Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Roomster 1.2 TSI - prostorový zázrak nezklamal

Zákazníci spíš stále upřednostňují Škodu Fabia Combi, přičemž na rozdíl od kombi nabízí Roomster variabilitu MPV a zavazadlový prostor, jakým se může pochlubit jen málokteré auto tohoto segmentu.

]

Pro Roomster platil vždy slogan – Najděte si svůj prostor. O jeho pravdivosti vás přesvědčí variabilita zadních sedadel (Vario Flex), které můžeme posouvat, sklápět, nebo vyjímat. Z trojice samostatných zadních sedadel jsou obě vnější podélně posuvná (o 80 mm vpřed a 70 mm vzad, celkem o 150 mm). Opěradla zadních sedadel jsou sklopná, u prostředního sedadla slouží opěradlo jako loketní opěra nebo stolek. Všechna tři sedadla lze sklopit vpřed, a zvětšit zavazadlový prostor. Po vyjmutí prostředního užšího sedadla se dvě krajní posunou směrem do středu vozu, čímž se vytvoří komfortnější uspořádání pro dvě osoby. Škoda, že nejdou zapustit do podlahy, takhle je musíme někam odnést a uložit.
Základní objem 477 l je v této kategorii nadprůměrný, při posunutí vnějších zadních sedadel do přední polohy je k dispozici dokonce 530 litrů. Sklopením zadních sedadel objem vzroste na 1555 l, vyjmutím pak na 1780 litrů. Pod rovnou podlahou bez výčnělků se ukrývá plnohodnotné náhradní kolo.
Přední sedadla s dlouhým a širokým sedákem a dobře ztvarované opěradlo poskytují pohodlí i na dlouhé cesty. Rozhodně nemůžeme říct, že bychom se po tisícovce non-stop jízdě cítili unaveni. Vzadu si užijí pohodu jen dvě osoby, neboť prostřední sedadlo je hodně úzké a spíš jen nouzové. Vzhledem k výšce 1607 mm mohou cestující sedět vzadu o 46 mm výše, což jim přináší výhled všemi směry. K tomu přispívá neobvykle vysoká okna zadních dveří, která zasahují až k linii střechy.
Zhruba před dvěma roky prošel Roomster drobným faceliftem, který postřehnete jen při důkladném zkoumání. Změny uvnitř si uvědomíte nejlépe, když máte možnost srovnat starší a nový model. Přístrojová deska je lehce upravená, ovladače klimatizace modernější, stejně jako multifunkční volant a navigace.
Dnes je Roomster k dispozici se zážehovými motory – 1.2HTP/51 kW a 1.2TSI/63 kW a 77 kW a 1.4/63 kW a vznětovými – 1.6 TDI/66 a 77 kW. My jsme si zvolili přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.2 TSI v silnější výkonové variantě 77 kW (105 k).
Oba se vyrábějí v motorárně v Mladé Boleslavi a jsou součástí tzv. downsizingu. Blok i hlava jsou z hliníkové slitiny, turbodmychadlo VGT ve skříni z ocelové litiny dostalo elektricky ovládaný obtokový ventil s rychlejší reakcí. Moderní maloobjemový motor s přímým vstřikováním benzinu vystačí jen s dvěma ventily na válec, který ovládá jediný vačkový hřídel. Při jízdě bylo znát, že je naladěn tak, aby podával vysoký točivý moment v nízkých a středních otáčkách. To znamená v našem případě 175 Nm už od 1500 až do 4100 otáček za minutu, podobně jako atmosférické dvoulitry. Ovšem citelný zátah je cítit už od tisíce otáček. Vůbec tedy není nutné motor vytáčet nad 4000/min, jak jsme byli zvyklí třeba u „jedna-čtyřky“. Poradí si i s nízkými otáčkami, do kterých nás časti „nutí“ ukazatele nejvhodnějšího okamžiku řazení včetně zpřevodování.
S výkonem 105 k lze jezdit dynamicky minimálně do rychlosti 100 km/h, což jsme si ověřili na podhorských silničkách. Ještě víc nás ale potěšila spotřeba, mimo město při svižnější jízdě šest litrů benzinu, jinak v průměru kolem 6,5 litrů při obsazení třemi až čtyřmi osobami. Ještě se sluší dodat, že je motor také výborně odhlučněn a vibrace prakticky ani nejsou znát.
Dostatečně vyzkoušený a osvědčený podvozek je dostatečně stabilní a pohodlný. Ani řazení pětistupňové převodovky nebo přesné řízení nevyžadovalo žádné změny. Do vyšší verze se montuje sériově ESP a pro větší bezpečnost byl průměr posilovače brzd zvýšen z 8“ na 10“.
Roomster s motorem 1.2 TS lze pořídit ve třech výbavách od 294 900 Kč (Active 63 kW), resp. od 319 900 Kč (Active, 77 kW). Nejlépe vybavené provedení Elegance přijde na 389 900 Kč.
Zatímco základní výbava zahrnuje mj. čtyři airbagy, ABS+MSR, imobilizér, posilovač řízení, výškově a podélně nastavitelný volant, námi testovaná verze Sport měla navíc např. palubní počítač, ukazatel venkovní teploty, mlhovky, klimatizaci s poloautomatickou regulací, elektrické ovládání předních oken atd.
provedení Elegance přijde na 389 900 Kč.
Benzinový přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI na nás udělal velice dobrý dojem a můžeme jej jen doporučit, zvláště v silnější verzi nemá chybu. Určitě bychom jej upřednostnili oproti stávajícímu tříválci 1.2 HTP, který je o 50 000 Kč levnější.


Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1197 cm³
Výkon: 77 kW (105 k) při 4800/min
Točivý moment: 175 Nm při 1500-4100/min
Rychlost: 185 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,1/4,9/5,7 l/100 km
Rozměry: 4213 x 1684 x 1607 mm
Rozvor kol: 2608 mm
Zav.prostor: 480/1810 l
Cena: 389 900 Kč (Elegance)


J.Lasík, 18.5.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar