Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alcar - Elegance v zimě

SEAT Ibiza ST 1.4 - kombi má šmrnc

První generace Seatu Ibiza se narodila v roce 1984, ale teprve letos se potenciální zájemci dočkali verze kombi ST. Do té doby museli vzít za vděk jinou značkou, třeba Škoda. Tím prakticky přes noc vyrostl Fabii vážný konkurent, dokonce z vlastního koncernu.

Když se na kombi podíváme, tak je nám hned jasná podobnost s Ibizou čtvrté generace. Celá příď v typickém designu a světlomety s dvojitou optikou je shodná, stejně jako bok po druhé dveře, ale pak postupně nenásilně přechází v prodlouženou záď, která nepůsobí nikterak násilně. Spíš vypadá na prodloužený hatchback. Délkou 4,2 metru se blíží úrovni nižší střední třídy. Právě kvůli dynamickému a líbivému designu se lidi o nové kombi hodně zajímají a při rozhodování – zda koupit či nekoupit – bude hrát asi důležitou roli.
Pokud někdo uvažuje o kombi, potom jej asi nejvíce zajímá velikost zavazadlového prostoru. Ibiza ST je svými 430 litry sice třeba o 100 litrů větší než Peugeot, ale Fabie má naopak dokonce 505 litrů. Ovšem tady je třeba poznamenat, že zatímco SEAT dostaneme s rezervním kolem, tak Fabii pouze s lepicí sadou. Po sklopení zadních sedadel se zvětší na 1164 litrů (Fabia 1486 l), ale s malým schůdkem. Jinak je však prostor velice dobře využitelný. Ložná hrana je 580 milimetrů nad zemí, což nám ulehčí nakládání. Menší objem je tak trochu daň za elegantní design. Ale ruku na srdce, kolikrát potřebujeme sedadla sklopit.
Interiér ani přístrojová deska se od hatchbacku neliší, analogové přístroje umístěné v tubusech jsou přehledné a čitelné. Přední sedadla s výborným bočním tvarováním se skoro blíží sportovním a jsou pohodlná i na dlouhé cesty. Svažující se střecha trochu omezuje místo na zadních sedadlech, ale nikterak dramaticky. Potěší výškově i podélně nastavitelný volant, který se dobře drží.
Pro Ibizu ST jsou k dispozici zážehové motory – 1.2/70 k, 1.4 16V/85 k a 1.2 TSI/105 k nebo vznětové 1.2 TDI CR/75, 1.6 TDI CR/90 nebo 1.6 TDI CR/105. Zvolili jsme starší, ale stále vyhovující atmosférický zážehový čtyřválec 1.4 16V s výkonem 87 k. Nejvíce síly vydává kolem čtyřech tisíc otáček, kdy také vrcholí točivý moment hodnotou 132 Nm. Slušně zabírá už z nižších otáček. Pohonná jednotka vyhoví hlavně klidným povahám vyznávající spíš hospodárný provoz. V průměru jsme jezdili kolem sedmi litrů. Ale lze se dostat zhruba na 6,5 l/100 km. Řazení pětistupňové převodovky jde lehce a přesně.
Ceny kombi Ibiza ST začínají na zajímavých 248 900 Kč (1.2/70 k, Reference), respektive od 328 900 Kč (1.2 TDi/105 k), verze 1.4 Reference stojí 262 900 Kč (ABS, čelní a boční airbagy, elektricky ovládaná přední okna, výškově a podélně nastavitelný volant), testované provedení ve střední výbavě Style je za 299 900 Kč a navíc dostanete mj. klimatizaci, tempomat, palubní počítač, elektrické ovládání oken, mlhovky s odbočovací funkcí, elektricky ovládaná zrcátka, ukazatel venkovní teploty.
SEAT Ibiza 1.4 má šanci uspět díky neotřelému jižanskému designu, užitným vlastnostem a příznivou cenou. Jízdní vlastnosti s tužším podvozkem se nám zamlouvaly, stejně jako ovládání vozu a záleží jen, jakou motorizaci si vyberete. Benzinový 1.4 je taková střední cesta, zatímco verze 1.2 TSI už modernější a výkonnější, ale také dražší. Z nabídky si každý vybere.



Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1390 cm³
Výkon: 64 kW (87 k) při 5000/min
Točivý moment: 132 Nm při 3800/min
Rychlost: 177 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,0/4,7/5,9 l/100 km
Rozměry: 4227 x 1693 x 1445 mm
Rozvor kol: 2469 mm
Zav.prostor: 430/1197 l
Cena: 299 900 Kč (1.4 Style)


J.Lasík, 6.9.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec Auto-Extras
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar