Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia 2.0 TDI - po modernizaci ještě lepší

S automobily Škoda Octavia se na silnicích setkáváme už od roku 1999, pokud ovšem nepočítáme vozy z přelomu 50. a 60. let minulého století. Tehdy, v roce 1959, vyjela z Mladé Boleslavi první Octavie, která letos slaví 50 let od svého narození.

V pořadí druhá generace se objevila v roce 2004 a po čtyřech letech se dočkala modernizace, která jak je už v českých luzích a hájích zvykem, vyvolala mezi motoristy velké diskuze. Část z nich upřednostňuje stávající model, který se stále vyrábí pod názvem Tour, jiným se facelift zamlouvá.
V každém případě zůstává věrná liftbacku, který v současné době nepatří právě dvakrát mezi nejrozšířenější, a tak v tomto směru žádnou velkou konkurenci nemá. Snahou designerů bylo přiblížit novou Octavii k Superbu, což se i povedlo, zvláště v přední části, která prodělala největší změny, zatímco celková linie zůstala takřka stejná. Černá maska s masivními svislými lamelami, světlomety protažené do boků i do kapoty, mlhovky „ala Superb“ – taková je Octavia roku 2009. Maska i nasávací otvor zvyšují navíc dynamiku. Pochválit musíme také větší vnější zpětná zrcátka a nové jsou i zadní sdružené svítilny.
Drobné změny najdeme také v interiéru, kde nás hned upoutá nový čtyřramenný volant zajímavého designu, který známe již ze Superbu. Ze stejného modelu pocházejí také některé ovladače jako třeba klimatizace. Úpravy doznaly také ukazatele v přístrojové desce i nové uspořádání středového panelu. Uvnitř byly rovněž použity kvalitnější materiály, nové jsou také hlavové opěrky. Jedničku s hvězdičkou si zaslouží dílenské zpracování.
Sedadla jsou pohodlná, a díky dobrému tvarování v nich necítíte únavu ani po tisícovce kilometrů. Vzadu se pohodlně usadí dvě dospělé osoby, ale lze cestovat i ve třech. Silnou stránkou Octavií byl vždy zavazadlový prostor a nejinak je tomu i v nejnovějším provedení. Základních 560 litrů můžeme sklopením zadních sedadel zvětšit na 1350 litrů. Jen se musíme smířit s mírně šikmou podlahou
K vylepšení už tak skvělých jízdních vlastnosti přispěly úpravy podvozku jako třeba jednodílné rameno přední nápravy vyrobené z ocelového vysokopevnostního plechu (místo odlitku) nebo nové materiály, které snížily hmotnost. Brzdy dostaly nový systém vedené tlaku, také ABS bylo vylepšené a ESP zasahuje velice účinně do řízení.
Pro Octavii byly vybrány čtyři zážehové motory a dva turbodiesely, ještě však se starším systémem vstřikování čerpadlo-tryska. Vstřikování common-rail se objeví v letošním roce.
V našem případě pracoval pod kapotou vznětový přeplňovaný dvoulitr 2.0 TDi ve spojení se šestistupňovou mechanickou převodovkou, která se vyznačovala lehkým a přesným řazením. Dostačující výkon 140 k vystačí v pohodě na největší rychlost 200 km, kterou ani v nejlepším případě nevyužijeme a z 0 na 100 km/ zrychlí za 9,6 sekundy. Díky točivému momentu 320 Nm už v 1750 otáčkách za minutu dobře zatahuje z hodně nízkých otáček a zůstává konstantní prakticky do dvou a půl tisíc. Při cestě na autosalon do Ženevy jsme dospěli k názoru, že ideální je cestovní rychlost je mezi 130 až 140 km/h. Při dodržování rychlostních limitů na dálnicích i ve městech na rakousko-německých hranicích jsme dosáhli průměrné rychlosti 110 km/h a při obsazení třemi osobami spotřeby 5,5 litru nafty na 100 kilometrů. Ani jsme této hodnotě nechtěli věřit, ale tak hovořil v Praze palubní počítač. Co si přát více, jinak jsme jezdili kolem 6 litrů. A to vše na zimních pneumatikách.
Škoda Octavia s motorem 2.0 TDi je k dispozici od druhého stupně výbavy Ambiente za 549 900 Kč (bez filtru pevných částí). V této ceně máte mj. šest airbagů, mlhovky, klimatizaci Climatic, tónovaná skla, ABS, ESP, EBV atd. Vyšší stupeň Elegance za 585 900 Kč má navíc mj. vyhřívaná přední sedala, tempomat, parkovací asistent vzadu, malý kožený paket, samočinnou dvouzonovou klimatizaci Climatronic atd. Více o výbavách na www.skoda-auto.cz
K největším přednostem Octavií vždy patřily a stále patří velký zavazadlový prostor, skvělé jízdní vlastnosti a hospodárné vznětové motory. K tomu se přidala také nižší cena v porovnání s předchozím modelem. O Octavii stále platí, že patří k nejlepším a nejúspěšnějším automobilům, které kdy ze škodovky vyjely. Za týden jsme ujeli dva a půl tisíce kilometrů bez jediného problému.


Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1968 cm³
Výkon: 103 kW(140 k) při 4000/min
Točivý moment: 320 Nm při 1750-2500/min
Rychlost: 208 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,6 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,0/4,7/5,5 l/100 km
Rozměry: 4569 x 1769 x 1462 mm
Rozvor: 2578 mm
Objem zav.prostoru: 560/1350 l
Cena: 549 900 Kč (2.0 TDi Ambiente)

Jindřich Lasík, 20.3.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar