Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia 1.6 TDI - adie (Octavia nikdy nezklamala)

Už jen několik málo dní nás dělí od statické prezentace třetí generace Škody Octavia (11.prosince v Mladé Boleslavi) a dynamické na jihu Evropy hned po Novém roce, a tak jsme si řekli, že bychom se měli rozloučit s odcházejícím modelovou řadou.

První Škoda Octavia se objevila na podzim roku 1996 a můžeme říct, že byla svého času hodně revoluční v mnoha směrech. Od té doby jsme s Octaviemi všech verzí najezdili desetitisíce kilometrů po nejrůznějších silnicích, nejen u nás, ale také v okolních státech. Nikdy nás nenechala na holičkách, nikdy jsme s ní neměli jediný problém a vždy nás spolehlivě všude dovezla. Zvláště na motorizaci 1.9 TD nenecháme dopustit. Její spotřeba byla doslova z říše snů. Například z Paříže do Prahy se spotřebou pěti litrů na sto kilometrů při hezky svižné jízdě. A tak bychom mohli pokračovat.
Srdce zákazníků si získala Škoda Octavia v první řadě objemným zavazadlovým prostorem, nad nímž často konkurence nevěřícně kroutila hlavou. První Octavia byla ovšem také terčem kritiky, hlavně prostorem na zadních sedadlech, zvláště pak pro nohy. Ale i tento problém se později vyřešil a dnes si už nikdo ani nevzpomene.
Octavia se může pochlubit nejen velkým vnitřním prostorem, ale také neuvěřitelnou ergonomií přístrojové desky a ovládání. Tady je vše na svém místě, přehledně uspořádané, žádná zbytečná tlačítka ani ovladače různých funkcí, které často vůbec nepotřebujete. Nikdy jsme neměli připomínky na velikost a tvar předních sedadel. Ani po několika stovkách kilometrů jsme necítili žádnou únavu, nic nás nebolelo,
Pro rozloučení jsme si vybrali verzi se vznětovým přeplňovaným čtyřválcem 1.6 TDI. Právě ten před lety nahradil tolik oblíbený 1.9 TDI, tzn. se vstřikováním čerpadlo-tryska. Výkon i točivý moment mají sice stejný, ale liší se podstatně v otáčkách, jak dokazuje nejlépe tabulka

TypVýkonTočivý moment
1.9 TDI77 kW(105 k) při 4000/min250 Nm při 1900/min
1.6 TDI77 kW (105 k) při 4400/min250 Nm při 1500-2500/min


Největšího točivého momentu dosahuje „dowsitzingový“ turbodiesel už v 1500 otáčkách za minutu a vydrží až do 2500/min. Pokud chcete jet svižně, potom si žádá spíš vytáčení do vyšších otáček a častější podřazování. Museli jsme proto častěji řadit, abychom udrželi motor v patřičných otáčkách. Převody by možná nemusely být tak dlouhé. Jestli jste u šestistupňové převodovky zvyklí jezdit po městě na pětku, tak u pětistupňové musíte na čtyřku. Ovšem na druhou stranu musíme mít na paměti, že 1.6 TDI je určen spíš klidnějším řidičům, kteří si hlídají hlavně spotřebu. A s tou jsme byli spokojeni. V průměru jsme jezdili za necelých šest litrů nafty, ale při vyloženě hospodárné jízdě jsme se dostali i k pěti litrům. Řazení je přesné, tak jak jsme u škodovek zvyklý.
Čelní, boční a hlavové airbagy, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken, systém ESP včetně ABS, klimatizace, palubní počítač, to vše a další věci jsou součástí výbavy, v níž byl testovaný automobil za 443 900 Kč (Active), resp. 503 900 Kč (Ambition).
Nezbývá nám nic jiného, že konstatovat, že Škoda Octavia byla a je dosud víc než povedený automobil, ostatně prodejní čísla mluví jasně a přesvědčivě. Můžeme se tedy těšit na novou generaci, které zase zpočátku přinese vášnivé debaty široké veřejnosti, jako každá novinka.


Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 77 kW(195 k) při 4400/min
Točivý moment: 250 Nm při 1500-2500/min
Rychlost: 181 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,3 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,7/3,9/4,5 l/100 km
Rozměry: 4569 x 1769 x 1462 mm
Rozvor kol: 2578 mm
Zav.prostor: 585 l
Cena: 443 900 Kč (1.6 TDI Active)


J.Lasík 9.11.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar