Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Fabia Combi 1.4 TDI - dobrá volba

Automobily kombi se ve škodovce vyrábějí už hodně dlouho, prakticky od padesátých let, respektive modelu „stejšn“. Novodobá historie se začala psát v roce 1990 s nástupem Formana, od letošního ledna se objevuje na silnicích Fabia Combi druhé generace.

Z bohaté nabídky sedmi pohonných jednotek (viz Novinky) jsme si zvolili vznětový přeplňovaný tříválec 1.4 s výkonem 59 kW a točivým momentem 195 N.m, který je k dispozici ve 2200 otáčkách za minutu. Tyto hodnoty jej už předem předurčují k poklidné rodinné jízdě, ovšem při ustálené rychlosti také k velice úsporné. Ve městě sice spotřeba překročí i 6,5 litru, ale na dálnici a silnicích jsme se pohybovali kolem pěti litrů na 100 kilometrů. Rozdíl oproti benzinovému 1.4/63 kW je nejen ve spotřebě, ale hlavně v ceně, která u základní výbavy činí rozdíl 67 000 Kč ve prospěch benzinovému provedení.
Už Fabie první generace měla kvalitní podvozek, takže nebylo nutné jej měnit, pouze se upravilo odpružení zadní nápravy. Vzhledem k vyššímu těžišti se v zatáčkách trochu naklání a má tendenci k přetáčivosti. Řazení i řízení je velice přesné a lehké. Určitě se vyplatí přikoupit si za 15 000 Kč systém ESP, k němuž dostanete také kotoučové brzdy na zadních kolech.
Vnější design Fabie II i Fabie Combi II vyvolává u české veřejnosti rozdílné názory, ale to už se stalo u nových škodovek pravidlem. Současné kombi vypadá dospělejším dojmem a oproti hatchbacku určitě vypadá lépe, vyniká pak užitnými vlastnostmi, které hrají u kombi vždy hlavní roli.
Přímé konkurenty má snad jedině ve Francouzích – Peugeotu 207 SW a Renaultu Clio Grandtour. Oba své soupeře překonává v nejdůležitějším parametru – objemu zavazadlového prostoru. Svými základními 480 litry dokáže konkurovat automobilům z vyšší kategorie, leckteré i překonává.

TypFabiaPeugeot 207 SWRenault Clio Grandtour
Délka423241504202
Šířka164617071707
Výška154115201497
Rozvor246225402575
Zav.prostor480/1460337/1258439/1277


(Rozměry – mm, zav.prostor – l)

Na rekordních 480 litrech nemá ani tak vliv délka, která je o 7 cm delší než u předchozí generace, ale hlavně výška + 46 mm. Tím překonává minulou Fabii Combi o 54 litrů, Roomster dokonce o 30 litrů, ale ten má objem zavazadlového prostoru díky podélnému posuvu zadních sedadel variabilní v rozmezí 450 až 530 litrů.
Délka ložné plochy, umístěné 16 mm pod hranou ĺožného prostoru, je 950 mm, po sklopení opěradla 1240 mm a po vyjmutí sedáku až 1600 mm. Takže jsme dovnitř v pohodě naložili lyže dlouhé 146 cm. Vzhledem k naší motorizaci lze do kufru naložit zhruba 215 kilogramů nákladu.
Páté dveře se otevírají hodně vysoko, i osoby dlouhé 1,90 metru se pod ně vejdou. Praktické je velké zadní okno, zasahující do boků, čímž se zlepšuje také výhled vzad. Po jejich otevření vznikne otvor široký 90 cm, jen pro úplnost zavazadlový prostor je 16 cm pod úrovní nákladové hrany, která je 620 mm nad zemí. Škoda, že jsme nepořídili fotografii, co všechno se nám do kufru vešlo a ještě i místo zbylo. Když jsem viděl tu hromadu, tak jsem si říkal, to se tam přeci nemůže vejít. A to jsme ani nevyužili využít zádržný síťový program, pokud bychom chtěli využít až po naložení po střechu,
Interiér je až po zadní sedadla shodný s hatchbackem, včetně přístrojové desky, volant je podélně i výškově nastavitelný. Díky větší výšce bylo možné také sedadla umístit výšce, což se odrazilo v lepším výhledu.
Základní výbava Classic zahrnuje mj. systém ABS+MSR+Dual Rate, čelní a boční airbagy, výškově seřiditelné sedadlo řidiče. Naopak v nejvyšším stupni Elegance dostanete kola 6Jx15 s pneumatikami 195/55 R15, ASR, centrální zamykání, elektricky ovladatelná zpětná zrcátka a okna vpředu (uvítali bychom také elektrické otevírání vzadu), vyhřívaná přední sedadla, tempomat, parkovací asistent, mlhovky, polosamočinnou klimatizaci Climatic. Připlatit si musíte za hlavové airbagy, ESP, projektorové halogenové světlomety, mlhovky s funkcí corner, dělicí síť, kontrolu tlaku v pneumatikách apod.
Škoda Fabia Combi druhé generace je určitě praktičtější než minulá, tolik místa pro posádku a zavazadla nenajdete hned tak. Celkem umožňuje 37 provedení a kombinací. Jak jsme si mohli vyzkoušet při cestě do Rakouska, je ideálním automobilem pro rodiny s dětmi, které rády cestují a tráví volný čas aktivním vyžitím. Prakticky jen záleží na tom, jakou motorizaci si zvolíte. My jsme byli s 1.4 TDI spokojeni.
Cena provedení s 1.4 TDI/59 kW začíná na 397 900 Kč (1.2 stojí 285 900 Kč) a končí na 466 900 Kč v nejvyšší výbavě Elegance, kterou jsme testovali.


Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný tříválec
Objem: 1422 cm³
Výkon: 59 kW (80 k) při 4000/min
Toč.moment: 195 Nm při 2200/min
Rychlost| 173 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,7/4,0/4,6 l/100 km
Cena: 466 900 Kč (Elegance)

Jindřich Lasík, 21.1.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar