automobilem pro každého, kdo nepotřebuje „k životu“ pohon všech kol, ale chce mít atraktivní automobil, který se na pohled takřka od čtyřkolky nerozezná. Navíc je ca 50 000 Kč levnější, o sto kilogramů lehčí a na zrychlení o 0,6 sekundy živější.



Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1968 cm³
Výkon: 81 kW (110 k) při 4200/min
Točivý moment: 280 Nm při 1500-2500/min
Rychlost: 177 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,6 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,6/4,7/5,4 l/100 km
Rozměry: 4223 x 1793 x 1691 mm
Rozvor kol: 2578 mm
Zav.prostor: 410/1760 l
Cena: 543 900 Kč (Active)

J.Lasík, 10.9.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar