Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia 1.6 TDi - bestseller ještě lepší

Škoda Octavia se vyrábí od jara 2004 (pokud nepočítáme model z 50.let), ale ani první generace nevyvolala tolik zájmu jako nová, uvedená v závěru loňského roku. Její design získal uznání i obdiv mezi odborníky i laickou veřejností po celé Evropě, všude, kde se objevila.

Právě její tvary, vytvořené českými designéry pod vedením Jozefa Kabaně (ale pochopitelně schválené ve Wolfsburgu), ale i výbavy posouvají Octavii o stupínek výš nad předchozí model, na její místo bychom pomalu mohli zařadit Rapid.
Její tvary zůstaly v podstatě zachovány, i když rozměrově povyrostla. Na délku o šest centimetrů, na šířku o 4,5 cm, jen na výšku zůstala stejná. Proč také měnit výrazně něco, co se odsvědčilo a nikoho rozhodně neurazí a je nadčasové. Můžeme říct, že se nová Octavia vydává cestou Golfa. Designerské úpravy dodaly vozu určitě ještě větší šmrnc, dokonce v něm někteří vidí BMW nebo Audi. Ale nesmíme zapomenout ani na užitnou hodnotu, která je na hodně vysoké úrovni.
Na všech sedadlech, přední jsou o něco výš, než jsme byli zvyklí, je dost místa jak nad hlavami, tak pro kolena. Nemluvě o zavazadlovém prostoru, jehož objem se nyní zvětšil až o 125 litrů. Pokud by vám překáželo plato, tak jej můžete zasunout za zadní sedadlo.
Přístrojová deska je moderní, všechny přístroje a ovladače ergonomicky a přehledně uspořádané, takže nemusíte nic hledat. To samé platí o seřízení volantu a sedadla řidiče, ve výbavě testovaného automobilu elektrické.
Zákazník má na výběr mezi zážehovými motory 1.2 TSI(63 kW a 77 kW), 1.4 TSI (103 kW) a 1.8 TSI (132 kW) a zážehovými 1.6 TDI (77 kW) a 2.0 TDI (110 kW). My jsme zvolili slabší turbodiesel 1.6, který ovšem nemá s předchozím ve Fabii nebo v Octavii nic společného. Předností je velice tichý chod, pružnost a průměrná spotřeba do pěti litrů nafty na sto kilometrů. Dosahuje výkonu 110 k mezi 3000 až 4000 otáčkami za minutu a točivý moment 250 Nm vrcholí v 1500 až 2750/min. Tím je dosaženo velice slušné dynamiky, vykoupené nízkou spotřebou. Ve verzi GreenLine bude vyladěn na výkon 81 kW. Ke změnám nového motoru patří výfukové svody v hlavě válců (rychleji se zahřívá, dřív topí, lépe ochlazuje výfukové plyny). Dále vodní mezichladič stlačeného vzduchu (zvyšuje pružnost reakce motoru a snižuje emise). Je spojen s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Určitě nás potěšilo přesné řazení po krátkých drahách (verze GreenLine má šestistupňovou).
Delší rozvor (+108 mm) i rozchody kol a tužší karoserie se odrážejí ve výborných jízdních vlastnostech, k čemuž přispívá i optimální naladění tlumičů a pružin. Celkově je podvozek tvrdší, což nám vyhovovalo hlavně při svižnější jízdě. Na zatáčkovitých silnicích jsme cítili dobrou vyváženost, systém ESC (dříve označován jako ESP) zasahuje hodně citlivě. Novinkou je tzv. multikolizní brzda, kdy po havárii začne automobil automaticky brzdit a zabrání tak dalšímu nekontrolovanému pohybu.
Vpředu je náprava McPherson, vzadu vlečená ramena (pouze 1.8 TSI má víceprvkovou nápravu), která o sobě dávají vědět hlavně při přejíždění větších nerovností především při pomalé rychlosti.
Cenově začíná Octavie už na 334 900 Kč za verzi 1.2 TSI v základní výbavě Active, vznětová verze ve stejné výbavě přijde na 389 900 Kč. O základní výbavě i prvkům na přání se dozvíte na www.media-skoda.cz
Liftback
ale nezůstal osamocen, v nabídce se objevilo také kombi i provedení 4x4 a dlouho na sebe nenechá čekat ani sportovně laděný model RS.
S předchozími generacemi Octavií jsme najezdili mnoho desítek tisíc kilometrů, a nikdy nás nezklamala. Byli jsme proto zvědavi, co nám připraví nová generace. Zatím nebyla možnost vyzkoušet jí na dlouhou trasu, ale i několik stovek kilometrů nás přesvědčilo, že je o pořádný kus zase lepší, a to po všech stránkách. Prakticky jsme nenašli slabé místo.


Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem:1598 cm³
Výkon: 77 kW (110 k) při 300-4000/min
Točivý moment. 250 Nm při 1500-2750/min
Rychlost: 194 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 4,6/3,3/3,8 l/100 km
Rozměry: 4659 x 1814 x 1461 mm (4569 x 1769 x 1462 mm
Rozvor: 2686 mm (2578 mm)
Rozchod kol:
Zavazadlový prostor: 590/1580 l (585/1455 l)
Poh./užitečná hmotnost: 1230/625 kg (1315/675 kg)
Cena: 389 900 Kč (Active)
444 900 Kč (Ambition)
494 900 Kč (Elegance)

Údaje v závorkách platí pro předchozí generaci


J.Lasík, 17.5.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar