Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Superb - dva v jednom

Škoda Superb sbírá jedno ocenění za druhým v celé Evropě, dostala se i mezi sedm finalistů prestižní evropské ankety Auto roku, jen u nás, jako by její kvality nikdo nechtěl respektovat, přestože jsou na ní většinou samá pozitiva. Nechme se překvapit, jestli nakonec uspěje také v českých luzích a hájích.

Určitě by si to zasloužila, protože už při světové premiéře na autosalonu v Ženevě i na mezinárodní prezentaci v Rakousku vzbuzovala zájem zahraničních médií. Byli jsme proto zvědavi, jaký Superb (viz Novinky) opravdu je. Pro test jsme z bohaté nabídky šesti pohonných jednotek zvolili osvědčený a mnohokrát vyzkoušený turbodiesel 1.9 TDi o výkonu 77 kW spojený s pětistupňovou mechanickou převodovkou.
První generace se objevila na podzim 2001, a protože počty prodaných kusů asi příliš nesplnily představy výrobce, bylo přistoupeno k vývoji druhé generace prostorného sedanu, který můžeme zařadit mezi střední a vyšší třídu. Rozhodně však už nevypadá jako Passat. Oproti předchozí generaci je delší (+ 35 mm), širší (+ 52 mm) a nižší ( - 7 mm).
Přední část je hodně dynamická, což umocňují i „vykousnuté“ světlomety. Typická maska chladiče, lemovaná chromovanou linkou, je v souladu s ostatními modely. Naproti tomu zadní část působí mohutně a připomíná spíš liftback než klasický sedan. Právě zadní víko, respektive jeho otevírání je jednou z největších zajímavostí nového Superbu.
Jde o systém Twin Door, aneb dvojité dveře. Při běžném otevírání, ať klíčkem nebo tlačítkem na víku se otevře pouze plechová část jako u sedanu. Jestliže však předtím zmáčkneme tlačítko více vpravo, zhruba po třech sekundách, než panty mechanismu zacvaknou, se otevřou celé páté dveře včetně oken. Tím se ulehčí manipulace se zavazadly do kufru, jehož základní objem je 565 litrů Po sklopení zadních opěradel se zvětší na 1670 litrů. Škodu Superb bychom tak mohli charakterizovat jako dva v jednom.
Co říci o interiéru. Luxusní a prostorný víc než dost. Pokud posuneme přední sedadla dozadu, zbývá cestujícím na zadních sedadlech opravdu hodně místa pro nohy. Skoro si troufneme říct, že možná až příliš. A to přesto, že došlo ke zkrácení rozvoru o 42 mm na 2761 mm. Také na šířku je místa dostatek.
Sedadla jsou pohodlná s dobrým bočním vedením, mají potřebnou délku a optimální tuhost.
Přístrojová deska působí luxusně, jak se na Superb sluší. Přístroje jsou ergonomicky přehledné a ovladače seskupeny do funkčních celků. Bíle podsvícené ukazatele jsou vsazeny do samostatných elegantních tubusů s chromovaným rámečkem a dobře čitelné.
Verze s turbodieselem 1.9 TDI je bezpochyby ekonomicky nejpříznivější, při obsazení pěti osobami jsme dosahovali průměrné spotřeby kolem šesti litrů nafty na sto kilometrů. Výkonem 77 kW sice neoslní, ale na běžné jízdy, a to po dálnici bohatě stačí. Asi větší zájem bude o modernější variantu 2.0 TDI s výkonem 103 kW nebo 125 kW, a jak jsme se přesvědčili při prezentaci ani benzinový čtyřválec 1.4 TSI/ 92 kW není rozhodně bez zajhímavosti. Spokojeni jsme byli s jízdními vlastnostmi, podvozek byť je trochu tvrdší je komfortně naladěný a přes nerovnosti „přenáší“ vůz plavně. Držení stopy je stabilní, karosérie se nenaklání. Přesné řízení přispívá k jednoduché manipulaci s vozem.
Na výběr jsou čtyři stupně výbavy, přičemž už základní Comfort zahrnuje mj. čelní, boční a hlavové airbagy, poprvé také kolenní airbagy asistent rozjedu do kopce, systémy ESP ve spojení s ABS, MSR, ASR, EDS, mlhovky, klimatizaci Climatic s automatickou regulací, výškově seřiditelné sedadlo řidiče a spolujezdce, multifunkční ukazatele. Pro náročnější jsou k dispozici ještě vyšší stupně výbavy Ambition a Elegance (viz www.skoda-auto.com ).
Pokud jde o cenu, tak ta je přijatelná vzhledem k hodnotám, které Superb nabízí. Superb roku 2008 rozhodně nedělá ostudu luxusnímu Superbu, vyráběným v letech 1934 až 42, který už tehdy dokazoval um zlatých českých rukou.


Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1896 cm³
Výkon: 77 kW (105 k) při 4000/min
Točivý moment: 250 Nm při 1900/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,3/4,8/5,7 l/100 km
Rozměry: 4838 x 1817 x 1462 mm
Rozvor kol: 2761 mm
Cena: 589 900 Kč (Comfort)


Jindřich Lasík, 18.11.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar