Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Rapid 1.2 TSI - trefa do černého

Škodovka si pro nové modely ráda půjčuje názvy z historie a tak je tomu i u Škody Rapid, jenž je v pořadí už třetím Rapidem. Poprvé se jednalo o předválečný roadster, podruhé o kupé z 80. let, známé také jako Garde.

Současný Rapid má za úkol oslovit širokou motoristickou veřejnost, ale ruku na srdce, zatím se mu to dvakrát nedaří. Ale co není, může být, občas jsou naši zákazníci skeptičtí k novinkám. Ale na vině je možná také o trochu vyšší cena oproti nejvážnější konkurenci v podobě Peugeotu 301, Citroënu C-Elysée nebo Renaultu Fluence. I po zlevnění Rapidu zhruba o 20 000 Kč se cenový rozdíl pohybuje kolem 50 000 Kč.
Stejně jako konkurence šla Škoda Auto cestou úspor, a právě to by měla být trefa do černého. Ještě uvidíme, jak si povede jeho sourozenec SEAT Toledo, jenž právě přichází na náš trh, který se rovněž vyrábí v Mladé Boleslavi. Škoda Rapid by měla zaplnit mezeru mezi Fabií druhé generace a „dosluhující“ Octavií, případně zaujmout její pozici. Nová Octavia míří přeci jen o stupínek výš po všech stránkách.
Škodě Rapid rozhodně nelze upřít eleganci, setkali jsme i s názorem, že se blíží čtyřkovému Audi. Na pohled upoutá hlavně mohutná maska chladiče a ostré světlomety. Spíš než liftback mám připomíná limuzínu. Nadčasový design je tedy první devizou, ale druhou a můžeme říct i největší je velký vnitřní prostor. Ten asi překvapí každého a zasloužil se o něj hlavně rozvor 2,6 metru, jenž o 24 mm překonává minulou Octavii. V podélném směru si cestující rozhodně nebudou stěžovat ani vzadu. Ale ve třech se budou muset na šířku trošku uskrovnit. Přední sedadla, byť nemají právě dvakrát výrazné boční vedené, jsou pohodlná i na delší cestu a rozhodně nesouhlasíme s jejich kritikou, která se objevila v některých médií. Světlé čalounění sice zvyšuje luxus, ale bohužel je hodně náchylné na ušpinění.
Českého zákazníka ale zpravidla zajímá velikost zavazadlového prostoru, a také v tomto směru je Rapid velkorysý – 550 litrů nemá hned tak někdo. Sklopením zadních opěradel jej zvětšíme ještě na 1490 litrů, ale s malým schodem. Ovšem kolikrát za rok potřebujeme převážet větší věci. Takže žádná vada na kráse. Zavazadlový prostor je celý čalouněný, za příplatek si můžeme objednat síťový program nebo oboustranný koberec, z jedné strany gumový, z druhé čalouněný. Pod výklopnou prosklenou zadní stěnu se vejde pohodlně člověk vysoký 1,81 metru.
Pro Rapid si můžete v současné době vybrat mezi zážehovými motory – 1.2 MPI/55 kW, 1.2 TSI/63 a 77 kW a 1.4 TSI/90 kW nebo si zvolit vznětový 1.6 TDI s výkonem 77 kW. V našem případě poháněl přední kola zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI s výkonem 63 kW a v kombinaci s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, která je dobře odstupňovaná. Řazení jde lehce a přesně. Silnější verze jsou spojeny se šestistupňovou nebo dvouspojkovou DSG.
Zpočátku jsme měli sice obavy, jestli bude na tak velký automobil stačit, ale první kilometry nás přesvědčily zcela jasně o opaku. Turbodmychadlo zatahuje už v tisíci otáčkách za minutu a ochotně reaguje na sešlápnutí pedálu plynu. Nejlépe se cítí mezi 1500 až 3500 otáčkami, kdy také vrcholí točivý moment 160 Nm. Na pětku a v obsazení čtyřmi osobami si poradí bezproblémů s kopcem a turboefekt jsme vůbec nepociťovali, prostě neexistuje. Spotřeba benzinu se hodně odvíjí od stylu jízdy. Při hodně poklidné jsme dokázali jet do 5,5 litrů, ale spíš se ustálila na hodnotě o litr vyšší, neboˇ%t jsme přeci jen upřednostňovali dynamičtější jízdu.
Podvozek není ničím novým, jde vlastně o složeninu osvědčených předních závěsů z Fabie druhé generace a modifikované torzní příčky z Octavie. Proto je také rozchod zadních kol širší než předních.
Škoda Rapid se dodává ve třech základních výbavách – Active, Ambition a Elegance a od nich odvozených akčních výbav s přívlastkem Fresh za zvýhodněnou cenu. V základu dostane zákazníky všechny systémy aktivní bezpečnosti včetně ESP, šest airbagů, klimatizaci, výškově a podélně stavitelný volant, palubní počítač, elektrické ovládání předních oken, výškově stavitelné sedalo řidiče atd. Cenové rozpětí verze 1.2 TSI/63 kW se pohybuje od 299 000 Kč (Fresh Ambition) přes 327 900 Kč (Ambition) až po 362 900 K4 (Elegance). Nejlevnější Škoda Rapid s tříválcem 1.2 MPI a výbavou Fresh Active přijde na 269 900 Kč.
Škoda Rapid je relativně jednoduchý, funkční, praktický a nadčasový a právě na takový automobil za rozumnou cenu veřejnosti dlouho čekala. Ale zatím asi váhá, nebo že by čekala na novou Octavii. Rozhodně ale budí na silnicích zájem.


Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1161 cm³
Výkon: 63 kW (85 k) při 4800/min
Točivý moment: 160 Nm při 1500-3500/min
Rychlost: 183 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,5/4,4/5,1 l/100 km
Rozměry: 4483 x 1705 x 1461 mm
Rozchod kol: 2602 mm
Objem zav.prostoru: 550/1490 l
Cena: 299 900 Kč (Fresh Ambition)

J.Lasík, 14.2.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar