Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia Combi Greenline jede za 4,5 litru

Stejně jako v předchozí generaci najdeme v nabídce modelové řady Škoda Octavia úspornou verzi Greenline, která je považována za nejúspornější Octavii všech dob. Proto jsme se chtěli přesvědčit do jaké míry je toto tvrzení pravdivé.

Laboratorní měření všech světových automobilek se pochopitelně rozcházejí s reálnými údaji. Podle našich zkušeností dosahuje průměrná spotřeba zhruba o litr vyšších hodnot. Ovšem hodně záleží na způsobu jízdy a charakteru silnic. Pokud pojedete doslova s motýlí nohou a nebudete nikam pospíchat, potom máte šanci se přiblížit k udávaným hodnotám.

Škoda Octavia Combi Greenline pohání vznětový přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru, ovšem s výkonem zvýšeným různými úpravami na 81 kW. Například vstřikování paliva pracuje nyní s tlakem zvýšeným na 200 MPa, dále měřením expanzního tlaku čidlem ve žhavící svíčce (pro lepší načasování otevírání ventilů) a proměnném časování vačkových hřídelů, které jsou pro snížení tření uloženy na valivých ložiskách. Turbodiesel je kombinován s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou s delším pátým a šestým převodem, zatímco verze 1.6 TDI 66 kW a 77 kW jsou vybaveny pouze pětistupňovou. Tím se také navýšila cena zhruba o 27 000 Kč oproti Fresh Ambition 1.6 TDI/77 kW. Po městě klidně můžete jezdit se zařazenou trojkou, i když vám displej radí zařadit čtyřku.

Ale jak jsme v úvodu předeslali, hodně záleží, jak s vozem pojedete. My jsme při obsazení třemi osobami a převážně po silnicích prvních a druhých tříd jezdili kolem 4,6 litrů nafty, maximálně do pěti litrů.

Největší úsporu jsme zaznamenali na dálnici, kde při ustálené rychlosti 130 km/h točí „jedna-šestka“ se 77 kW kolem 2500 otáček za minutu a spotřebuje ca 5,5 l na 100 km, tak GreenLine na šestku vystačí s 2100/min otáčkami a podle palubního počítače se 4,5 l na 100 km. Podotýkáme, že jsme s Greenlinem jedili tak, jako s každým jiným automobilem, abychom co možná nejvíce přiblížili reálu.

Příznivou spotřebu ovlivňují kromě pohonné jednotky, převodovky a systému Start&Stop ještě o 15 mm snížený podvozek, pneumatiky 195/65 R15 s nízkým valivým odporem, upravená aerodynamika vozu a také o 42 kg nižší hmotnost. Zapomenout nesmíme ani na sportovní podvozek s tužšími tlumiči.


Velice mile nás potěšil tichý a kultivovaný běh a také rozsah otáček od 1500 do 3000 za minuty, kdy můžeme využívat největší točivý moment 250 Nm. Standardní součástí je systém Start&Stop, který funguje rychle a spolehlivě. Ovšem jeho přítomností vzrostla o nějaký kilogram hmotnost vozu.

Ke snížení naopak přispěla absence rezervy (k dispozici je pouze lepicí sada). Ale jestli můžeme poradit, tak se vyplatí přikoupit dojezdové kolo za 1600 Kč. Nám se totiž u přední pneumatiky separoval na boku běhoun v takové míře, že nám odborníci z firmy Best Drive nedoporučili další jízdu. Tím vyvstal problém, jehož vyřešení přes ÚAMK (ten totiž zajišťuje smluvně službu Škoda Assistance) trval čtyři hodiny. Byť v dosahu třiceti kilometrů od místa, kde se nám defekt přihodil, byly čtyři servisy Škoda Auto. Nakonec se problém podařilo vyřešit až po intervenci pracovníků společnosti Škoda Auto.

Podrobný popis vozu Škoda Octavia Combi najdete v rubrice Testy.

Škoda Octavia Combi se dodává ve třech výbavách, přičemž už základní Action zahrnuje například sedm airbagů, systémy ABS, ESP, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka (vyhřívaná). Druhý stupeň Ambition, z který je základem i pro Greenline, je bohatší o klimatizaci, tónovaná skla, mlhovky, litá kole, síťový program, bederní a loketní opěrku.

Testovaný automobil měl navíc mj.16“ kola (+17.000 Kč), bixenonové světlomety s ostřikovači (+25.000 Kč), palubní počítač Maxi DOT (+5.000 Kč), asistent rozjezdu do kopce (+2.000 Kč), SunSet (+4.700 Kč), bezklíčové odemykání, zamykání a startování (+10.000 Kč), automatický parkovací asistent (+31.400 Kč), tempomat (+11.000 Kč), navigace Columbus (+37.500 Kč), dvouzónová klimatizace (+18.000 Kč).

Nová Škoda Octavia Combi rozhodně udělala velký skok kupředu a řekli bychom, že také už překročila hranice nižší střední třídy o kousek výš. Pokud chcete jezdit úsporně, tak ale musíte investovat o 25 000 Kč vyšší částku oproti verzi 1.6 TDI/77 kW Fresh Ambition.


Základní technické údaje


Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1589 cm³
Výkon: 81 kW při 3250/min
Točivý moment: 250 Nm při 1500–3000/min
Rychlost: 204 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 10,7 s
Spotřeba (město/mimo/kombin.): 3.9/3.1/3.3 l/100 km
Rozměry: 4659 x 1814 x 1465 mm
Rozvor kol: 2680 mm
Zavazadlový prostor: 610/1740 l
Cena: 533 900 Kč



J.Lasík 28.8.2014






Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar