Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault Twingo 0.9 TCe - sázka na vše vzadu

Všichni asi víme, že na světě jsou dvě automobilky, které vždy v minulosti stavěly a stále ještě vyrábějí líbivé malé automobily. Ano, máme na mysli Fiat a Renault. Oba jsou této tradici věrni, i když už trochu v jiném pojetí.

Zvláště tedy Renault nyní postavil teorii malých automobilů tak trochu naruby, když představil třetí generaci Twinga s motorem uloženým vzadu a pohonem zadních kol. S takovou koncepcí se setkáváme jen zřídka. Vlastně ani nejde o stoprocentní Renault, ale o výsledek spolupráce se společností Daimler, respektive Smart. Možná se trochu podivíte, ale je to tak. Zhruba šedesát až pětasedmdesát procent dílů, které ovšem většinou nevidíme, má Renault Twingo shodných se Smartem ForFour, který je vlastně jen prodlouženou verzí ForTwo.

Renault si dobře uvědomoval, že vyvíjet automobil s motorem vzadu je hodně nákladné, vždyť i VW v případě modelu Up? od toho opustil a před pěti lety podepsal smlouvu s Daimlerem. Ze Smartu používá Twingo mj. i zážehový atmosférický tříválec 1.0 SCe/70 k, zatímco přeplňovaný tříválec 0.9 TCe známe z modelů Clio nebo Captur. Ovšem polovina dílů byla upravena nebo změněna. Se vznětovým ani s žádným jiným motorem Twingo mít nemůžete.

Vzhledem k délce 3,5 metru a rozvoru 2,5 metru je interiér vpředu prostorný, zvláště řidič má místa kolem sebe dost. Trochu nezvyklé je vyšší usazení za volantem, což je způsobeno vyšší podlahou. Sedadla s integrovanou opěrkou hlavy jsou pohodlná. Uprostřed analogového rychloměru se zobrazují informace o spotřebě a stav paliva.
Jestli se někdo domnívá, že zavazadlový prostor je i vpředu, tak se mýlí. Po náročném odjištění přední plastové kapoty získáme pouze přístup k akumulátoru, příslušenství a provozním kapalinám (kromě nádrže na benzin, která je vzadu).

Motor je vzadu pod krytem se šesti křížovými maticemi a nad ním zavazadlový prostor o objemu 898 l, podle toho jaký úhel skýtají opěradla zadních sedadel. Po jejich sklopení dostaneme rovnou podlahu s délkou 1336 mm, a když sklopíme i opěradlo předního spolujezdce, tak můžeme naložit předmět dlouhý až 2315 mm.

My jsme si pro test zvolili výkonnější variantu, tedy s výkonem 90 k a točivým momentem 135 Nm vrcholící při 2500 otáčkách za minutu. Řazení pětistupňové mechanické převodovky jde lehce a přesně. Tyto hodnoty stačí bohatě na rychlost 165 km/h. Průměrné spotřeby udávané výrobcem jsme se nepřiblížili, v průměru nám ukázal palubní počítač hodnotu kolem šesti litrů benzinu na sto kilometrů při svižné jízdě.

S Twingem se výborně manévruje, hlavně díky úhlu natočení předních kol do úhlu 45 stupňů (dříve jen 30 stupňů), a to nám umožní stopový průměr zatáčení 8,6 metru, což je o metr lepší, než u konkurence. Pochvalovali jsme si i držení v zatáčkách včetně komfortně nastaveného odpružení. Stojí za zmínku, že vzadu je tuhá náprava De Dion.

Kdo bude s Twingem jezdit pouze po městě, tomu stačí základní výbava Live a litrový tříválec se 70 k za 214 900 Kč, ale kdo se s ním přeci jen vydá „za hranice všedních dnů“, a bude jezdit i mimo město, ten by neměl litovat připlatit si za 30 000 Kč za výkonnější verzi.

Provedení 0.9 TCe v nejvyšší výbavě Intens za 284 900 Kč. Už v základu máme čtyři airbagy, stabilizaci ESC, systém kontroly tlaku v pneumatikách, asistent rozjezdu do kopce, palubní počítač, tónovaná skla. V nejvyšší byl navíc mj.tempomat s omezovačem rychlosti, systém varování před opuštěním jízdního pruhu, mlhovky, manuální klimatizaci, kožený volant nebo elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka.

Připlácí se například za plátěnou střechu (25 000 Kč), zadní parkovací senzory (5000 Kč), multimediální a navigační systém (20 000 Kč za některé barvy a polepy atd.
Uvidíme, jak si Renault Twingo povede v konkurenci s kolínskými trojčaty nebo škodováckým Citigem. Nám se líbil a hodnotíme i skutečnost, že se Francouzi nebáli koncepce „všechno vzadu“.


Základní technické údaje


Motor: zážehový přeplňovaný tříválec
Objem: 898 cm³
Výkon: 66 kW (90 k) při 5500/min
Točivý moment: 135 Nm při 2500/min
Rychlost: 165 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 4,9/3,9/4,3 l/100 km
Rozměry: 3595 x 1646 x 1554 mm
Rozvor kol: 2492 mm
Zavazadlový prostor. 188-219/980 l
Cena:284 900 Kč (0.9 TCe Intense)


J.Lasík 6.3.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar