Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Fabia RS - hodně zábavy za volantem

Jakmile se za označením modelu objeví zkratka RS, hned si každý představí sportovní automobil. V případě Škody Fabia RS je to pravda asi na půl. Výkonem i jízdními vlastnostmi ji můžeme řadit mezi sportovně laděném ale na druhé straně je použitelná i pro každodenní provoz.

Na pohled se Fabia RS pozná podle mohutné masky chladiče s chromem, nápadného „plástvového“ nárazníku, na zádi pak podle dvojité koncovky výfuku a difuzoru. K to u 17“ kola, za kterými nelze přehlédnout červeně lakované brzdové třmeny.
Uvnitř nám padnou do oka pěkné anatomická přední sedala se skvělou boční oporou. Jízda v nich je jedna radost, připadáte si jako v opravdovém sporťáku a při rychlém projíždění ostrých zatáček vás pěkně podrží. Kromě hliníkových pedálů a páček pod volantem pro ruční řazení je přístrojová deska hodně podobná běžné Fabii. Vlevo od volantu je tlačítko vypínatelného protiprokluzového systému, zatímco ESP deaktivovat nelze.
Verzi RS můžete mít v hatchbacku i kombi, ale pouze v jedné výbavě a jedním motorem. Přední kola pohání zážehový čtyřválec 1.4 TSI s dvojitým přeplňováním, zkonstruovaný v duchu tzv. downsitzingu, Měli jsme možnost jej vyzkoušet, byť s nižším výkone,m, také jiných koncernových automobilech musíme říct, že jde o jednu z nejpovedenějších jednotek této třídy.
Díky dvojitému přeplňování zatahuje v nízkých otáčkách mechanický kompresor a ve vyšších pak turbodmychadlo. Při jízdě tak můžeme využívat až možná nadprůměrného výkonu 180 k a 250 Nm točivého momentu. Je však spojen výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, což se někomu může zdát divné, ale po najetí několika stovek kilometrů jsme došli k závěru, že to zase tak špatná kombinace není. Pokud chcete můžete řadit sekvenčně anebo páčkami pod volantem. V případě potřeby ovšem stejně zasáhne automatika. Je skoro jedno jaký stupeň máte právě navolený, protože čzyžválec TSI funguje v celém rozsahu otáček, od volnoběhu až prakticky do sedmi tisíc, než zasáhne omezovač. Předjíždění je pak hračkou, stačí jen pořádně přidat plyn. Převodovka DSG volí stupně hladce a rychle, a tak ručička zpravidla neklesne víc než o tisíc otáček.
Druhým plusem je skvělý podvozek, snížený o patnáct milimetrů a osazený sportovními pružinami i tlumiči. Tvrdší nastavení nám vyhovovalo a dobře koresponduje s charakterem vozu, přičemž naladění pérování je dobrý kompromisem mezi sportovní jízdou a komfortní, V zatáčkách nám pomáhá elektronická závěra diferenciálu XDS, která přibrzdí nadlehčené kolo a výkon přesune na zadní kolo. Jeho přednosti jsme ocenili ve výjezdu z pomalejších zatáček. Svižnou jízdu po klikatých silnicích jsme si prostě užívali a tomu odpovídala i spotřeba k dvanácti litrům benzinu. Ale když se „umravníte“ můžete se dostat v průměru dostat i pod deset litrů. Pak se ale naskýtá otázka, jestli pro takového řidiče není Fabia RS za půl milionu korun přepych.
Výbava Fabie RS zahrnuje mj. čtyři airbagy, klimatizaci, hill-holder, tempomat, připlatit musíte třeba za hlavové airbagy (7200 Kč), mlhovky s natáčecí funkcí (2700 kK), vyhřívání předních sedadel (5100 Kč), čtyři parkovací čidla (9200 Kč), litá kola (11 000) či navigaci Amundsen (9420 Kč).
Marně hledáme, co bychom mohli nejrychlejší Fabii RS vůbec vytknout. Asi skoro nic. Je to pěkná hračka, s níž si jsme si užili hodně zábavy, hlavně díky skvělému motoru 1.4 TSI a špičkově nastavenému podvozku.



Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec s dvojitým přeplňováním
Objem: 1390 cm³
Výkon: 132 kW (180 k) při 6200/min
Točivý moment: 250 Nm při 2000-4500/min
Rychlost: 224 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,3 s
Spotřeba: 7,7/5,2/6,2 l/100 km
Rozměry: 4029 x 1642 x 1492 mm
Rozvor kol: 2464 mm
Zav.prostor: 315/1180 l
Cena: 499 900 Kč


J.Lasík, 18.10.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar