Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Saab 9-3 1.8T BSR Stage 2 - zážitky za volantem

Asi před dvěma roky švédská značka Saab zmizela z mapy výrobců automobilů, a tak nás ani ve snu nenapadlo, že bychom mohli ještě někdy usednout za volant švédské legendy. Sen se však stal realitou, a mohli jsme vyzkoušet model 9-3, navíc ne ledajaký.

Jedním z posledních mohykánů byl model 9-3 SportSedan, vyráběný od roku 2002 a o pět let později faceliftovaný. K výrobě nové generace která byla připravena, už bohužel nedošlo.
Testovaný automobil pocházel z roku 2009, byl ve výbavě Vector a osazen zážehovým přeplňovaným dvoulitrem, přestože nese označení 1.8 Turbo. Jde vlastně o motor řady Ecotec od General Motors.
Sériový výkon 150 k a točivý moment 240 Nm umožňují slušnou dynamiku i plně naloženému takřka dvoutunového automobilu. To jsme zdaleka netušili, jaké překvapení nám připraví „kouzelná skříňka“ BSR Stage 2 se základní konfigurací za necelých 18 tisíc korun.
Přeprogramování řidicí jednotky motoru umožní rozhraní PPC3 Tuning systém s dotykovým displejem a komunikující mj. i česky. Stačí vypnout všechny elektrospotřebiče a radio, kabel zastrčit do diagnostické zástrčky a do pěti minut je hotovo. V jednotce PPC3 je nainstalované jak originální nastavení vozu, tak optimalizační software BSR. Můžete si tak charakteristiku motoru změnit kdykoliv, podle toho, jestli chcete jezdit se sériovým vozem nebo „upraveným“.
Za pět minut přeprogramuje řídicí jednotku ze 150 k na 220 k a na 320 Nm. Ze Saaba se pak stává „gripen“.
Navýšení je znát hned při prvním sešlápnutí plynu. Máte pocit, jako bysste přesedli do úplně jiného automobilu. První pořádný zátah cítíme zhruba v 1500 otáčkách a síla narůstá až nad pět tisíc otáček.Také pětistupňová samočinná převodovka s možností ručního řazení reaguje jinak.
Spotřeba se pohybovala podle toho, jak moc rychle jsme zkoušeli jezdit. Není problém se dostat nad 15 litrů, ale lze jezdit i kolem 10 litrů. Rozhodně jsme si jízdu s přeprogramovanou řídicí jednotkou užívali, k čemuž přispívalo i tužší nastavení podvozku.
Jednotka PPC komunikuje se všemi řídicími jednotkami, které jsou ve voze, ale dokáže identifikovat i závady. Sami si tak můžete zjistit závadu vozu. Pokud jde o tzv.sporadickou chybu, tak ji automaticky vymaže. V případě stálé chyby hned majitel ví, na čem je a nikdo ho pak v servisu „neošálí“.
Součástí kitu Stage2 byl sportovní nerezový výfukový systém BSR Sport Flow se snížením zpětného tlaku o 43 procent, čímž se zkrátí doba odezvy na sešlápnutí plynového pedálu, protože výfukové plyny i ve větším množství mají snažší cestu do atmosféry. Stojí necelých 12 tisíc. Za 1195 Kč můžete mít sportovní bavlněný vzduchový filtr BSR Opti Flow. Jeho životnost je stejná jako celého vozu a není třeba jej měnit při každé výměně oleje. Za stejnou cenu je také atraktivní měřič tlaku turba vybavený mechanickou funkcí, zaručující stabilitu ručičky bez vibrací. Poskytuje detailní přehled o aktuálním plnicím tlaku a funkci turbodmychadla. Zvolit si může i různé podsvícení.
A konečně, kdo má rád komfort, ten si může opatřit ještě velurové koberečky z černé tkaniny.
Ale nemusíte litovat, že nemáte Saab, zařízení švédské firmy BSR dokáže přeprogramovat i jiné automobily, včetně např.BMW, VW, Škoda atd. Kdo má alespoň trochu blíže k tuningu, tak „kouzelná krabička“ je nejjednodušší cestou, jak za příznivou cenu navýšit výkon a v případě potřeby jej zase snížit.



Základní technické údaje


Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1998 cm³
Kompresní poměr: 9,5:1
Výkon: 110 kW (150 k) při 5000/min
Točivý moment: 240 Nm při 2000-3500/min
Točivý moment BSR: 330 Nm při 2000-3500/min
Rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 11,9/6,5/8,5 l/100 km
Rozměry: 4647 x 1780 x 1450 mm
Rozvor kol: 2675 mm
Zav.prostor: 425 l
Aktuální cena: ca 350 000 Kč
Původní cena v r 2009: 680 000 Kč


Optimalizace BSR Stage1: 23 995 Kč
Optimalizace BSR Stage1 Basic (bez PPC jednotky): 17 900 Kč
PPC3 Tuning Systém: 5995 Kč
BSR Sport Flow:11 995 Kč
BSR Opti Flow: 1195 Kč
BSR Ukazatel plnicího tlaku: 1195 Kč



J.Lasík 18.4.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar