Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault Scénic 1.6 dCi - osvědčená koncepce nezklame

Poprvé se objevil velkoprostorový automobil před čtvrt stoletím, když Renault představil model Espace. Neuplynulo ani 12 let a s MPV zamířil do nižší střední třídy, jako Megane Scenic. V roce 1999 zmizelo z označení Megane, naopak přibyla druhá verze Grand.

Modernizovaný Scénic, poznáme především podle upravené přední masky chladiče se zvětšeným logem. Jinak se vzhledově takřka neliší, až na pár drobností, a také interiér vcelku zůstal zachován. Největší změny najdeme na vylepšení osvědčeného turbodieselu 1.5 dCI, ke kterému přibyl ještě nový 1.6 dCi.
Předností Sceniců a vůbec velkoprostorových Renaultů byla vždy variabilita interiéru. Tři samostatná sedadla druhé řady můžeme podélně posouvat o 130 mm, ale také překlápět nebo úplně vyjmout. Do podlahy je ovšem nemůžeme schovat. Při „přestavbě“ na dvoumístnou konfiguraci se objem zavazadlového prostoru zvětšuje z 645/781 l (podle posunutí zadních sedadel) až na 1857 litrů. V takovém prostoru už leccos v případě potřeby převezeme. „Stěhování“ nám ulehčí velké zadní dveře (mohly by jít otevřít o něco výš) a nízká hrana ložného prostoru.
Uvnitř vozu najdeme ještě mnoho odkládacích schránek a přihrádek, jako snad v žádném jiném autě. Za nejpraktičtější považujeme podélně posuvný box mezi předními sedadly, jenž lze využívat jako loketní opěrku.

Přední sedadla jsou rozměrná, příjemně tuhá a celkově pohodlná, což platí rovněž o zadních, na nichž se pohodlně usadí tři dospělé osoby, aniž by trpěli nedostatkem místa. Všechna jsou navíc takřka stejně velká.
Kvalita interiéru je na vysoké úrovni. Trochu nezvykle působí křivky palubní desky, vybavené nyní displejem TFT, u kterého lze nastavit důležité informace, ukrývají i část věnovanou navigaci a multimediální zábavě. Součástí je také systém R-Link s ovládacím joystickem na středovém tunelu a dotykovou obrazovkou v zorném poli řidiče. Digitální rychloměr se přemístil více k řidiči.
Na středové konzole se nachází mj. ovládání integrované navigace Carmin Tom Tom, od druhé výbavy standardně.

Klasickou ruční brzdu nahradila elektrická s tlačítkem. Pro její deaktivaci stačí jen sešlápnout plyn. Na středovém panelu najdeme i přepínání mezi tempomatem a omezovačem rychlosti. Stačí nastavit požadovanou rychlost a řídící jednotka zařídí, abyste ji nepřekročili, ani když přidáte plyn. Pokud přeci jen potřebujete náhle zrychlit, potom stačí důrazně šlápnout na plynový pedál. Všechny informace se zobrazují na novém displeji TFT, jenž je nyní součást už základní výbavy.
Nabídku pohonných jednotek nyní tvoří čtyřválce s technologií Energy (disponuje systémem Start Stop, snížení spotřeby až o 15 %, tzn. Ca o 1l /100 km) zážehový 1.6 a dva vznětové přeplňované – starý známý 1.5 dCi (110 TCe) a nový 1.6 dCi (TCe 130). Právě posledně jmenovaný, který nahradil 1.9 dCi, poháněl přední kola testované verze. Možná si řeknete, jestli není objem (jedna-šest“ málo pro poměrně těžký automobil. První kilometry vás však vyvedou z omylu.
Turbodiesel 1.6 patří dnes k tomu nejlepšímu, co může trh nabídnout. A výkonově je na tom stejně jako předchozí motor, tedy 130 k. Už v 1500 otáčkách za minutu ucítíte zátah a v 1750/min můžete využít největší točivý moment 320 Nm. Oproti dřívějšku je podstatně tišší, jeho hrubší projev je minulostí. Už od nižších otáček a hlavně pak ve středních se chová kultivovaně. Dokonce v obci můžete zařadit šestku a nikterak neprotestuje. Ve spojení s přesnou šestistupňovou přímo řazenou převodovkou spotřeboval v průměru kolem šesti litrů, ale po normálních silnicích a běžné cestovní rychlosti klesla minimálně o půl litru méně.

Renault Scenic s motorem 1.6 dCi můžete objednat v druhém nebo třetím stupni výbavy, tedy Zen nebo Intense. Už základní výbava Life, určená pro oba nejslabší motory v ceně 359 900 Kč, resp. 419 900 Kč a zahrnuje mj. čelní, boční a hlavové airbagy, systémy ABS + EBV, ESP s ASR, výškově a podélně nastavitelný volant, manuální klimatizaci, tempomat s omezovačem rychlosti, bezklíčkové odemykání a startování kartou Keyless Drive, palubní počítač, asistent rozjezdu do kopce, mlhovky. V druhé výbavě Zen, v níž byl testovaný automobil, máme navíc poloautomatickou ruční brzdu, dvouzónovou klimatizaci, elektrické ovládání všech oken, parkovací senzor vzadu, schránky pod zadními sedadly, radio s CD a ovládáním pod volantem, protisluneční záclonky pro druhou řadu atd.

Renault Scenic s turbodieselm 1.6 dCi je vhodným automobilem nižší střední třídy pro každého, komu se zdá kombi malé a už mu nestačí. Boduje hlavně poměrem užitné hodnoty, přijatelnou cenou, bohatou výbavou a úspornými motory.


Základní technické údaje


Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 96 kW (130 k) při 4000/min
Točivý moment: 320 Nm při 1750/min
Rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,1/404/4,4 l/100 km
Rozměry: 4573 x 1845 x 1640 mm
Rozvor: 2790 mm
Objem zav.prostoru: 522/1837 645-781/1850 l
Cena: 498 900 Kč (Zen), 526 900 Kč (Intens)



J.Lasík, 14.5.2014








Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar