Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia 1.4 TSI - maloobjemový čtyřválec nezklamal

V rámci modernizace druhé generace Škody Octavia se pod kapotou objevily také nové pohonné jednotky. Jednou z nich je zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 122 k, známý z koncernových vozů. Právem jsme byli zvědavi, jestli je tak malý objem pro Octavii dostatečně výkonný.

Na úvod musíme prozradit, že ano. Během týdne jsme najezdili 1700 kilometrů, a tak jsme si nový motor náležitě vyzkoušeli na silnicích nejrůznějších tříd a kvality včetně dálnic, hlavně pak německých. Až dosud jsme nedali dopustit na turbodiesely, ale teď nám přibyl další favorit. Pravda osvědčený 1.9 TDI nebo i 2.0 TDI jsou hodně úsporné, ale průměrná spotřeba pod sem litrů benzinu na sto kilometrů při průměrné rychlosti ca 115 km/h není určitě vůbec špatná. Na dálnici jsme se snažili udržovat konstantní rychlost do 140 km/h.
K příznivé spotřebě přispívá dobré odstupňování šestistupňové mechanické převodovky (k dispozici je také dvouspojková DSG, kterou jsme v kombinaci s tímto motorem vyzkoušeli ve VW Golf Plus – viz Testy), ale také třeba zhruba o 70 kilogramů nižší hmotnost oproti dieselové verzi.
Ve městě však spotřeba vyskočí, na více než 9,5 litrů. Proto je určitě lepší používat Octavii, pokud to nejde, spíš na delší cesty, kdy jsme jezdili zhruba za 7,2 l/100 km.
Benzinový motor 1.4 TSI s variabilním časováním sacích ventilů přímého vstřikování se prezentuje jako velice kultivovaný od nízkých otáček. Už zhruba ve 1250 otáčkách máme k dispozici 80 procent točivého momentu, jehož největších 200 Nm můžeme využívat v rozmezí od 1500 do 4000/min. O dostačující dynamice vypovídá nejlépe zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy a největší rychlost 203 km/h. Zajímavostí je poměrně vysoký kompresní poměr 10:1, jaký bychom čekali spíš u vznětového motoru.
Maloobjemové motory jsou dost citlivé na styl jízdy, ale kdo se naučí jezdit ekonomicky a přitom svižně, potom by se mohl vejít do 7 litrů benzinu na sto kilometrů. Ještě na vysvětlenou dodejme, aby nedošlo k záměně, u VW značí TSI buď verzi s přeplňováním jedním turbodmychadlem (v našem případě) nebo kompresorem a turbodmychadlem Testovaná jednotka v nabídce zaplňuje mezeru mezi 1.6 MPI a 1.8 TSI a musíme přiznat, že je pro Octavii vhodná.
Řazení je příjemné a lehké, odstupňování šesti stupňů bylo zvoleno optimálně vzhledem k charakteru motoru. Při „sto třiceti na šestku“ se ručička otáčkoměru pohybovala v rozmezí 2800 až 3000 otáček.
Interiér je pochopitelně stejný s ostatními modely, které jsme si v minulosti vyzkoušeli (viz Testy), a tak by jeho popisování bylo nošením dříví do lesa. Volant zajímavého designu se drží dobře, řadicí páka je po ruce a všechny ovladače ergonomicky uspořádané. Velkým plusem pohodlná a příjemná sedadla, v nichž necítíte únavu ani po sedmi stovkách kilometrech nepřetržité jízdy. Svažující se střecha nikterak neomezuje cestující na zadních sedadlech. Jedničku zaslouží dílenské zpracování, přičemž lícování si nezadá ani třeba s Audi A4.
A k 560 litrům zavazadlového prostoru není třeba už vůbec nic dodávat. Takovou hodnotu závidí Octavii kdejaký vůz z vyšší třídy, z než nižší střední.
Octavia s motorem 1.4 TSI a šestistupňovou mechanickou převodovkou je v nabídce od 439 900 Kč (Classic) přes 485 900 (Ambiente) až po 525 900 Kč (Elegance). Záleží jen jakou výbavu (www.skoda-auto.cz) si zvolíme. Za verzi s převodovkou DSG si musíme 55 000 Kč připlatit. Pro porovnání – dieselové verze 1.6 TDI a 1.9 TDI stojí ve výbavě Classic 450 900 Kč, resp. 439 900 Kč.
Benzinový 1.4 TSI se nám v Octavii rozhodně zamlouval, a vzhledem k cenovému rozdílu 60 000 Kč oproti 1.9 TDI/77 kW stojí určitě už za zvážení.


Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1390 cm³
Výkon: 90 kW (122 k) při 5000/min
Točivý moment: 200 Nm při 1500-4000/min
Rychlost: 203 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,8/5,3/6,6 l/100 km
Rozměry: 4569 x 1769 x 1462 mm
Rozvor: 2578 mm
Objem za.prostoru: 560/1350 l
Základní cena: 439 900 Kč (Classic)


Jindřich Lasík, 28.8.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar