Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot RCZ 1.6 THP - sporťák pro radost

Jen málokdo by asi hádal, že Audi TT a Peugeot RCZ mohou mít něco společného, než jen atraktivní tvary. Přesto mají. Oba totiž vycházejí z modelů nižší střední třídy, tedy z VW Golf nebo Peugeotu 308. Znovu se tak potvrzuje, že v jednoduchosti je krása.

Poprvé se Peugeot RCZ objevil před dvěma lety, nyní se dočkal menší modernizace. Budil pozornost všude, kde jsme se s ním objevili. A nikdo nám nechtěl věřit, že jde v jádru o model 308. Dvoudveřové kupé se však může pochlubit ještě jednou zajímavostí. Nepochází z Francie, ale jeho vývoj i výroba byly svěřeny rakousko-kanadské společnosti Magna Steyr v Grazu. Svého úkolu se firma zhostila na jedničku s hvězdičkou, což jistě potvrdí každý, kdo se na kupé podívá.
Marně jsme se snažili vzpomenout, kdy Peugeot naposledy vyrobil sériový vůz s tak úžasným designem, o vysloveně sportovních vozech ani nemluvě. Bylo to už hodně dávno, jestli vůbec. Výraznou příď odlehčují chromované lamely (za příplatek), nápadné jsou boční oblouky lakované v černé matové barvě a hlavně pak velké zadní okno (za příplatek může být z karbonu) se dvěma oblouky. Vzhledem k tomu, že střecha je černá a okna kouřová, tak vůz vypadá jako by měl celoskleněnou střechu. Do zádě je integrován ještě spoiler, jenž se automaticky vysune nad 120 km/h případně ručně stisknutím tlačítka na středovém tunelu.
Jestliže zvnějšku není kupé RCZ ničím podobné „tři-sta-osmičce“, tak uvnitř hlavně ztvárněném palubní desky, potažené efektní kůží. Za přípatek 49 000 Kč můžete mít integrovanou navigaci využívající displej multimediálního systému. V současné době jde o nejkvalitnější navigaci, jakou PSA nabízí. Atraktivním doplňkem jsou analogové hodiny, vyplňující otvor z jednoho výdechů klimatizace. Škoda jen, že noci svítí jen číslice a nikoliv ručičky.
Dobře tvarovaná sedadla s jednodílným opěradlem včetně opěrky hlavy jsou pohodlná, navíc také elektricky seřiditelná a dobře se nám v nich sedělo. Model RCZ je avizován jako 2+2místný, což znamená, že zadní sedadla jsou opravdu jen nouzová, a to i pro děti a záleží do jaké polohy si řidič a spolujezdec nadstaví své sezení. V případě, že měříte 1,80 metru, tak za vámi skoro žádné místo nezbude. Přístup k zadním sedadlům je navíc hodně složitý. Ale ve dvou se cestuje pohodlně, a navíc můžeme využít, na kupé nad průměrně velký, zavazadlový prostor o objemu slušných 384 litrů. Delší předměty lze převážet po sklopení opěradel sedadel.
Modernizace se projevuje obohacené nabídky úprav na míru. Ta je v souladu s jeho exkluzivním postavením, které každému zákazníkovi umožní vytvořit si „svůj vlastní“ vůz. Nové RCZ nabízí řadu prvků, pomocí kterých lze vůz upravit na míru vlastnímu vkusu:

černě lakované lišty masky chladiče, místo sériových matně chromovaných lišt
- 3 barvy oblouků: ke standardní nabídce Aluminium a Sable (Písek) přibyla Matná černá;

Nový Pack Black zahrnující tyto nové matně černé oblouky a černé lišty masky chladiče, s černými třmeny brzd, černými zpětnými zrcátky

Tři nové typy samolepících fólií na karoserii: široký lesklý středový pás protínající vůz, boční lišty na úrovni prahu v šedé a červené barvě obsahující slovo „RCZ“ a stříbřitě šedý pruh protínající pás mimo hlavní osu;


Málokdo asi věří, že za základ opravdu posloužil podvozek z modelu 308, jen lehce modifikovaný, a také třeba původ přístrojové desky vystopujeme v témže modelu.
Kabina posunutá hodně dopředu, poměrně krátká příď, nápadné blatníky a především pak vyboulená střecha z karbonu, který si můžete dopřát za příplatek třiceti tisíc korun. Mnohokrát jsme zaslechli připomínku, že by to chtělo dvě koncovky výfuku místo pouze jedné. Ale ten zvuk, jaký z ní vychází, to je doslova opojná píseň každého milovníka sportovních automobilů. Několikrát jsme se přistihli, jak si hrajeme s pedálem plynu, nebo častěji řadíme, jen abychom si mohli zvuk pořádně vychutnat.
Tentokrát přední kola poháněl zážehový přeplňovaný čtyřválec o objemu pouhých 1,6 litru, na jehož vývoji se podílelo BMW, což je samo o sobě záruka kvalita.
RCZ může pohánět buď zážehový čtyřválec 1.6 ZHP o výkonu 156 k nebo 200 k nebo vznětový 2.9 HDi s vžkonem 163 k. My jsme vyzkoušeli slabší „jedna-šestku“ a musíme přiznat, že úplně stačí. Větší výkon je spíš už pro opravdové „fajnšmekry“ Jízda s benzinovým turbem je také sportovnější než s dieselem. Může za to točivý moment 240 Nm, který je díky přeplňování k dispozici už od 1400 otáček za minutu a vydrží zhruba do 4600/min. Je dobře zkombinován se šestistupňovou mechanickou převodovkou, jejíž řadicí páka je příjemně krátká a řazení přesné.
Velice příjemně nás překvapila i spotřeba – lehce nad sedm litrů na sto kilometrů v průměru, při pěkně svižné jízdě je více než zajímavá na sporťák.
Není divu, že jízda je, hlavně na silničkách plných zatáček, mnohem zábavnější. A na tom se podílí také tvrdší nastavení podvozku. Stabilitu při projíždění rychlých zatáček zvyšuje zvětšený rozchod kol, vpředu o 54 mm na 1580 mm, vzadu o 72 mm na 1593 mm. Toho bylo dosaženo pomocí distančních podložek a také optimálně nastavenými pružinami.
Peugeot RCZ se dodává pouze ve jedné výbavě od 598 500 Kč za slabší verzi 1.6 THP o výkonu 156 k. Silnější provedení (200 k) přijde na 668 500 Kč a diesel 2.0 HDI je za 673 500 Kč. V této ceně máte prakticky všechno podstatné, ale když chcete, tak si můžete přikoupit vedle karbonové střechy v matném nebo lesklém provedení, ještě xenonová natáčecí světla (26 000 Kč), zmenšený sportovní volant (6500 Kč), navigaci (49 000 Kč), kožené čalounění (60 000 Kč), hliníkové střešní oblouky (5 000 Kč) nebo černá litá kola.
Kupé se lvem na kapotě se Francouzům opravdu vydařilo po všech stránkách a s benzinová „jedna-šestka“ mu sluší přeci jen víc a je s ní sportovnější. Na druhou stranu, jen o pár korun dražší diesel, je zase úspornější. Peugeot ukázal, že i na základě menšího vozu lze postavit cenově dostupné, atraktivní a výkonné sportovní kupé.



Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec THP
Objem: 1598 cm³
Výkon: 115 kW (156 k) při 5500/min
Točivý moment: 240 Nm při 1400/min
Rychlost: 215 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,9/5,1/6,4 l/100 km
Rozměry: 4287 x 1845 x 1362 mm
Rozvor kol: 2596 mm
Rozchod kol: 1580/1593 mm
Cena: 598 500 Kč


J.Lasík, 25.6.2013




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar