Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Roomster 1.9 TDi - úsporně na cesty

Přestože se Škoda Roomster prodává pomalu už rok, stále je středem zájmu motoristické veřejnosti a vášnivých diskusí. Málo platné, poprvé Škoda Auto představila automobil velice neotřelých a nekonvenčních tvarů. A to je rozhodně dobře.

Asi právě proto nepatří do žádné kategorie a vytváří si jakoby vlastní segment. Na podvozkových skupinách vozů nižší střední třídy se sice blíží minivanům, ale má větší rozvor a ani platforma nemá původ v žádném konkrétním modelu. Pětidveřová karosérie se sice nemusí líbit každému, zvláště atypická boční okna, černé sloupky dveří, které opticky propojují prosklenou část vozu.
O Roomsteru jsme už psali několikrát (Novinky, Testy), a tak si jen připomeňme, že přední náprava pochází z Fabie, zadní část z Octavie Tour.
Slogan – Najděte si svůj prostor – platí pro Roomster dvojnásob, o čemž nás pokaždé přesvědčí variabilita zadních sedadel, kterou můžeme posouvat, sklápět, nebo vyjímat. Tím měníme objem zavazadlového prostoru ze 450 až 530 l na 1780 litrů při dvoumístné konfiguraci.
Přední sedadla s dlouhým a širokým sedákem a dobře ztvarované opěradlo poskytují pohodlí i na dlouhé cesty. Rozhodně nemůžeme říct, že bychom se po tisícovce non-stop jízdě cítili unaveni. Vzadu si užijí pohodu jen dvě osoby, neboť prostřední sedadlo je hodně úzké a spíš jen nouzové.
Tentokrát jsme si pro test zvolili vznětový přeplňovaný čtyřválec 1.9 TDi o výkonu 105 k. Koncernový bestseller, jak bychom mohli tuto pohonnou jednotku nazvat, zajistí vozu dostatečnou dynamiku s velice příznivou spotřebou, a to i při obsazení třemi osobami a dynamické jízdě. Na německé dálnici ukazoval palubní počítač průměrnou rychlost kolem 105 km/h a spotřebu kolem šesti litrů. Na horských silnicích se vyšplhala o nějakou desetinku litru víc, naopak při klidné jízdě klesla zhruba až na 5,5 litru nafty.
V porovnání se stejně výkonným zážehovým čtyřválcem 1.6 se čtyřventilovou technikou je největší předností turbodieselu rozhodně nižší spotřeba, jak názorně ukazuje tabulka

Typ 1.61.9 TDi
Město9,2 l/100 km6,7
Mimo město5,74,6
Kombin75,4


Benzinový motor je sice o 85 kilogramů lehčí, a tudíž poskytuje o něco málo příznivější hodnoty zrychlení i největší rychlosti. Ovšem šest desetin rozdílu ve zrychlení a o 2 km/h (184 km) větší rychlost ve prospěch motoru 1.6, jsou v dnešním provozu takřka zanedbatelné. Diesel je však o 66 tisíc korun dražší, takže si každý musí spočítat, kolik kilometrů ročně najezdí.
Ani vyšší stavba karosérie nemá snahu k většímu naklánění v zatáčkách, navíc potěší také dobrá směrová stabilita a nám se zamlouvalo i tužší odpružení. Přesné řízení s elektrohydraulickým posilovačem splňuje dobře svoji funkci v závislosti na rychlosti jízdy.
Zatímco základní výbava zahrnuje mj. čtyři airbagy, ABS+MSR, imobilizér, posilovač řízení, výškově a podélně nastavitelný volant, námi testovaná verze Sport měla navíc např. palubní počítač, ukazatel venkovní teploty, mlhovky, klimatizaci s poloautomatickou regulací, halogenové projektorové světlomety, elektrické ovládání předních oken atd.
Cenové rozpětí Škody Roomster se vznětovým motorem 1.9 TDi se pohybuje podle zvolené výbavy od 459 900 do 533 900 Kč.
Poprvé jsme s Roomsterem podnikli delší cestu a ukázalo se, že je dostatečně pohodlný s turbodieselem hlavně úsporný a také i dostatečně dynamický. Navíc ve Francii i ve Švýcarsku budil zájem veřejnosti.

Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1896 cm³
Výkon: 77 kW (105 k) při 4000/min
Toč.moment: 240 N.m při 1800/min
Rychlost: 182 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,5 s
Rozměry: 4205 x 1684 x 1607 mm
Rozvor: 2617 mm

Jindřich Lasík, 5.4.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar