Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bezpečná kola pro radost

Škoda Superb 1.6 TDI CR - úsporně v luxusu

Po delší době jsme si pro trest zvolili Škodu Superb a záměrně zvolili nejslabší pohonnou jednotku, která je ale zároveň novinkou – vznětový přeplňovaný čtyřválec 1.9 TDI, jenž nahradil úspěšný 1.9 TDI. Byli jsme zvědavi, jak si s ním poměrně těžký automobil vypořádá.

Vzhledem k tomu, že jsme Superb použili k cestě na Ženevský autosalon, tak jsme měli dost času si jej dostatečně vyzkoušet, a to i z důvodu, že nevyužíváme jen dálnic,ale jezdíme i po běžných silnicích a přes Alpy.
Vznětové motory TDi se v koncernových automobilech VW objevují už dvaadvacet let a dnes si už jen těžko vzpomeneme, že premiéru slavily v Audi 100, třetí série, tehdy měl o objem 2,5 litru. Poté následovala éra „nesmrtelných“ 1.9 TDI, které jsme si vyzkoušeli mnohokrát nejen ve vozech Škoda,ale také VW nebo SEAT. Nadchly nás hlavně svojí hospodárností. Vzpomínáme, jak jsme kdysi při ecstě do Paříže jeli s průměrnou spotřebou 5,6 litru nafty na sto kilometrů. Tento motor by si zasloužil pomník.
Po dvoulitrovém common-railu se vloni objevil na scéně 1.6 TDI ve třech výkonových variantách – 55 kW, 66 kW a 77 kW. Jeho konstruktéři šli i v tomto případě cestou tzv. downsizingu (menší objem při zachování vysokého výkonu), přičemž snahou je především zmenšení rozměrů a snižování hmotnosti. Je přeplňovaný turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, vysokotlakovým vstřikováním common-rail (1600 bar), čtyřventilovým rozvodem DIHC a překvapivě i nadále ozubeným řemenem, jenž je přeci jen choulostivější na údržbu. Výrobce však slibuje servisní interval 210 000 kilometrů a tak se nechme překvapit.
Někomu se možná bude zdát turbodiesel 1.9 pro Superb slabý, ale můžeme ujistit, že na běžné cestování stačí, byť disponuje výkonem jen 105 k. Rozhodně nás překvapil kultivovaným chodem a svojí pružností. Největšího točivého momentu 250 Nm lze využívat od 1500 až do 2500 otáček za minutu. Se Superbem jsme ujeli asi 2300 kilometrů s průměrnou spotřebou kolem šesti litrů na sto kilometrů za nejrůznějších podmínek a při obsazení třemi osobami. A nepochybujeme, že lze jezdit ještě za méně.
Typická maska chladiče, lemovaná chromovanou linkou, je v souladu s ostatními modely. Naproti tomu zadní část působí mohutně a připomíná spíš liftback než klasický sedan. Právě zadní víko, respektive jeho otevírání je jednou z největších zajímavostí. Jde o systém Twin Door, aneb dvojité dveře. Při běžném otevírání, ať klíčkem nebo tlačítkem na víku se otevře pouze plechová část jako u sedanu. Jestliže však předtím zmáčkneme tlačítko více vpravo, zhruba po třech sekundách, než panty mechanismu zacvaknou, se otevřou celé páté dveře včetně oken. Základní objem 565 litrů můžeme po sklopení zadních opěradel zvětšit na 1670 litrů.
Interiér bychom charakterizovali jako luxusní a prostorný víc než dost. Pokud posuneme přední sedadla dozadu, zbývá cestujícím na zadních sedadlech opravdu hodně místa pro nohy. Skoro si troufneme říct, že možná až příliš. A to přesto, že došlo ke zkrácení rozvoru o 42 mm na 2761 mm. Sedadla jsou pohodlná s dobrým bočním vedením, mají potřebnou délku a optimální tuhost.
Přístroje jsou ergonomicky přehledné a ovladače seskupeny do funkčních celků. Bíle podsvícené ukazatele jsou vsazeny do samostatných elegantních tubusů s chromovaným rámečkem a dobře čitelné.
Nejlevnější verze 1.6 TDI Comfort se prodává od 594 900 Kč, druhý stupeň výbavy Ambition za 675 900 Kč a Elegance za 730 900 Kč. K dispozici je také provedení Greenline v ceně od 604 900 Kč. Už Comfort zahrnuje mj. čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbagy asistent rozjedu do kopce, systémy ESP ve spojení s ABS, MSR, ASR, EDS, mlhovky, klimatizaci Climatic s automatickou regulací, výškově seřiditelné sedadlo řidiče a spolujezdce, multifunkční ukazatele.
Testované provedení Ambition mělo ještě mj. dvouzónovou klimatizaci, tempomat, vyhřívání předních sedadel, bi-xenonové světlomety, hlavici řadicí páky z kůže atd.
Škoda Superb se vznětovým motorem 1.6 TDI nás určitě nezklamala, a kromě komfortu, skvělého podvozku a dílenského zpracování „za jedna s hvězdičkou“ uspokojí hlavně hospodárností. A tu dnes vyhledává stále větší počet řidičů.


Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 77 kW (105 k) při 4400/min
Točivý moment: 250 Nm při 1500-2500/min
Rychlost: 189 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.(. 6,2/4,4/5,0 l/100 km
Rozměry: 4838 x 1817 x 1462 mm
Rozvor: 2761 mm
Zav.prostor: 595/1700 l
Poh.hmotnost: 1517 kg
Celk.hmotnost: 2080 kg
Cena: 675 900 Kč (Ambition)



J.Lasík, 21.3.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Legendy 2014 - motoristická slavnost
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar