Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia 1.6 TDi - úsporná a komfortní

Škoda Octavia se vyrábí od jara 2004 (pokud nepočítáme model z 50. let), ale ani první generace nevyvolala tolik zájmu jako nová, uvedená na trh koncem roku 2013. Její design získal uznání i obdiv mezi odborníky i laickou veřejností po celé Evropě, všude, kde se objevila.

Právě její tvary, vytvořené českými designéry pod vedením Jozefa Kabaně (ale pochopitelně schválené ve Wolfsburgu), ale i výbavy posouvají Octavii o stupínek výš nad předchozí model, na její místo bychom pomalu mohli zařadit Rapid.

Její tvary zůstaly v podstatě zachovány, i když rozměrově povyrostla. Na délku o šest centimetrů, na šířku o 4,5 cm, jen na výšku zůstala stejná. Proč také měnit výrazně něco, co se odsvědčilo a nikoho rozhodně neurazí a je nadčasové. Designerské úpravy dodaly vozu určitě ještě větší šmrnc, ale nesmíme zapomenout ani na užitnou hodnotu, která je na hodně vysoké úrovni.

Na všech sedadlech, přední jsou o něco výš, než jsme byli zvyklí, je dost místa jak nad hlavami, tak pro kolena. Nemluvě o zavazadlovém prostoru, jehož objem se nyní zvětšil až o 125 litrů. Pokud by vám překáželo plato, tak jej můžete zasunout za zadní sedadlo.
Přístrojová deska je moderní, všechny přístroje a ovladače ergonomicky a přehledně uspořádané, takže nemusíte nic hledat. Jak se říká, účel světí prostředky. Žádné zbytečné ovladače nebo tlačítka. To samé platí o seřízení volantu a sedadla řidiče, ve výbavě testovaného automobilu elektrické.

Zákazník má na výběr mezi zážehovými motory 1.2 TSI(63 kW a 81 kW), 1.4 TSI (81 a 110 kW) a 1.8 TSI (132 kW) a zážehovými 1.6 TDI (66 kW a 81 kW) a 2.0 TDI (110 kW a 135 kW).
My jsme zvolili slabší turbodiesel 1.6, jehož jednou z největších předností je velice tichý chod, pružnost a průměrná spotřeba do pěti litrů nafty na sto kilometrů, a to i při průměrné rychlosti 100 km/h (to znamená stále ca 130 až 150 km/h na německé dálnic. Ale když pojedete s motýlí nohou, tak se můžete dostat i na 4,5 litru. Nejslabší turbodiesel dosahuje výkonu 90 k mezi 2750 až 4800 otáčkami za minutu a točivý moment 230 Nm vrcholí mezi 1400 až 2700/min. Tím je dosaženo velice slušné dynamiky, vykoupené nízkou spotřebou. Ke změnám nového motoru patří výfukové svody v hlavě válců (rychleji se zahřívá, dřív topí, lépe ochlazuje výfukové plyny). Dále vodní mezichladič stlačeného vzduchu (zvyšuje pružnost reakce motoru a snižuje emise). Je spojen s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou.

Delší rozvor (+108 mm) i rozchody kol a tužší karoserie se odrážejí ve výborných jízdních vlastnostech, k čemuž přispívá i optimální naladění tlumičů a pružin. Celkově je podvozek tvrdší, což nám vyhovovalo hlavně při svižnější jízdě. Na zatáčkovitých silnicích jsme cítili dobrou vyváženost, systém ESC (dříve označován jako ESP) zasahuje hodně citlivě. Novinkou je tzv. multikolizní brzda, kdy po havárii začne automobil automaticky brzdit a zabrání tak dalšímu nekontrolovanému pohybu.
Vpředu je náprava McPherson, vzadu vlečená ramena (pouze 1.8 TSI má víceprvkovou nápravu), která o sobě dávají vědět hlavně při přejíždění větších nerovností především při pomalé rychlosti.

Cenově začíná Octavie už na 347 900 Kč za verzi 1.2 TSI v základní výbavě Active, vznětová verze 1.6 TDI ve stejné výbavě přijde na 405 900 Kč, testovaná verze Ambition stojí 461 900 Kč. O základní výbavě i prvkům na přání se dozvíte na www.media-skoda.cz

Se
Škodou Octavia jsme najezdili asi 1500 kilometrů po dálnici i silnicích prvních a druhých tříd a ani tentokrát jsme nenašli slabé místo. Není divu, že se tak dobře prodává nejen na českém trhu, ale i v okolních státech. Ať si každý říká co chce, my na Škoda Octavii nenecháme dopustit, a rozhodně to není žádné klišé.


Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 66 kW (90 k) při 2750-4800/min
Točivý moment: 230 Nm při 1400-2700/min
Rychlost: 186 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 4,4/3,5/3,8 l/100 km
Rozměry: 4659 x 1814 x 1461 mm
Rozvor: 2686 mm
Zavazadlový prostor: 590/1580 l
Cena: 461 900 Kč (Ambition)



J.Lasík 1.7.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar